Skatteplikt
(Dnr 5-23/I)Kommunalt bolags tillhandahållande av tjänster enligt bl.a. socialtjänstlagen till kommun har ansetts omfattas av undantag från skatteplikt för social omsorg.
Den omständigheten att uthyrda lokaler ska användas i skattepliktig hotellrörelse eller därmed liknande verksamhet har inte ansetts innebära att även uthyrningen av lokalerna ska anses ha samma karaktär.
Den verksamhet som X AB bedriver i form av upplåtelse av lokaler till Y AB utgör inte sådan rumsuthyrning i hotellrörelse eller liknande verksamhet som avses i 3 kap. 3 § första stycket 4 mervärdesskattelagen (1994:200), ML.
X AB hyr ut delar av lokalerna i [två fastigheter] till Y AB som driver [viss verksamhet i form av rumsuthyrning]. Hyreskontraktet är inte tidsbegränsat utan löper tills vidare. Y AB är registrerat som skattskyldigt till mervärdesskatt för hotell- och vandrarhemsverksamhet. Y AB upplåter i sin tur rum i de aktuella fastigheterna till [socialförvaltningen i A-stad] och debiterar [socialförvaltningen] för hyran inklusive mervärdesskatt. Rummen används av personer som av olika skäl är i behov av ett tillfälligt boende. Den normala hyrestiden för boendet varierar från en natt till ett par månader.
X AB frågar om även bolagets verksamhet i form av upplåtelsen till Y AB ska anses utgöra sådan rumsuthyrning i hotellrörelse eller liknande verksamhet som är skattepliktig enligt 3 kap. 3 § första stycket 4 ML.
Skatteverkets inställning är att X AB:s upplåtelse till Y AB inte ska betraktas som sådan rumsuthyrning i hotellrörelse eller liknande verksamhet som är skattpliktig utan som sådan upplåtelse av fastighet som är undantagen från skatteplikt enligt 3 kap. 2 § ML.
Enligt 3 kap. 2 § första stycket ML undantas från skatteplikt bl.a. upplåtelse av hyresrätter, bostadsrätter och andra rättigheter till fastigheter. Undantaget enligt 2 § omfattar enligt 3 § första stycket 4 inte, såvitt nu är i fråga, rumsuthyrning i hotellrörelse eller liknande verksamhet.
Ovannämnda bestämmelser ska tolkas mot bakgrund av motsvarande reglering i artikel 135.1 i rådets direktiv 2006/112/EG om ett gemensamt system för mervärdesskatt. Enligt artikel135.1 l i direktivet ska utarrendering och uthyrning av fast egendom undantas från skatteplikt. Enligt punkt 2 första stycket a i artikeln ska, såvitt nu är i fråga, tillhandahållande av logi, såsom detta definieras i medlemsstaternas lagstiftning, inom hotellbranschen eller branscher med liknande funktion inte omfattas av undantaget från skatteplikt i punkt 1 l . Före den 1 januari 2007 fanns motsvarande bestämmelser i artikel 13 B b första stycket punkt 1 i det numera upphävda direktivet 77/388/EEG (sjätte direktivet).
X AB hyr ut de aktuella delarna av fastigheterna till Y AB enligt ett kontrakt som inte är tidsbegränsat utan löper tills vidare. Av EU-domstolens praxis (t.ex. mål C-284/03 Temco Europe SA, p. 20) framgår att hyrestidens längd har betydelse för att särskilja fastighetsuthyrning, som i regel utgör en förhållandevis passiv verksamhet som har samband med att viss tid förflyter och inte skapar något betydande mervärde, från andra aktiviteter som antingen är av industriellt eller kommersiellt slag. Till sistnämnda aktiviteter hör bl.a. undantagen i artikel 13 B b punkterna 1-4 i sjätte direktivet där punkten 1 omfattar tillhandahållande av logi inom hotellbranschen eller branscher med liknande funktion.
Såväl naturen hos X AB:s tillhandahållande som ändamålet med detta är enligt nämndens mening inte att under en kortare tidsrymd tillhandahålla Y AB logi utan att långsiktigt och mer passivt ställa de aktuella delarna av fastigheterna till Y AB:s förfogande för att sistnämnda bolag ska kunna bedriva sin verksamhet. X AB:s fastighetsupplåtelse ska därför inte anses som sådan rumsuthyrning i hotellrörelse eller liknande verksamhet som är skattepliktig enligt 3 kap. 3 § första stycket 4 ML.
Förhandsbeskedet har utformats i enlighet härmed.
Beslutande: Svanberg, ordf., Eriksson, Harmsen Hogendoorn, Odéen, Peterson, Rabe, Wingren
Sekreterare, tillika föredragande: von Oelreich
Kommunalt bolags tillhandahållande av tjänster enligt bl.a. socialtjänstlagen till kommun har ansetts omfattas av undantag från skatteplikt för social omsorg.
Delägares konsulttjänster till kommanditbolag, som tillhandahåller tjänsterna till externa kunder, har ansetts tillhandahållna mot ersättning i egenskap av beskattningsbar person.
Tillhandahållande av neuropsykiatrisk utredning till bl.a. vårdinrättning har inte ansetts utgöra från skatteplikt undantagen sjukvård
En samfällighetsförening har ansetts bedriva ekonomisk verksamhet i egenskap av beskattningsbar person och tillhandahålla varor och tjänster mot ersättning till sina medlemmar.
Tillhandahållande av yrkesutbildning har inte ansetts undantagen från skatteplikt när anordnaren inte är en av det allmänna erkänd utbildningsanordnare för den aktuella utbildningen.
En samfällighetsförening har ansetts bedriva ekonomisk verksamhet i egenskap av beskattningsbar person och tillhandahålla tjänster mot ersättning till sina medlemmar. Även dess upplåtelse av parkeringsplatser till andra än medlemmar har ansetts omfattas av mervärdesskatt.
Ekonomisk förenings tillhandahållande av kommunikationsnät för bredband mot ersättning i form av medlemsinsats har ansetts utgöra en omsättning i mervärdesskattehänseende.
Tillhandahållande av dressincykel för att färdas på ett nedlagt järnvägsspår omfattas inte av den reducerade skattesatsen för idrottstjänster, personbefordran eller museiverksamhet.
Fråga om beskattningsunderlaget kan sättas ned till följd av den återbäring sökanden lämnar i senare led, när omsättningen i sista ledet är undantagen från skatteplikt.
En samfällighetsförening har ansetts bedriva ekonomisk verksamhet i egenskap av beskattningsbar person och tillhandahålla tjänster mot ersättning till sina medlemmar.