Frågan gäller om bidrag som lämnas till enskilda med funktionsnedsättningar, och som främjar det allmännyttiga ändamålet omsorg om barn och ungdom, förutsätter att också en bedömning görs av den enskildes ekonomiska situation.
Av lagtexten framgår att det aktuella ändamålet gäller barn och ungdom och av uttalanden i förarbetena följer att åldern då är begränsad till högst 21 år. Utifrån vad X uppgett om åldern hos ungdomar som kan vara mottagare av bidrag måste den ställda frågan uppfattas också gälla personer upp till 30 år med funktionshinder. Prövningen för den åldersgruppen bör dock, som följer av uttalandena i förarbetena, göras mot ändamålet social hjälpverksamhet.
När det gäller bidrag som ska främja det allmännyttiga ändamålet omsorg om barn och ungdom ger varken lagtexten eller förarbetena stöd för uppfattningen att någon ytterligare prövning av ekonomisk art ska göras. För det fall bidraget bedöms främja aktuellt ändamål behöver X alltså inte göra en bedömning av den enskildes ekonomiska situation.
Beträffande bidrag som i enlighet med ändamålen i X:s stadgar lämnas till enskilda med funktionsnedsättningar men som inte tillhör gruppen barn och ungdom måste prövningen i stället göras mot det allmännyttiga ändamålet social hjälpverksamhet. I lagtexten anges inte något uttryckligen om en ekonomisk prövning och de uttalanden som finns i förarbetena är inte klargörande. Enligt Skatterättsnämndens uppfattning saknas det emellertid anledning att göra en annan bedömning enbart med anledning av mottagarens ålder. För det fall bidraget bedöms främja ändamålet social hjälpverksamhet behöver X inte heller för dessa mottagare göra en prövning av den enskildes ekonomiska situation.
I avgörandet har deltagit Christina Eng, Birgitta Pettersson, Anders Bengtsson, Richard Hellenius, Robert Påhlsson, Olof Sundin och Ulla Werkell.
Ärendet har föredragits av Krister Rentrop.