Rättsligt
Av bestämmelsen i 7 kap. 1 § tredje stycket 6 jämförd med 3 kap. 11 § 4 ML följer att skatt tas ut med 6 procent av beskattningsunderlaget för omsättning i form av anordnande i museiverksamhet av utställningar för allmänheten och tillhandahållande i museiverksamhet av föremål för utställningar, om verksamheten inte bedrivs av och inte heller fortlöpande i mer än ringa omfattning understöds av det allmänna.
Enligt rådets direktiv 2006/112/EG( mervärdesskattedirektivet) artikel 98.2 och punkten 7 i bilaga III får en reducerad skattesats tillämpas för tjänster som består i att ge besökare tillträde till museer.
I EU-domstolens dom Erotic Center BVBA, C-3/09, EU:C:2010:149, var fråga om begreppet tillträde till biograf i kategori 7 i bilaga H till numera upphävda sjätte direktivet (77/388/EEG). EU-domstolen uttalade bl.a. följande. Eftersom sjätte direktivet inte innehåller någon definition av begreppet tillträde till biografer ska begreppet tolkas mot bakgrund av det sammanhang i vilket det ingår inom ramen för sjätte direktivet. Det följer av fast rättspraxis att bestämmelser som utgör undantag från en princip ska tolkas restriktivt. Härav följer bl.a. att begreppet tillträde till biografer ska tolkas i enlighet med den normala betydelsen av dessa ord (punkt 14–16).
I svensk rättspraxis har frågan huruvida en viss verksamhet har varit att hänföra till museiverksamhet i första hand avgjorts med ledning av vad som enligt vedertaget språkbruk förstås med sådan verksamhet (se t.ex. RÅ 1992 ref. 66, RÅ 1993 ref. 45 och RÅ 1993 ref. 75). Av denna praxis kan utläsas att det gemensamma för sådana verksamheter är att de gäller systematiskt hopbragda och ordnade samlingar av föremål som förevisas för allmänheten.
Skatterättsnämndens bedömning
Vad som avses med museiverksamhet har inte närmare definierats i ML eller i förarbetena till lagen. Inte heller i mervärdesskattedirektivet finns någon definition av begreppet tillträde till museer enligt kategori 7 i bilaga III.
Av vad som framgår av handlingarna i ärendet förevisas i den omfrågade verksamheten främst återskapat material men även autentiska föremål i syfte att på ett historiskt korrekt och vetenskapligt sätt återge och förmedla kunskap om (…). De olika delarna i verksamheten bidrar enligt Skatterättsnämndens mening tillsammans till att återspegla en specifik tidsålder i syfte att bevara arvet från (…) och förmedla detta till allmänheten.
Skatterättsnämnden finner mot den bakgrunden att verksamheten bidrar till att bevara det kulturhistoriska arvet och är av museal karaktär. Skatterättsnämnden anser därmed att verksamheten ska anses som en sådan i museiverksamhet anordnad utställning som avses i 3 kap. 11 § 4 ML. Då verksamheten inte bedrivs av det allmänna ska entréavgifterna omfattas av en skattesats om 6 procent. En sådan tolkning av ML:s bestämmelser om reducerade skattesatser går enligt Skatterättsnämndens mening inte utöver vad som enligt mervärdesskattedirektivet är tillåtet med avseende på tillträde till museer.
I avgörandet har deltagit Kristina Harmsen Hogendoorn, ordf., Birgitta Pettersson, Rolf Bohlin (skiljaktig), Jeanette Fored (skiljaktig), Christina Olsson, Anna Sandberg Nilsson och Madelaine Tunudd.
Ärendet har föredragits av Karin Korpinen.
I den slutliga handläggningen har även Lena Åberg deltagit.
Skiljaktig mening
Rolf Bohlin och Jeanette Fored är skiljaktiga och anför följande.
Gemensamt för den verksamhet som enligt praxis har ansetts vara museal har varit att den avsett systematiskt hopbragda och ordnade samlingar av föremål som visas för allmänheten. En verksamhet som enbart innebär att föremål tillverkas för att illustrera olika företeelser har dock inte ansetts som museiverksamhet.
Av det som framgår av handlingarna har Bolaget en litteratursamling och en utställningsdel som består av 23 olika installationer, som på olika sätt ska förmedla och fördjupa kunskapen om (…). En är en installation om föremål från (…) t.ex. hjälmar och spännbucklor, en annan avser fysiska föremål som t.ex. svärd och yxor. Föremålen i båda dessa installationer är nytillverkade. Endast en installation avser äkta autentiska föremål. Dessa föremål är dock inte Bolagets egna, utan är inlånande från museer. De övriga installationerna består främst av uppbyggda återskapade miljöer och interaktiva filmer om (…).
Enligt vår mening kan den verksamhet som Bolaget bedriver, mot bakgrund av den praxis som finns på området, inte anses som museiverksamhet. Mervärdesskatt ska därför tas ut med 25 procent av beskattningsunderlaget för entréavgifterna.