Eftersom de omfrågade utbildningarna inte berättigar de studerande till studiestöd, blir det för frågan om undantag från skatteplikt enligt ML avgörande om utbildningarna är högskoleutbildningar och om de anordnas av en av det allmänna för utbildningen erkänd utbildningsanordnare. Med en av det allmänna erkänd utbildningsanordnare avses den som med det allmännas stöd genom lag, författning eller tillstånd anordnar sådan utbildning där det klart framgår att den tillhandahålls som ett led i det allmännas utbildningsinsatser (prop. 1996/97:10 s. 49).
Då utbildningarna inte omfattas av något beslut om stöd, tillstånd eller tillsyn från det allmänna omfattas Bolagets tillhandahållande av dessa enligt Skatterättsnämndens mening inte av undantaget från skatteplikt enligt ordalydelsen i 3 kap. 8 § första stycket ML.
Oavsett om de omfrågade utbildningarna skulle kunna kvalificera som sådana universitets- eller yrkesutbildningar som avses i artikel 132.1 i) i mervärdesskattedirektivet, krävs för undantag enligt ML att utbildningsanordnaren ska vara erkänd av det allmänna för att anordna den specifika utbildningen. Frågan är om detta krav går utöver det skönsmässiga utrymme som lämnats till de nationella myndigheterna enligt direktivet med avseende på vilka organ som ska anses vara erkända som organ med liknande syften som offentligrättsliga organ som tillhandahåller utbildning.
Av EU-domstolens praxis framgår att bestämmelsen i 132.1 i) är underkastad två kumulativa villkor, dels villkoret avseende karaktären på den tjänst som tillhandahålls, dels villkoret avseende tjänsteleverantör (Happy Education SRL, C-612/20, EU:C:2022:314, punkt 29).
När det gäller villkoret avseende tjänsteleverantör ska utbildningen utföras av offentligrättsliga organ med detta syfte eller av andra organ som av medlemsstaten ifråga är erkända som organ med liknande syften. Det finns inte några närmare regler eller villkor för ett sådant erkännande utan det ankommer på de nationella myndigheterna att, med beaktande av ett antal omständigheter, erkänna sådana organ. Det finns ett visst utrymme för en skönsmässig bedömning. Av betydelse är bl.a. finansiering med allmänna medel samt om organet underställs villkor och kontroller från behöriga myndigheters sida i form av registrering och inspektioner. Principen om skatteneutralitet innebär att ekonomiska aktörer som utför samma transaktioner inte får behandlas olika i mervärdesskattehänseende varav följer att den rättsliga form som verksamheten bedrivs i inte är avgörande (jfr HFD 2022 ref. 53).
En följd av att Bolaget inte är erkänd utbildningsanordnare för de omfrågade utbildningarna är att de inte är föremål för finansiering, tillsyn eller liknande från det allmänna.
Det skönsmässiga utrymmet för medlemsstaterna i artikel 132.1 i) i mervärdesskattedirektivet bör därför, enligt Skatterättsnämnden, kunna inrymma kravet enligt ML att erkännandet från det allmänna ska avse en specifik utbildning för att utbildningen ska anses anordnad av ett erkänt organ och omfattas av undantag från skatteplikt. Det vore enligt nämndens mening orimligt att det för undantag från skatteplikt skulle räcka med att tjänsteleverantören är ett av det allmänna erkänt organ med avseende på tillhandahållandet av en annan utbildning.
Tillhandahållandet av utbildningarna [utbildning 2] och [utbildning 3] omfattas därför inte av undantag från skatteplikt för utbildning enligt 3 kap. 8 § första stycket ML tolkat i ljuset av artikel 132.1 i) i mervärdesskattedirektivet.
I avgörandet har deltagit Rolf Bohlin, Jeanette Fored, Kristina Harmsen Hogendoorn (ordf.), Christina Olsson, Birgitta Pettersson, Anna Sandberg Nilsson och Madelaine Tunudd.
Ärendet har föredragits av Karin Korpinen