Rättsligt
Enligt 3 kap. 3 § första stycket 3 inkomstskattelagen (1999:1229) är den som har väsentlig anknytning till Sverige och som tidigare har varit bosatt här obegränsat skattskyldig.
För att avgöra om en person som tidigare har varit bosatt i Sverige har väsentlig anknytning hit ska enligt 7 § första stycket beaktas bl.a. om han är svensk medborgare, om han har sin familj här, om han är ekonomiskt engagerad här genom att inneha tillgångar, som direkt eller indirekt, ger honom ett väsentligt inflytande i näringsverksamhet här, och liknande förhållanden.
Frågan om en person ska anses ha väsentlig anknytning till Sverige ska avgöras genom en samlad bedömning där samtliga omständigheter av betydelse ska beaktas. Enbart det förhållandet att någon av de omständigheter som räknas upp i 7 § är för handen behöver inte innebära att personen i fråga ska anses ha väsentlig anknytning till Sverige (se bl.a. prop. 1984/85:175 s. 13 samt RÅ 2001 not. 41 och RÅ 2002 not. 151).
Av förarbetena till bestämmelsen (a. prop. s. 13 f.) framgår vidare att syftet med den är att förhindra s.k. skenbosättning i utlandet av personer som tidigare varit bosatta och verksamma i Sverige. Det framgår också att rena kapitalplaceringar inte bör påverka bedömningen av om väsentlig anknytning föreligger men att tillgångar som ger ett verkligt inflytande i en rörelse som bedrivs i Sverige bör beaktas oavsett om det sker genom innehav av aktier, via en juridisk person eller på annat sätt.
I praxis har aktieinnehav som understiger tio procent inte ansett ge väsentligt inflytande i näringsverksamhet (se t.ex. RÅ 2002 not. 150 och RÅ 2009 not. 85).
Skatterättsnämndens bedömning
För A:s del kan konstateras att han indirekt äger aktier i Z AB, ett bolag som i sin tur äger mer än 90 procent av fyra bolag som bedriver näringsverksamhet i Sverige. Hans indirekta aktieinnehav är emellertid i princip obetydligt och är inte tillräckligt för att ge ett väsentligt inflytande i näringsverksamheten. Inte heller hans anställning, där styrelseuppdrag ingår, kan i kombination med det indirekta ägandet anses ge honom ett sådant inflytande.
Vid en samlad bedömning av omständigheterna, då även övriga anknytningsfaktorer beaktats, anser Skatterättsnämnden att A efter utflyttning till Danmark inte kan anses ha väsentlig anknytning till Sverige och att han därmed inte är obegränsat skattskyldig här.
Med ovanstående svar förfaller fråga 2.
I avgörandet har deltagit Christina Eng, ordf., Birgitta Pettersson, Mattias Dahlberg, Marie Jönsson, Robert Påhlsson, Olof Sundin och Ulla Werkell.
Ärendet har föredragits av Krister Rentrop.
I den slutliga handläggningen har även Per-Arvid Gustafsson deltagit.