Fri eller subventionerad lunch utgör typiskt sett en inbesparing av levnadskostnader för den anställde och utgör en sådan förmån som avses i 11 kap. 1 §. Fri kost för skolpersonal vid måltid med eleverna omfattas inte av något av de undantag från skatteplikt som framgår av 2—3 §§ i samma kapitel. Om kostförmånen inte ska beskattas förutsätter det därför att
förmånsvärdet, med stöd av justeringsregeln i 61 kap. 18 § kan bestämmas till noll kronor (jfr RÅ 2009 ref. 16 och prop. 1989/90:110 Del 1 s. 328).
Av RÅ 1995 ref. 95 och RÅ 2009 ref. 16 framgår att det finns synnerliga skäl för justering i situationer där det framgår att tjänstgöringsmomenten och övriga omständigheter kring måltiden är sådana, att denna kan antas väsentligen förlora sitt värde som vila och rekreation för den anställde som är beordrad att delta i måltiden och därvid ska fullgöra uppgifter i tjänsten.
Frågan är därmed om A:s tillsynsansvar och andra uppgifter under skolmåltid på aktuell gymnasieskola är så dominerande att det finns skäl att justera kostförmånen.
Grundläggande för justering är att det föreligger synnerliga skäl. I uttrycket ligger vanligen att undantag endast kan göras i extraordinära fall. För justering ska därför ställas stora krav på tjänsteutövning under måltiden (jfr RÅ 1995 ref. 95).
Skolans och lärares tillsynsansvar är inte reglerat i lag utan får härledas från vårdnadshavarnas ansvar för sina barn enligt 6 kap. 2 § föräldrabalken som då anses övergå till skolan under den tid eleven vistas i skolan. Den vårdnad som föräldrarna har över barnet enligt föräldrabalken upphör när barnet fyller 18 år och även kravet på skolans tillsyn varierar beroende på barnets ålder, mognad och övriga omständigheter. Med hänsyn till gymnasieelevers ålder bör behovet av tillsyn mot den bakgrunden generellt vara begränsat.
Även om A:s närvaro antas ha en lugnande inverkan på måltidssituationen medför inte detta eller övriga omständigheter att hans måltid väsentligen förlorar sitt värde av vila och rekreation. Det föreligger därför inte skäl enligt 61 kap. 18 § IL att justera förmånsvärdet till noll kronor.
I avgörandet har deltagit Christina Eng, ordf., Mattias Dahlberg, Richard Hellenius (skiljaktig), Marie Jönsson (skiljaktig), Robert Påhlsson, Olof Sundin och Ulla Werkell (skiljaktig).
Ärendet har föredragits av Håkan Gustavsson.
Skiljaktig mening
Rickard Hellenius, Marie Jönsson och Ulla Werkell är skiljaktiga ifråga om justering av A:s kostförmån och anför följande.
Mot bakgrund av förarbeten, praxis och Skatteverkets meddelanden får det sedan lång tid tillbaka anses finnas skäl för att justering ska göras till nollvärde för förmån av fri kost för lärare med tillsynsansvar i grundskolan. Detta sker utan någon närmare bedömning i det enskilda fallet av hur betungande de uppgifter är som ska utföras under måltiden och inkluderar även personal på högstadium.
Det är också förutsättningarna för bl.a. personal i grundskolan som ligger till grund för de generella uttalanden om skäl för justering som gjorts i RÅ 1995 ref. 95. Eftersom tillsynsansvaret även för elever i högstadiet bör vara mindre påtagligt än i lägre åldrar kan kraven på tjänstgöringsmomentet då inte ställas alltför högt.
För A:s del kan konstateras att det, även om det formella tillsynsansvaret är mindre för elever i gymnasieåldern, behövs personal för att främja ordning och förebygga olika slag av kränkande behandling. Det medför ett behov av uppmärksamhet på situationer i lokalen och beredskap för eventuella ingripanden. Eftersom måltiden också intas tillsammans med eleverna och med möjlighet till samtal i egenskap av lärare innebär det att något egentligt avbrott från arbetet inte ges.
A:s måltid förlorar därmed väsentligen sitt värde som vila och rekreation och det föreligger därför synnerliga skäl att justera förmånsvärdet. Då skillnaderna mellan högstadie- och gymnasieelever i sammanhanget är obetydlig ska justering ske i samma utsträckning som om han varit lärare i grundskolan.