X vill veta om bolaget kan anses få ett fast driftställe i Sverige på grund av det arbete som A utför i hemmet.
X anser att så inte är fallet eftersom bolaget inte kan anses disponera över A:s hem. Det finns vidare inte något krav på att A ska utföra arbete därifrån. Arbetsuppgifterna är inte heller av den art att de förutsätter en fast arbetsplats i Sverige.
Skatteverkets uppfattning är att X får ett fast driftställe i Sverige. Enligt verket är det uppenbart att A måste utföra delar av sina arbetsuppgifter i hemmet och att det arbete som utförs är en viktig del för att X över huvud taget ska kunna tillhandahålla sina tjänster till Y. Vidare sker arbetet i hemmet regelbundet och är inte så obetydligt att det inte ska kunna vara fråga om en stadigvande plats varifrån bolagets verksamhet helt eller delvis bedrivs.
Parterna är överens om att anställningen och arbetsuppgifterna inte innebär att något fast driftställe uppkommer på grund av bestämmelsen om beroende representant i 2 kap. 29 § tredje stycket inkomstskattelagen (1999:1229), IL.
Rättsligt
Utländska juridiska personer är enligt 6 kap. 7 och 11 §§ skattskyldiga för inkomst från ett fast driftställe i Sverige. Uttrycket fast driftställe definieras i 2 kap. 29 §.
Med fast driftställe för näringsverksamhet avses enligt första stycket en stadigvarande plats för affärsverksamhet varifrån verksamheten helt eller delvis bedrivs. I andra stycket finns en exemplifiering av vad uttrycket fast driftställe särskilt innefattar.
I tredje stycket sägs att fast driftställe också anses finnas om någon är verksam för en näringsverksamhet här i Sverige och har fått och regelmässigt använder fullmakt att ingå avtal för verksamhetens innehavare.
Enligt fjärde stycket gäller motsatsen när någon bedriver affärsverksamhet här genom förmedling av mäklare, kommissionär eller någon annan oberoende representant om detta ingår i representantens vanliga näringsverksamhet.
Av förarbetena framgår att de svenska reglerna om fast driftställe bygger på samma principer som OECD:s modellavtal (prop. 1986/87:30 s. 42 f.). Till modellavtalet finns kommentarer som utöver att ha betydelse för tolkningar av skatteavtal som är baserade på modellavtalet (jfr RÅ 1987 ref. 158) kan vara vägledande när det gäller den svenska lagstiftningen (jfr RÅ 2009 ref. 91 och Andersson m.fl. Inkomstskattelagen – En kommentar, 2015, kommentaren till 2 kap. 29 § IL s. 77 och 80).
I OECD:s modellavtal finns regleringen om fast driftställe i artikel 5 där också uttrycket definieras (här och i det följande hänvisas till 2014 års ”condensed version” av avtalet). Motsvarande bestämmelser om fast driftställe finns i artikel 5 i skatteavtalet med Italien (SFS 1983:182). Artiklarna är i princip identiska.
Av kommentaren till artikel 5 i modellavtalet (punkten 2) framgår att definitionen som villkor bl.a. anger att det måste finnas en plats för affärsverksamheten men att det härvid är tillräckligt att bolaget har ett visst utrymme till sitt förfogande som används för affärsverksamheten (punkten 4.1). Det krävs vidare inte någon legal rätt till platsen utan det väsentliga är att bolaget förfogar över den (punkterna 4.1–4.5).
I kommentaren sägs också att platsen för affärsverksamheten måste vara stadigvarande och att det av detta följer att den inte endast kan vara av tillfällig natur (punkterna 2 och 6).
Företagets rörelse måste bedrivas från denna stadigvarande plats och det ska inte vara fråga om verksamhet av uteslutande förberedande eller biträdande art (modellavtalets artikel 5 punkten 4 e).