Utgångspunkter vid tillämpning av ventilen
Högsta förvaltningsdomstolen bekräftade i rättsfallen HFD 2011 ref. 90 I–V den uppfattning som framfördes i förarbetena till den ursprungliga lagstiftningen att bestämmelsen ska tillämpas restriktivt och att bedömningen av om skulden är affärsmässigt motiverad ska göras utan att beakta skattemässiga hänsyn (prop. 2008/09:65 s. 67–68 och 87).
Genom 2012 års lagstiftning utvidgas tillämpningsområdet till att avse ränteutgifter på alla skulder till företag i intressegemenskapen och inte bara skulder avseende förvärv av delägarrätter samtidigt som möjligheterna att få avdrag enligt bl.a. ventilen begränsas.
Det kommer till uttryck i 10 e § första stycket första meningen genom att en prövning ska ske om det ”skuldförhållande” (tidigare ”skulden”) som ligger till grund för ränteutgiften är huvudsakligen affärsmässigt motiverat. Det innebär enligt förarbetena att det ska göras en samlad bedömning av alla relevanta omständigheter som har samband med skuldförhållandet och att bedömningen ska göras från både gäldenärens och borgenärens perspektiv (prop. 2012/13:1 s. 256).
Som exempel på ett affärsmässigt skäl nämns i förarbetena en effektiv likviditetshantering inom en koncern. Regeringen poängterar dock att likviditetshantering via en samordnad finansfunktion inte per automatik uppfyller kriterierna för att avdrag ska få göras enligt ventilen utan att en prövning måste göras av förutsättningarna i det enskilda fallet (a. prop. s. 258).
Andra omständigheter som kan tala för att ventilen är tillämplig är att skuldförhållandet avser kortfristiga skulder och lån till löpande verksamhet. Omständigheter som kan tala emot är att mottagaren varken beskattas för ränta eller utdelning eller om beskattningen kan neutraliseras av att mottagen ränta vidareutdelas med avdragsrätt (a. prop. s. 257).
Enligt tillskottsregeln i tredje stycket ska finansieringsfrågan särskilt beaktas vid bedömningen av om skuldförhållandet är affärsmässigt motiverat. Om det långivande företaget hade kunnat lämna ett tillskott i stället för ett lån rör det sig enligt förarbetena i allmänhet inte om ett affärsmässigt motiverat lån (a. prop. s. 261 och 263).
Avsikten är att en prövning av om tillskott kunnat lämnas ska göras i varje enskilt fall. Exempel på omständigheter som kan påverka möjligheten att lämna tillskott är t.ex. om det finns faktiska juridiska hinder för att lämna tillskott enligt lagstiftningen i det land där företaget hör hemma. En bedömning kan även påverkas av graden av inflytande i det låntagande företaget, t.ex. genom ägarandel. Det bör vägas in i vilken utsträckning affärsmässiga överväganden skulle påverkas negativt av en alternativ finansiering genom tillskott.
Livförsäkringsföretagens särskilda skattemässiga situation uppmärksammas i förarbetena när det gäller möjligheten till kapitaltillskott. Regeringen ansåg dock inte att det fanns anledning att helt undanta dessa företag från tillskottsregeln (a. prop. s. 263).
Skatterättsnämndens bedömning
Ventilen infördes för att avdrag för ränteutgifter skulle kunna medges om skulden som låg till grund för ränteutgiften huvudsakligen var affärsmässigt motiverad. Tillämpningen i praxis har i enlighet med lagstiftningens syfte varit restriktiv.
De genomförda ändringarna av regelverket ger uttryck för att utrymmet för att tillämpa ventilen begränsats ytterligare genom bl.a. ändringen av uttrycket skulden till skuldförhållandet och införandet av tillskottsregeln. Dessa grunder för att bedöma om skuldförhållandet är huvudsakligen affärsmässigt motiverat gäller oavsett om finansieringen avser förvärv av delägarrätter eller annat.
X redogör i ansökan ingående för omständigheter som ger stöd för affärsmässigheten i de planerade skuldförhållandena. Vid prövningen av ventilen ska emellertid därutöver särskilt beaktas om finansiering av låntagande företag, i det här fallet X, hade kunnat ske genom kapitaltillskott från det företag som innehar den aktuella fordran, Y, eller från andra företag med ett väsentligt inflytande i låntagande företag.
Det kan först konstateras att det inte vare sig av lagtexten eller av förarbetena framgår att livförsäkringsföretagen ska särbehandlas jämfört med andra företag vid prövning mot ventilen.
Vidare framgår det av ansökan att finansieringen av X och Z-koncernen skulle kunna ske genom tillskott från Y. Att det alternativet inte är aktuellt motiveras enligt X bl.a. av praktiska hänsyn.
Med hänsyn till ägarförhållandet mellan Y och X framstår de krav som aktiebolagsrättsliga regler uppställer, och som skulle tillkomma vid återbetalning av tillskott jämfört med lån, inte som sådana hänsyn som ska tillmätas betydelse vid tillämpningen av tillskottsregeln (jfr a. prop. s. 262 och 263).
Skatterättsnämndens slutsats är därför att finansieringen i stället hade kunnat ske genom tillskott på det sätt som avses i ventilens tredje stycke. Det X anfört om kapitalstruktur och merbeskattning föranleder ingen annan bedömning.
Mot denna bakgrund och med beaktande av att lånen inte är kortfristiga framstår inte finansieringen som huvudsakligen affärsmässigt motiverad i bestämmelsens mening. Ränteutgifterna för de aktuella lånen får därför i den mån de är hänförliga till den del av verksamheten som är föremål för avkastningsskatt inte dras av. Den ställda frågan ska således besvaras nekande.
I avgörandet har deltagit Peder André, ordf., Marianne Svanberg, Mattias Dahlberg, Leif Gäverth, Richard Hellenius (skiljaktig), Ulrika Lundström och Robert Påhlsson.
Ärendet har föredragits av Per-Arvid Gustafsson.
I den slutliga handläggningen har även Lis Alfreds deltagit.
Skiljaktig mening
Richard Hellenius är skiljaktig och anför följande.
Av 24 kap. 10 e § IL första stycket framgår bl.a. att även om förutsättningarna i 10 d § första eller andra stycket inte är uppfyllda ska ränteutgifter avseende sådana skulder som avses i 10 b § dras av om det skuldförhållande som ligger till grund för ränteutgiften är huvudsakligen affärsmässigt motiverat.
I tredje stycket sägs att vid bedömningen av om skuldförhållandet är affärsmässigt motiverat ska det särskilt beaktas om finansiering i stället hade kunnat ske genom ett tillskott från det företag som innehar den aktuella fordran på företaget eller från ett företag som, direkt eller indirekt, genom ägarandel eller på annat sätt har ett väsentligt inflytande i det låntagande företaget.
Jag anser att de skäl X anfört för etablerandet av de aktuella skuldförhållandena är affärsmässiga i och för sig. För att bedöma om skuldförhållandena ska anses vara huvudsakligen affärsmässigt motiverade i den mening som avses i ventilen måste dock hänsyn tas till Y:s möjlighet att tillskjuta medel till X.
Lagstiftaren har genom införandet av tillskottsregeln velat betona att möjligheten till tillskott ska beaktas särskilt. Det innebär dock inte enligt min mening att fullt ut affärsmässiga skäl helt ska underkännas bara för att det finns en möjlighet för långivaren att ge tillskott. Ett sådant synsätt skulle i praktiken helt utesluta skuldförhållanden med bl.a. livsförsäkringsföretag som borgenärer från ventilens tillämpningsområde, vilket inte kan ha varit avsikten. Om så vore fallet borde lagstiftningen fått en annorlunda utformning.
Till detta kommer livförsäkringsföretagens speciella beskattningssituation som diskuteras i förarbetena och som jag anser bör beaktas (se prop. 2012/13:1 s. 263).
Enligt min mening bör därför de anförda skälen till skuldförhållandenas uppkomst medföra att skuldförhållandena bedöms vara huvudsakligen affärsmässigt motiverade även med beaktande av möjligheten till tillskott.
Jag anser alltså att den ställda frågan ska besvaras jakande.