Enligt 5 § lagen (1998:189) om förhandsbesked i skattefrågor får förhandsbesked lämnas i en fråga som rör sökandens skattskyldighet eller beskattning om det är av vikt för sökanden eller för en enhetlig lagtolkning eller rättstillämpning.
Högsta förvaltningsdomstolen har i två överklagade förhandsbeskedsärenden konstaterat att en prövning av om 2013 års undantagsregel är tillämplig förutsätter att en mängd omständigheter, hänförliga inte bara till sökanden utan även till dennes motpart i skuldförhållandet liksom till övriga företag som ingår i en intressegemenskap, är klarlagda.
Enligt domstolens mening aktualiserades därmed utpräglade utrednings- och
bevisfrågor som inte lämpar sig för att pröva inom ramen för ett förhandsbesked
(HFD 2014 not. 85 och HFD 2015 not. 27).
I förarbetena till de regler som trädde ikraft den 1 januari 2019 anförs att det är möjligt att få förhandsbesked vid tillämpning av skatteflyktslagen och att det finns flera likheter med den föreslagna riktade ränteavdragsbegränsningsregeln. Den är avsedd att träffa i princip rena
missbruksfall, vilket bör underlätta den utredning som behöver göras. Vidare innebär det att färre situationer kommer att träffas än med 2013 års regler, även om samma faktorer beaktas som utgångspunkt. Genom införandet av hybridregler kommer många gränsöverskridande situationer att sorteras bort före tillämpningen av de riktade reglerna. En skillnad jämfört med 2013 års regler är att det föreslås att det inte längre särskilt ska beaktas om
kapitaltillskott ska lämnas samt att detta är tänkt att beaktas i en mer begränsad
omfattning än tidigare (prop. 2017/18:245 s. 196 f.).
Av 16 kap. 1 § inkomstskattelagen (1999:1229), IL, framgår huvudregeln att ränteutgifter ska dras av som kostnad i inkomstslaget näringsverksamhet även om de inte utgör utgifter för att förvärva och bibehålla inkomster.
För företag i intressegemenskap begränsades dock rätten till avdrag på interna lån till den del skulden avsåg ett förvärv av en delägarrätt från ett annat företag i intressegemenskapen genom särskilda regler som infördes 2008 i 24 kap. Begränsningsreglerna skärptes 2013 bl.a. genom att tillämpningsområdet utvidgades i olika avseenden.
Fr.o.m. i år har en generell begränsning av ränteavdrag i bolagssektorn införts i form av en EBITDA-regel. Avdragsutrymmet uppgår till 30 procent av EBITDA. Bland annat med anledning av införandet av den generella begränsningen har de tidigare reglerna begränsats till att i princip avse rena missbruksfall (prop. 2017/18:245 s. 1 f. och s. 184).
Den bestämmelse som aktualiseras i detta ärende är 24 kap. 18 § som har följande lydelse.
Ett företag som ingår i en intressegemenskap får, om inte annat följer av andra stycket eller 19 §, dra av ränteutgifter avseende en skuld till ett företag i intressegemenskapen bara om det företag inom intressegemenskapen som faktiskt har rätt till den inkomst som motsvarar
ränteutgiften
– hör hemma i en stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet
(EES),
– hör hemma i en stat utanför EES med vilken Sverige har
ingått skatteavtal som inte är begränsat till vissa inkomster, om företaget
omfattas av avtalets regler om begränsning av beskattningsrätten och har
hemvist i denna stat enligt avtalet, eller
– skulle ha beskattats för inkomsten med minst 10 procent
enligt lagstiftningen i den stat där företaget hör hemma, om företaget bara
skulle ha haft den inkomsten (första stycket).
Om skuldförhållandet uteslutande eller så gott som uteslutande har uppkommit för att intressegemenskapen ska få en väsentlig skatteförmån, får dock ränteutgifterna inte dras av (andra stycket).
Med uteslutande eller så gott som uteslutande avses ca 90–100 procent (prop. 2017/18:245 s. 184).
Syftet med den riktade ränteavdragsbegränsningsregeln är att den ska omfatta sådan aggressiv skatteplanering med ränteavdrag som är särskilt angelägen att förhindra för att skydda skattebasen och där den generella ränteavdragsbegränsningsregeln och avdragsförbudet vid hybrida missmatchningar inte är tillräckliga (prop. 2017/18:245 s. 185).
Av förarbetena framgår att det i likhet med vad som sägs iprop. 2012/13:1 s. 252 även i fortsättningen bör tas hänsyn till den särskilda skattesituation som företag som kan göra avdrag för utdelning befinner sig i (jfr även prop. 2008/09:65 s. 65). Omständigheter som talar för att det rör sig om sådana skattefördelar som ränteavdragsbegränsningsregeln är avsedd att träffa är t.ex. lån för att finansiera ett intresseföretags förvärv av delägarrätter från ett annat företag inom intressegemenskapen. En annan omständighet är att räntan på de interna lånen avviker på ett märkbart sätt. Omständigheterna ska dock bedömas utifrån att det krävs en mycket hög grad av skatteplanering för att en väsentlig skatteförmån ska anses ha uppkommit vid tillämpning av de föreslagna reglerna. Vidare framgår det av nämnda förarbeten att avsikten inte är att en väsentlig skatteförmån alltid ska anses föreligga enbart på grund av den särskilda skattesituation som ett företag som kan göra avdrag för lämnad utdelning befinner sig i. Det framgår också att med hänsyn till effekterna av den s.k. substansrabatten, så bör den omständigheten att ett investmentföretag har skulder till externa parter som överstiger de fordringar som investmentföretaget har på sina intresseföretag utgöra en presumtion för att det huvudsakliga skälet för att skuldförhållandet har uppkommit inte är att intressegemenskapen ska få en väsentlig skatteförmån (prop. 2017/18:245 s.189).
Av propositionen framgår också att de förtydliganden som görs i prop. 2012/13:1 s. 252 och 253 avseende investmentföretag även gäller vid prövningen enligt den föreslagna riktade begränsningsregeln. Där anges bl.a. följande. Även om substansrabatten påverkar investmentföretagens val av finansieringsform är det skuldförhållandet mellan företag inom
intressegemenskapen som ska bedömas vid bedömningen av om finansieringen hade
kunnat ske genom ett tillskott i stället för genom ett lån. Det är således inte möjligheterna att få tillskott från aktieägarna på aktiemarknaden som ska bedömas. Hänsyn bör dock tas till om investmentföretaget i sin tur, på grund av substansrabatten, har finansierat de interna lånen med lånade medel, eftersom substansrabatten i praktiken förhindrar nyemission av ägarinstrument på marknaden. På grund av investmentbolagens särskilda situation bör
utgångspunkten, enligt förarbetsuttalandena, vid tillämpning av undantagsregeln
därför vara att dessa inte har en möjlighet att lämna tillskott i stället för lån. Vid tillämpning av den föreslagna riktade ränteavdragsbegränsningsregelninnebär detta att utgångspunkten bör vara att investmentföretag inte har möjlighet att lämna tillskott i stället för lån på grund av deras särskilda situation som innebär att substansrabatten påverkar valet av nvesteringsform. Det kommer dock alltid vara omständigheterna i det enskilda fallet som blir
avgörande för om ränteutgifterna ska få dras av eller inte vid tillämpning av den riktade begränsningsregeln (prop. 2017/18:245 s. 192 f.).
I HFD 2011 ref. 90 I prövades de ursprungliga ränteavdragsbegränsningsreglerna. Högsta förvaltningsdomstolen konstaterade bl.a. att externa förvärv som regel kan antas ske av affärsmässiga skäl och görs dessutom oftast i konkurrens med andra.