Omständigheterna i ärendet
X AB [har förvärvat] byggnader, mark, markanläggningar, inventarier och immateriella rättigheter [hänförliga till flygplatsverksamhet]. Den totala köpeskillingen har av bolaget fördelats på de olika skatterättsliga tillgångsslagen. En betydande del har hänförts till landningsbanorna, som innefattar rullbanor, taxibanor, taxibanebroar samt uppställningsplatser/rampytor.
En rullbana, dvs. start- och landningsbanan för flygplanen, byggs underifrån i en sofistikerad konstruktion av bärighetslager för att klara påfrestningar och de hållfasthetskrav som finns. Till- och frånfarter för flygplanen, taxibanor, har en likartad konstruktion. Ibland går taxibanorna över broar, s.k. taxibanebroar. Dessa broar används för att på bästa sätt bibehålla den infrastruktur som redan finns vid flygplatsen då nya rullbanor byggs. Uppställningsplatserna för flygplanen, som används tillsammans med inventarier i form av gater och gateramper, kräver en särskild konstruktion för att hantera planens tyngd. Med rampytor avses ytorna mellan uppställningsplatserna och taxibanorna.
I konstruktionen av landningsbanorna ingår även inventarier i form av installationer av bl.a. el, rör, belysningar och skyltfundament.
Frågor och parternas inställning
X AB vill i första hand ha besked om anläggningarna ska klassificeras helt eller delvis som markinventarier (frågorna 1 a-d). För det fall svaret på någon av dessa delfrågor är att anläggningen delvis är ett markinventarium vill bolaget ha klarhet i hur en fördelning av köpeskillingen ska göras mellan de olika tillgångsslagen (fråga 2). Om svaret på någon av delfrågorna 1 a-d är nekande önskar bolaget på motsvarande sätt få prövat om anläggningarna kan ses som byggnader (frågorna 3 a-d och 4).
X AB anser att samtliga anläggningar i sin helhet är att hänföra till markinventarier. Enligt bolaget utgör utgifter för att anlägga/förvärva landningsbanor förvärv av mer avancerade anläggningar än att göra marken plan och fast eller att anlägga "vanliga" vägar. Till skillnad från en "vanlig" markanläggning, som ofta har en stödjande funktion (gräsmattor, parkering etc.), utgör landningsbanorna i sin helhet en grundläggande komponent i den bedrivna rörelsen. De är både värdemässigt och funktionellt av en sådan karaktär som rimligen inte avses med markanläggning.
Skatteverkets uppfattning är att frågorna ska besvaras utifrån synsättet att anläggningarna i sin helhet är att hänföra till markanläggningar.