Fråga 1
Enligt 9 kap. 2 § får den skattskyldiges levnadskostnader inte dras av. Avdrag för ökade levnadskostnader enligt 12 kap. 19–21 §§ utgör ett undantag från det generella avdragsförbudet och ska därför tolkas restriktivt.
Som framgår av prop. 1989/90:110 Del 1 s. 360 består merkostnaden vid dubbel bosättning inte alltid av bostadskostnaden på den nya arbetsorten. Om familjebostaden flyttas till den nya arbetsorten men en bostad på den tidigare bostadsorten behövs under en övergångstid ska merkostnaden anses vara hänförlig till bostaden på den tidigare bostadsorten.
Mot denna bakgrund måste den enskilde alltid stå kostnaden för sin familjebostad. Avdraget för ökade utgifter för logi får därför bestämmas till kostnaden för den ytterligare bostad som familjen anskaffat eller valt att behålla.
I A:s fall flyttar hela familjen till Göteborg och till en ny gemensam bostad som är anpassad för familjen. Under de förutsättningarna får det anses vara klarlagt att den nya bostaden utgör familjebostaden och A:s avdrag ska därmed beräknas till kostnaden för bostaden i Stockholm.
Fråga 2
För att ett förhandsbesked ska kunna lämnas krävs att det är av vikt för sökanden eller för en enhetlig lagtolkning eller rättstillämpning. Vidare måste de faktiska omständigheterna som bedömningen ska grundas på vara tydligt och uttömmande redovisade.
Som framgår av bedömningen av fråga 1 avgör familjebostadens placering hur avdraget ska bestämmas. Till skillnad från fråga 1 förutsätter ett svar på fråga 2 att nämnden gör en bedömning av vilken av de två bostäderna som utgör familjebostaden. När man ska bedöma vilken bostad som utgör familjebostaden kan även andra omständigheter än var majoriteten av familjemedlemmarna vistas ha betydelse (se RÅ 1991 not. 219).
För att Skatterättsnämnden skulle kunna göra en bedömning av vilken bostad som ska anses vara familjebostaden borde avsikten med familjens val och omständigheterna i övrigt ha belysts ytterligare. Något förhandsbesked i fråga 2 ska därför inte lämnas.
Fråga 3
Med hänsyn till bedömningen av frågorna 1 och 2 förfaller frågan.
I avgörandet har deltagit Christina Eng (skiljaktig), Birgitta Pettersson (skiljaktig), Anders Bengtsson, Fredrik Hammarström, Robert Påhlsson, Olof Sundin och Ulla Werkell (skiljaktig).
Ärendet har föredragits av Håkan Gustavsson.
Skiljaktig mening
Christina Eng, Birgitta Pettersson och Ulla Werkell är skiljaktiga och anför följande.
Fråga 1
Av prop. 1989/90:110 Del 1 s. 360 framgår att avdraget normalt bör motsvara bostadskostnaden på den nya arbetsorten. Den begränsning som behandlas i sammanhanget tar, med hänsyn till de förutsättningar som gällde vid tidpunkten, främst sikte på den situationen att en make eller maka på grund av eget förvärvsarbete stannar kvar på den gamla orten och därför är i behov av en mindre övernattningsbostad (jfr SOU 1989:33 s. 91).
Fram till 2008 var det inte heller möjligt att få avdrag för dubbel bosättning då hela familjen flyttat till den nya arbetsorten och den befintliga bostaden behållits. Uttalandet i prop. 1989/90:110 ger därför ingen anvisning om hur avdraget i en sådan situation ska bestämmas då familjen har tillgång till två likvärdiga bostäder.
Genom den lagändring som trädde i kraft 2008 förenklades förutsättningarna för avdrag enligt 12 kap. 19 §. Villkoren som krävde subjektiva bedömningar slopades i syfte att öka viljan att byta bostadsort genom att öka förutsebarheten och i viss mån mjuka upp kraven för att få avdrag (se prop. 2007/08:24 s. 22).
Ett sådant syfte kan bättre uppnås om den enskilde vet att denne under en omställningstid kan få avdrag med den tillkommande kostnaden för den nya bostaden på arbetsorten medan familjen ges utrymme att ordna makens eller makans anställning, familjens slutliga boende på den nya orten, försäljning av den gamla bostaden eller att ta ställning till framtida bostadsort. Jämfört med en ägd bostad för familjen innebär också en hyrd familjebostad på arbetsorten under en sådan omställningstid en faktisk merkostnad.
Fråga 2
Med hänsyn till bedömningen av fråga 1 förfaller frågan.
Fråga 3
Till skillnad från vid avdrag för tillfälligt arbete på annan ort enligt 12 kap. 18 § förutsätter avdrag för dubbel bosättning enligt 19 § inte att den huvudsakliga bostaden finns kvar på ursprungsorten. Det finns därför inget hinder mot att bostaden på den nya arbetsorten är anpassad för den skattskyldiges hela familj. Någon grund för att begränsa A:s avdrag för ökade utgifter för logi finns därför inte.