X:s aktieinnehav i Y AB är inte avsett för omsättning och utgör därmed inte lagertillgång enligt definitionen i 17 kap. 3 § IL. Av 17‒18 §§ framgår att ett försäkringsföretags placeringstillgångar enligt ÅRLF ändå ska behandlas som lagertillgångar om de inte är andelar i dotter- eller intresseföretag.
Innehavet i Y AB har enligt sökanden tidigare felaktigt redovisats som omsättningstillgång. Innehavet borde i stället ha redovisats som andelar i ett intresseföretag eftersom X under hela innehavstiden haft ett betydande inflytande över Y AB:s driftsmässiga och finansiella styrning. Frågan är om den ändrade klassificeringen av andelarna i redovisningen påverkar den inkomstskatterättsliga bedömningen eller om andelarna behåller sin skatterättsliga karaktär av lagertillgångar.
Ett skattemässigt karaktärsbyte skulle bland annat innebära att kapitalvinster på andelarna i Y AB blir skattefria och att avdrag inte medges för kapitalförluster. Det finns inga bestämmelser som anger förutsättningarna för ett sådant karaktärsbyte eller som anger hur tidigare gjorda nedskrivningar på andelarna eller värdeuppgång fram till tidpunkten för karaktärsbytet ska behandlas. Avsaknaden av sådana bestämmelser har i praxis ansett utgöra skäl för att det inte är möjligt att omvandla lagertillgångar till kapitaltillgångar i samma ägares hand (jfr RÅ 2003 ref. 17, RÅ 2009 ref. 36 och HFD 2015 not. 67). Enligt Skatterättsnämndens uppfattning bör motsvarande bedömning göras i detta fall.
I rättsfallen hade andelarna omklassificerats i redovisningen på grund av att ägarens syfte med innehavet hade ändrats. I det nu aktuella ärendet har, enligt sökandens uppgift, klassificeringen i redovisningen varit felaktig ända sedan 1996. Avgörande för utgången i rättsfallen har dock varit avsaknaden av bestämmelser som anger hur karaktärsbytet ska hanteras skattemässigt. Att syftet med innehavet i detta fall inte har ändrats under innehavstiden eller att klassificeringen i redovisningen har varit felaktig förändrar således inte bedömningen.
I avgörandet har deltagit Anders Bengtsson (skiljaktig), Katia Cejie (skiljaktig), Mattias Dahlberg, Christina Eng (ordf.), Richard Hellenius (skiljaktig), Birgitta Pettersson och Olof Sundin.
Ärendet har föredragits av Lis Alfreds.
Skiljaktig mening
Anders Bengtsson, Katia Cejie och Richard Hellenius är skiljaktiga och anför följande.
Vi anser att frågan skulle ha besvarats med att andelarna i Y AB är näringsbetingade. Skälen är följande.
Av de omständigheter som ligger till grund för ansökan framgår att andelarna redovisningsmässigt är andelar i intresseföretag. Bolaget har ett ägarintresse i Y AB och vad som framgår av aktieägaravtalet och av omständigheterna i övrigt visar att bolaget utövar ett betydande inflytande över Y AB:s driftsmässiga och finansiella styrning. Det är frågan om en samlad bedömning, men det avtalsvillkor som handlar om hur styrelsen utses och vem som ska sitta i den har naturligtvis särskild betydelse.
Det är inte frågan om ett gemensamt styrt företag, som Skatteverket synes mena. Reglerna för gemensamt styrda bolag syftar i första hand på mer traditionella samverkansföretag (joint ventures) vilket i grunden är något helt annat än det samarbete som (…) har.
Vår slutsats är därför till att börja med att bolagets påstående att andelarna felaktigt redovisats som lagertillgångar ända sedan 1996 är korrekt. De har rätteligen aldrig varit lagertillgångar, även om de behandlats som sådana. Det väcker frågan om den praxis som majoriteten grundar sitt beslut på gäller i en situation då tillgångar faktiskt aldrig varit lagertillgångar.
De vägledande avgöranden som finns kan som vi ser det inte förstås på annat sätt än att det gäller fall då tillgångar varit lagertillgångar, men borde ändra karaktär till följd av ändrade sakförhållanden. Det kan handla om att omsättningshastighet eller avsikt med innehavet förändrats över tid. Den fråga som ställs på sin spets i detta fall är alltså inte besvarad i praxis.
De ändamålsöverväganden som ligger bakom principen att en lagertillgång behåller sin karaktär gör sig naturligtvis gällande även om tillgångarna felaktigt behandlats som lagertillgångar. Här delar vi majoriteten uppfattning. Det saknas uttryckliga regler om hur ett karakärsbyte ska hanteras och det har bedömts att de allmänna reglerna inte ger förutsättningar för en materiellt riktig beskattning i en sådan situation.
Enligt vår uppfattning är emellertid dessa ändamålsöverväganden i sig inte tillräckligt för att uträcka praxis till fall då det gäller misstag eller fel vid tidigare beskattningsår.
Det är nämligen en väsentlig skillnad mellan att låta en tidigare korrekt klassificering utifrån de förutsättningar som gällde då ligga kvar och så att säga ”smitta” tillgångarna vid en senare prövning och att låta en tidigare klart felaktig bedömning få samma rättsverkningar. I det förstnämnda fallet är det frågan om tillämpning av en materiellt grundad kontinuitetsprincip, mot vilken det inte finns anledning att ha några invändningar. I det andra fallet är det frågan om något helt annat, nämligen att motivera ett materiellt felaktigt beslut med fel som gjorts under tidigare beskattningsår. Vi kan inte se något stöd för en sådan princip vare sig i materiella skatteregler eller i processregler. Tvärtom torde det vara vanligt att de processuella begränsningar som finns när det gäller att ändra beskattningen för tidigare år sammantaget leder till ett materiellt felaktigt resultat. En person som under innehavstiden beskattats som om han eller hon varit verksam i betydande omfattning i ett fåmansföretag kan exempelvis vid avyttring behandlas som om han eller hon aldrig har varit det. Bedömningar under tidigare perioder hindrar inte det och har heller ingen avgörande betydelse för om det går att rätta till tidigare misstag. Den allmänna principen är i stället att varje beskattningsår prövas för sig och utifrån de bedömningar som då görs.
En utvidgning av principen till misstagsfall väcker också flera tillämpningsfrågor: Är det den skattemässiga hanteringen eller den redovisningsmässiga som är avgörande? Spelar det någon roll om den felaktiga hanteringen fått någon skattemässig betydelse under tidigare år? Är det i så fall avgörande om det varit till fördel eller nackdel för den skattskyldige? Och är det – som Skatteverket hävdar – fritt att ändra om möjligheten att ompröva för tidigare år finns kvar? Gäller det i så fall bara rättelse med ordinära rättsmedel?
Vår bedömning är sammanfattningsvis att de principiella och praktiskt grundade skälen mot att utvidga praxis till att gälla misstagsfall väger över. Den ställda frågan borde ha besvarats med utgångspunkt i detta.