Allmännyttiga stiftelser är inte skattskyldiga för inkomster från kapitalförvaltning. De är däremot skattskyldiga för sådan inkomst av näringsverksamhet som avses i 13 kap. 1 § första stycket IL. Det innebär att frågan om stiftelsen genom en aktiv kapitalförvaltning kan anses bedriva värdepappersrörelse är av stor vikt för stiftelsen.
Utgångspunkten för frågeställningen är att den värdepappershandel som stiftelsen avser att bedriva skulle ha utgjort värdepappersrörelse om den bedrivits i ett aktiebolag. Frågan är därmed om bedömningen blir en annan när handeln utförs i en allmännyttig avkastningsstiftelse.
Det som främst talar för att stiftelsen ska anses bedriva värdepappersrörelse är neutralitetsskäl. Om en inskränkt skattskyldig stiftelse bedriver en verksamhet av samma slag och på samma sätt som en obegränsat skattskyldig näringsidkare bör beskattningen av verksamheten vara densamma. En olikhet i beskattningen kan också snedvrida konkurrensen.
Vid bedömningen bör dock beaktas att det är stora skillnader mellan ett aktiebolag vars verksamhet syftar till att ge vinst till aktieägarna och en allmännyttig stiftelse som saknar ägare och vars verksamhet är att främja sina ändamål med avkastningen på stiftelsens kapital. Värdepappersförvaltningen kan ses som ett led i att främja de ändamål som medför att stiftelsens allmännyttiga verksamhet är undantagen från beskattning. Dessa olikheter skulle kunna tala för en annan bedömning. En värdepappershandel som sker över börs, och utan kunder i egentlig mening, kan dessutom inte anses snedvrida konkurrensen.
De skatterättsliga konsekvenserna för ett aktiebolag och en allmännyttig stiftelse skiljer sig också beroende på om värdepappershandeln anses utgöra värdepappersrörelse eller kapitalförvaltning. Aktiebolaget beskattas för alla sina inkomster i inkomstslaget näringsverksamhet medan en allmännyttig stiftelse inte beskattas för inkomster från kapitalförvaltning.
Vid bedömningen bör även syftet med innehavet, som också avspeglas i stiftelsens redovisning, beaktas. Syftet är i detta fall att långsiktigt förvalta stiftelsens kapital för att uppnå en så god och säker avkastning som möjligt. En avkastning som används för att främja de allmännyttiga ändamålen. Det framstår som märkligt om en mer aktiv förvaltning av stiftelsens förmögenhet skulle innebära att X:s skattefrihet förlorades.
En allmännyttig stiftelse är dessutom en annan typ av juridisk person, med andra syften, än ett aktiebolag. Sådana stiftelser har också av lagstiftaren givits skattefrihet eftersom de uppfyller allmännyttiga syften.
Mot denna bakgrund kan neutralitets- och konkurrensaspekter inte anses tala för beskattning. Övervägande skäl talar, enligt Skatterättsnämndens bedömning, i stället för att den av stiftelsen valda förvaltningsmetoden inte innebär att stiftelsen bedriver värdepappersrörelse.
I avgörandet har deltagit Anders Bengtsson, Mattias Dahlberg, Christina Eng, Fredrik Hammarström, Olof Sundin, Ulla Werkell och Eva Östman Johansson.
Ärendet har föredragits av Lis Alfreds.