IL
I 24 kap. 16–20 §§ finns bestämmelser om särskild begränsning i avdragsrätten för ränteutgifter på vissa skulder till företag i intressegemenskap.
Av 18 § första stycket framgår att ett företag som ingår i en intressegemenskap som huvudregel får dra av ränteutgifter avseende en skuld till ett företag i intressegemenskapen bland annat om det företag inom intressegemenskapen som faktiskt har rätt till den inkomst som motsvarar ränteutgiften hör hemma i en stat inom EES.
Om skuldförhållandet uteslutande eller så gott som uteslutande har uppkommit för att intressegemenskapen ska få en väsentlig skatteförmån gäller dock enligt 18 § andra stycket att ränteutgifterna inte får dras av.
Bestämmelsen trädde i kraft den 1 januari 2019 och innebär att avdragsbegränsningen för räntor på skulder mellan företag i intressegemenskap snävades in i jämförelse med den begränsning i avdragsrätten som tidigare gällt (prop. 2017/18:245 s. 176).
Av förarbetena framgår att regeln i 18 § andra stycket är avsedd att omfatta skuldförhållanden med en mycket hög grad av skatteplanering, dvs. i princip rena missbruksfall och att syftet är att komma åt aggressiv skatteplanering med interna skulder som andra regler inte motverkar. Syftet är att regeln ska omfatta sådan aggressiv skatteplanering med ränteavdrag som är särskilt angelägen att förhindra för att skydda skattebasen och där den generella ränteavdragsbegränsningsregeln och avdragsförbudet vid hybrida missmatchningar inte är tillräckliga. Vid bedömningen bör vägledning hämtas från vad som följer av förarbetena till 2013 års ränteavdragsbegränsningsregler (a. prop. s. 184 ff.).
Av förarbetena till 2013 års regler framgår bland annat att hela skuldförhållandet ska beaktas vid bedömningen. Det innebär att låntagarens hela skuldsituation ska beaktas och att en prövning ska göras utifrån både gäldenärens och borgenärens perspektiv. Bedömningen ska göras utifrån omständigheterna som är hänförliga till det aktuella skuldförhållandet vid tidpunkten för räntebetalningen (prop. 2012/13:1 s. 253 f. samt s. 333 f.).
Rättspraxis
I HFD 2020 ref. 21 prövades frågan om ett skuldförhållande mellan ett investmentbolag och dess dotterbolag skulle anses ha uppkommit uteslutande eller så gott som uteslutande för att intressegemenskapen skulle få en väsentlig skatteförmån. Domstolen fann att så inte var fallet och uttalade som utgångspunkt för bedömningen att avdragsbegränsningsregeln är av skatteflyktskaraktär och avsedd att träffa rena missbruksfall.
I HFD 2021 ref. 68 fann Högsta förvaltningsdomstolen att den s.k. undantagsregeln i 24 kap. 18 § andra stycket innebär en inskränkning av etableringsfriheten som inte kan motiveras om den tillämpas på räntebetalningar till bolag i andra medlemsstater i situationer då de inblandade bolagen skulle ha omfattats av bestämmelserna om koncernbidrag om båda bolagen hade varit svenska. Skatterättsnämnden hade funnit att det aktuella skuldförhållandet inte omfattades av undantagsregeln. Nämnden hade därmed inte anledning att ta ställning till om en tillämpning av den regeln i den aktuella situationen kom i konflikt med bestämmelserna om etableringsfrihet i EUF-fördraget. Av hänsyn till prejudikatsintresset ansåg Högsta förvaltningsdomstolen att undantagsregelns förenlighet med fördraget skulle prövas först. Domstolen prövade således inte om skuldförhållandet omfattades av undantagsregeln.
EU-rätt
Principen om förbud mot förfarandemissbruk utgör en allmän unionsrättslig princip som är tillämplig oavsett om de rättigheter och förmåner som är föremål för missbruk grundar sig på fördragen, en förordning eller ett direktiv.
Principen ska göras gällande mot en person som drar fördel av vissa bestämmelser i unionsrätten på ett sätt som inte är förenligt med de ändamål som eftersträvas med bestämmelsen.
Den omständigheten att en skattskyldig person försöker finna det för den personen mest gynnsamma skattesystemet kan inte i sig kan grunda någon allmän presumtion för bedrägeri eller missbruk. En sådan skattskyldig person kan emellertid inte heller åtnjuta en rättighet eller fördel enligt unionsrätten när den aktuella transaktionen är rent konstlad ekonomiskt sett och görs i syfte att kringgå lagstiftningen i den berörda medlemsstaten (N Luxembourg 1 m.fl., C-115/16, C-118/16, C-119/16 och C-299/16, EU:C:2019:134, punkterna 101, 102 och 109)
För att ett förfarandemissbruk ska anses vara styrkt krävs att det föreligger vissa objektiva förhållanden av vilka det – trots att de villkor som uppställs i unionsrätten formellt sett är uppfyllda – framgår att syftet med de berörda unionsbestämmelserna inte har uppnåtts. Därutöver krävs att det föreligger en subjektiv faktor, nämligen en avsikt att erhålla en förmån som följer av unionsrätten genom att på ett konstlat sätt konstruera de omständigheter som krävs för att erhålla förmånen. Ett antal indicier kan tillsammans utgöra bevis för att det föreligger ett rättsmissbruk, under förutsättning att dessa indicier är objektiva och samstämmiga (N Luxembourg 1 m.fl., punkt 139).