Rättsligt
De särskilda bestämmelserna om skattereduktion för hushållsarbete finns i 67 kap. 11–19 §§. Begreppet hushållsarbete definieras i 13 § genom en uppräkning av ett antal tjänster. Enligt 13 a § räknas som hushållsarbete vid tillämpningen av kapitlet även reparation, underhåll samt om– och tillbyggnad av bl.a. småhus (s.k. ROT-arbete). Att arbete som enbart avser installationer eller service på maskiner och andra inventarier inte räknas som ROT-arbete framgår av 13 c §.
Möjligheten till ROT-avdrag infördes med syfte att öka arbetsutbudet och att minska svartarbetet inom den s.k. ROT-sektorn (jfr prop. 2008/09:178 s. 23 f.). Vilka branscher som ingår i denna sektor anges inte närmare.
I förarbetena uttalas bl.a. att reparation och underhåll är åtgärder som har till syfte att återställa eller bibehålla en byggnad eller lägenhet i samma skick som när den ny-, till- eller ombyggdes. Vilka typer av arbeten som i dessa avseenden ska omfattas berörs endast i korthet (prop. 2008/09:178 s. 33–34).
Bestämmelser om ROT-arbete har tidigare funnits genom tidsbegränsade möjligheter till skattereduktion (SFS 1993:672, 1996:725 och 2004:752).
Skatterättsnämndens bedömning
Frågan i ärendet är om utgifter för arbete med täthetsprovning kan berättiga till ROT-avdrag för A. För att så ska vara fallet måste arbetet anses ingå i vad som utgör reparation, underhåll samt om- och tillbyggnad enligt 13 a §.
Det framgår inte uttryckligen av lagtexten eller förarbetena vilka typer av arbeten som ska omfattas. Utgångspunkten för bedömningen är dock att ROT-avdrag utgör en särskild skattereduktion vilket enligt Skatterättsnämndens uppfattning talar för en restriktiv tillämpning. Det är vidare tveksamt i vilken utsträckning som ROT-avdrag för nu aktuellt arbete skulle uppfylla syftet med bestämmelsen.
Av betydelse är också att tidigare lagstiftning och praxis om ROT-arbete kan ge vägledning vid tillämpning av de nu gällande reglerna (jfr prop. 2008/09:178 s. 33). En motsvarighet till den begränsning i 13 c § av vad som ska anses utgöra ROT-arbete återfanns i 2 § lagen (1993:672) om skattereduktion för utgifter för byggnadsarbete på bostadshus. Bestämmelsen tillkom på skatteutskottets initiativ för att tydliggöra att de åtgärder som skulle kunna medföra skattereduktion bör kunna hänföras till byggnadsarbeten i vanlig bemärkelse (1992/93:SkU36 s. 10).
I samband med nu aktuell lagstiftning uttalade regeringen att man inte har för avsikt att låta alla tjänsteleverantörer i byggkedjan omfattas av skattereduktionen (jfr prop. 2008/09:178 s. 32).
Mot bakgrund av det ovan anförda finner Skatterättsnämnden att den planerade täthetsprovningen inte utgör sådant arbete med reparation, underhåll eller om- och tillbyggnad av As småhus som avses i den aktuella bestämmelsen.
Förhållandet att kontrollen i någon mening kan anses utgöra ett led i ombyggnaden och till viss del utförs i bostaden föranleder inte någon annan bedömning.
I avgörandet har deltagit Christina Eng, ordf., Birgitta Pettersson, Mattias Dahlberg, Marie Jönsson, Merja Lohela, Robert Påhlsson och Ulla Werkell.
Ärendet har föredragits av Håkan Gustavsson.
I den slutliga handläggningen har även Krister Rentrop deltagit.