IL
Enligt 17 kap. 3 § första stycket IL får en tillgång som är avsedd för omsättning eller förbrukning (lagertillgång) inte tas upp till lägre värde än det lägsta av anskaffningsvärdet och nettoförsäljningsvärdet, om inte annat följer av 4 eller 4 a §. Om det finns särskilda skäl, får återanskaffningsvärdet, i förekommande fall med avdrag för inkurans, eller något annat värde som är förenligt med 2 kap. 2 och 3 §§ årsredovisningslagen (1995:1554), ÅRL, användas i stället för nettoförsäljningsvärdet.
Av 17 kap. 2 § första stycket IL framgår att med anskaffningsvärde, nettoförsäljningsvärde och återanskaffningsvärde avses i det kapitlet detsamma som i 4 kap. 9 § andra–fjärde styckena ÅRL.
I 17 kap. 19–20 c §§ IL finns särskilda bestämmelser om värdering av lager av finansiella instrument.
Enligt de ursprungliga bestämmelserna i kommunalskattelagen (1928:370) var lagervärderingen fri och några särskilda skatterättsliga lagervärderingsregler fanns inte. I stället skulle den i räkenskaperna gjorda värdesättningen ligga till grund för beskattningen och ”endast om särskilda omständigheter därtill föranleda frångås ...”. År 1955 slopades den fria lagervärderingen och ersattes av särskilda värderingsregler (se prop. 1999/2000:2 del 2 s. 216).
Efter en lagändring 1992 fick lager inte tas upp till lägre värde än det lägsta av anskaffningsvärdet och verkliga värdet. I förarbetena uttalades att bestämmelserna bör knyta an till lägsta värdets princip på så sätt att värderingen av lagret i redovisningen godtas vid beskattningen om värdet inte är lägre än det lägsta av anskaffningsvärdet och verkliga värdet (se prop. 1991/92:86 s. 11).
År 2003 ersattes uttrycket verkligt värde med nettoförsäljningsvärde. Vidare infördes bestämmelser i 17 kap. IL om värdering av lager av finansiella instrument till verkligt värde. I förarbetena angavs att i den mån sådana finansiella instrument som inte får värderas till det verkliga värdet i räkenskaperna är skattemässigt lager ska de värderas enligt de allmänna lagervärderingsreglerna (se prop. 2003/04:28 s. 22).
ÅRL
Av 4 kap. 9 § första stycket ÅRL framgår att omsättningstillgångar ska tas upp till det lägsta av anskaffningsvärdet och nettoförsäljningsvärdet på balansdagen, om inte annat följer av vissa andra bestämmelser.
Med anskaffningsvärde förstås, enligt 9 § andra stycket, utgifterna för tillgångens förvärv eller tillverkning. Vid bestämmandet av anskaffningsvärdet tillämpas 3 § andra–fjärde styckena.
Med nettoförsäljningsvärde avses, enligt 9 § tredje stycket, försäljningsvärdet efter avdrag för beräknad försäljningskostnad. Enligt förarbetena torde försäljningsvärdet som regel kunna bestämmas till det pris som rörelsen på balansdagen skulle kunna uppnå vid en normal försäljning i den löpande verksamheten (se prop. 1995/96:10 del 2 s. 206).
Med återanskaffningsvärde avses, enligt 9 § fjärde stycket, det belopp som motsvarar den utgift för anskaffandet som företaget skulle ha haft, om tillgången anskaffats på balansdagen.
Begreppet upplupet anskaffningsvärde förekommer inte i ÅRL.
K3
I kapitel 11 i K3 behandlas redovisning av finansiella instrument värderade utifrån anskaffningsvärdet.
Långfristiga fordringar ska värderas till upplupet anskaffningsvärde (se punkterna 11.16 och 11.24). Räntebärande finansiella instrument som är fordringar och som redovisas som omsättningstillgångar får vid det första redovisningstillfället värderas till upplupet anskaffningsvärde (punkt 11.16). Ett företag som vid det första redovisningstillfället har valt att värdera sådana tillgångar till upplupet anskaffningsvärde ska även fortsättningsvis värdera dessa till upplupet anskaffningsvärde (se punkt 11.19).
Upplupet anskaffningsvärde för en finansiell tillgång är det finansiella instrumentets förväntade kassaflöden diskonterade med den effektivränta som beräknades vid anskaffningstillfället (punkt 11.10).
Effektivränta är den räntesats som diskonterar de uppskattade framtida in- och utbetalningarna under det finansiella instrumentets förväntade löptid till instrumentets redovisade värde (punkt 11.11).
I kapitel 11 behandlas även nedskrivning av finansiella anläggningstillgångar (se punkterna 11.25–11.29).
Yttrande från Bokföringsnämnden
Skatterättsnämnden har inhämtat ett yttrande från Bokföringsnämnden för att få Bokföringsnämndens syn i frågan om ett upplupet anskaffningsvärde utgör ett sådant anskaffningsvärde, nettoförsäljningsvärde eller återanskaffningsvärde som avses i 4 kap. 9 § andra–fjärde styckena ÅRL.
Bokföringsnämnden har i sitt yttrande den 25 oktober 2019 sammanfattningsvis gjort bedömningen att upplupet anskaffningsvärde utgör ett anskaffningsvärde enligt 9 § andra stycket och att det inte utgör ett nettoförsäljningsvärde eller återanskaffningsvärde enligt 9 § tredje och fjärde styckena.
Under rubriken ”Bedömning” har Bokföringsnämnden anfört bl.a. följande.
”Huvudregeln enligt Redovisningsdirektivet är att poster som redovisas i de finansiella rapporterna ska värderas enligt principen om anskaffnings- eller tillverkningskostnad. Med anskaffningsvärde avses enligt 4 kap. 9 § andra stycket ÅRL utgifterna för tillgångens förvärv eller tillverkning. Vid bestämmandet av anskaffningsvärdet ska 4 kap. 3 § andra–fjärde styckena ÅRL om värdering av anläggningstillgångar tillämpas.
Upplupet anskaffningsvärde förekommer inte i ÅRL men är en metod för att bestämma tillgångens värde enligt anskaffningsvärdesprincipen när 4 kap. 3 § tillämpas. Metoden tillämpas på finansiella tillgångar och förekommer såväl i K3, IFRS 9 som i den äldre standarden IAS 39.
Upplupet anskaffningsvärde utgår från effektivräntemetoden. Effektivräntemetoden används för att fördela ränteintäkter och administrativa kostnader under den finansiella tillgångens löptid och ger en jämn procentuell förräntning av tillgången, den s.k. effektivräntan. Den effektivränta som fastställs vid anskaffningstidpunkten gör att nuvärdet av framtida in- och utbetalningar under tillgångens livslängd blir exakt tillgångens ursprungliga redovisade värde.
Vid efterföljande värderingar påverkas anskaffningsvärdet av ränteeffekten och av de kassaflöden tillgången har genererat och förväntas generera. Det innebär att anskaffningsvärdet kan komma att justeras uppåt eller nedåt.
Enligt Bokföringsnämndens bedömning är upplupet anskaffningsvärde en metod för att bestämma anskaffningsvärdet för finansiella tillgångar och är i så måtto ett anskaffningsvärde enligt 4 kap. 9 § andra stycket ÅRL.
---
Enligt Bokföringsnämndens bedömning kan ett upplupet anskaffningsvärde inte utgöra ett nettoförsäljningsvärde eller ett återanskaffningsvärde enligt 4 kap. 9 § tredje och fjärde styckena ÅRL. Vid bestämningen av nettoförsäljningsvärde och återanskaffningsvärde ska hänsyn tas till förhållanden på balansdagen. Ett upplupet anskaffningsvärde grundar sig i stället på de förhållanden som förelåg vid anskaffningstillfället.”
Allmänna ombudet har inte haft några synpunkter på Bokföringsnämndens yttrande.
Bolaget har anfört att Bokföringsnämndens yttrande bekräftar bolagets inställning att även bestämmelsen i 17 kap. 3 § IL ger stöd för en skattemässig kostnadsföring enligt redovisningen.