Rättsligt
Mervärdesskatt ska enligt 7 kap. 1 § första stycket ML tas ut med 25 procent av beskattningsunderlaget om inte annat följer av andra eller tredje stycket.
Skattesatsen för tillträde till teaterföreställningar eller andra jämförliga föreställningar är 6 procent enligt 7 kap. 1 § tredje stycket 5 ML.
Av förarbetena till nämnda bestämmelse framgår att olika verksamheter inom nöjesbranschen inte omfattas av den reducerade skattesatsen utan att den bör förbehållas verksamheter som tydligt utgör en del av kulturområdet (prop. 1996/97:10 s. 34). Vidare nämns såsom jämförliga föreställningar exempelvis revyer, operetter och musikaler (prop. 1989/90:111 s. 195). Någon definition av vad som avses med teaterföreställning eller andra jämförliga föreställningar finns däremot varken i lagen eller i dess förarbeten.
Bestämmelsen i ML ska tolkas i ljuset av motsvarande reglering i mervärdesskattedirektivet (2006/112/EG) och hur denna reglering har tolkats av EU-domstolen.
Enligt artikel 98.2 jämförd med punkt 7 i bilaga III får en reducerad skattesats tillämpas för tjänster som består i att ge besökare tillträde till teatrar och liknande kulturella evenemang och anläggningar.
Av EU-domstolens praxis framgår att begrepp som ingår i beskrivningen av de varor och tjänster för vilka en reducerad skattesats kan tillämpas ska tolkas restriktivt, i bemärkelsen strikt, eftersom denna möjlighet är en avvikelse från principen om att normalskattesatsen ska tillämpas. Av detta följer att begreppen ska tolkas i enlighet med den normala lydelsen av aktuella ord (se t.ex. EU-domstolens dom i mål nr C‑83/99, Kommissionen mot Spanien, EU:C:2001:31, pp. 18–20 och mål nr C-3/09, Erotic Center, EU:C:2010:149, pp. 14–16).
Skatterättsnämndens bedömning
För att bedöma om tillhandahållandet omfattas av 7 kap. 1 § tredje stycket 5 ML bör ställning tas till vad som utgör dess huvudsakliga karaktär (jfr RÅ 2003 ref. 24).
Bolaget ger tillträde till evenemanget (…) i utbyte mot en biljett. Deltagarna i evenemanget tar sig igenom en arrangerad bana i ett s.k. spökhus inspirerat av (…)genren samtidigt som de interagerar med skådespelare som agerar i olika roller. Det huvudsakliga syftet med evenemanget synes vara att med hjälp av olika spänningsmoment framkalla chock och rädsla hos deltagarna i form av ett spelliknande arrangemang. Enligt Skatterättsnämndens mening har detta evenemang inte sådan karaktär att den kan anses utgöra en del av kulturområdet för vilket den reducerade skattesatsen är avsedd att tillämpas. Det förhållandet att evenemanget utförs i en anläggning med för ändamålet uppbyggda miljöer och har inslag av skådespeleri föranleder inte någon annan bedömning.
Skatterättsnämnden anser mot denna bakgrund att Bolagets tillhandahållande inte kan anses utgöra tillträde till sådana föreställningar som avses i 7 kap. 1 § tredje stycket 5 ML. Mervärdesskatt ska därmed tas ut med en skattesats om 25 procent.
I avgörandet har deltagit Kristina Harmsen Hogendoorn, ordf., Birgitta Pettersson, Rolf Bohlin, Jeanette Fored, Christina Olsson, Anna Sandberg Nilsson och Madelaine Tunudd.
Ärendet har föredragits av Camilla Sandström.
I den slutliga handläggningen har även Erika Örbom deltagit.