Rättsligt
Enligt 3 kap. 4 § första stycket ML undantas från skatteplikt bl.a. omsättning av tjänster som utgör sjukvård. Med sjukvård förstås enligt 3 kap. 5 § första stycket bl.a. åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda eller behandla sjukdomar, kroppsfel och skador om åtgärderna vidtas av någon med särskild legitimation att utöva yrke inom sjukvården (jfr 3 kap. 5 § första stycket andra strecksatsen).
Med särskild legitimation att utöva yrke inom sjukvården avses de yrkeskategorier som kan erhålla legitimation enligt 4 kap. 1 § patientsäkerhetslagen, 2010:659 (jfr uttalanden i prop. 2005/06:43 s. 42 angående lagen [1998:531] om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område).
Enligt förarbetena omfattar sjukvårdsundantaget i ML sådan vårdverksamhet som ligger inom de allmänpolitiska målsättningarna för vilka typer av vård som bör ha stöd från samhället (prop. 1989/90:111 s.106 f .).
Bestämmelserna i ML ska tolkas i ljuset av motsvarande reglering i mervärdesskattedirektivet (2006/112/EG) och hur denna reglering har tolkats av EU-domstolen.
Enligt artikel 132.1 c ska från skatteplikt undantas sjukvårdande behandling som ges av medicinska eller paramedicinska yrkesutövare såsom dessa definieras av medlemsstaten i fråga.
EU-domstolen har bl.a. framhållit följande med avseende på de aktuella bestämmelserna. Undantagen i artikel 132 ska tolkas restriktivt eftersom de utgör avvikelser från den allmänna principen att mervärdesskatt ska tas ut på en skattskyldigs alla tillhandahållanden mot vederlag. Tolkningen av de termer som används i bestämmelserna måste dock vara förenlig med syftet med undantaget från skatteplikt. Undantaget för sjukvård i artikel 132.1.b och sjukvårdande behandling i artikel 132.1.c syftar till att sänka vårdkostnaderna och garantera enskildas tillgång till denna vård. Utifrån detta syfte är det inte nödvändigt att tolka uttrycket (termen) ”psykoterapeutisk behandling som ges av legitimerade psykologer i sjukhusmiljö” som omfattas av uttrycket sjukvård enligt artikel 132.1.b särskilt restriktivt. Däremot måste syftet med de tjänster som omfattas av uttrycken i artikel 132.1.b och c vara att diagnostisera, tillhandahålla vård för och i möjligaste mån bota sjukdomar och komma tillrätta med hälsoproblem (jfr Dornier, C-45/01, EU:C:2003:595, punkterna 42–43 och 48).
Av EU-domstolens praxis framgår vidare att uttrycket ”paramedicinska yrkesutövare och sjukvårdande behandling som ges av sådana utövare” i artikel 132.1 c i mervärdesskattedirektivet ska tolkas som att medlemsstaterna enligt denna bestämmelse har ett utrymme för en skönsmässig bedömning. Utrymmet för den skönsmässiga bedömningen omfattar inte endast de kvalifikationer som fordras för att utöva de ovannämnda yrkena utan även definitionen av den särskilda sjukvårdande behandling som omfattas av dessa yrken. Utrymmet är emellertid inte obegränsat.
Sålunda framgår av EU-domstolens rättspraxis att medlemsstaterna visserligen har rätt att fastställa villkor för undantaget så att detta tillämpas på ett enkelt och riktigt sätt, men att detta inte medger att medlemsstaterna får äventyra ändamålen för direktivet eller de unionsrättsliga principerna, särskilt principen om likabehandling som i fråga om mervärdesskatt återspeglas av principen om skatteneutralitet. Syftet med undantaget är att säkerställa att det tillämpas endast på sjukvårdande behandling som ges av personer som har erforderliga yrkeskvalifikationer. All sjukvårdande behandling omfattas därför inte av undantaget från skatteplikt, eftersom detta endast avser sådan sjukvårdande behandling som håller en tillräckligt hög kvalitet med hänsyn tagen till utövarens yrkesutbildning. Den omständigheten att ett visst yrke eller en särskild verksamhet för sjukvårdande behandling inte omfattas av definitionen av paramedicinsk yrkesutövare i nationell lagstiftning med avseende på undantaget i artikel 132.1 c, ska kunna motiveras av objektiva skäl grundade på yrkeskvalifikationerna hos dem som ger denna vård och därigenom på överväganden beträffande kvaliteten på de tillhandahållna tjänsterna. Den för medlemsstaterna tillåtna skönsmässiga bedömningen strider således mot principen om skatteneutralitet endast om det kan visas att utövarna har sådana yrkeskvalifikationer att det säkerställs att deras behandling håller en kvalitetsnivå som motsvarar den behandling som ges av dem som undantas från skatteplikt enligt samma nationella lagstiftning (jfr de förenade målen Solleveld, C-443/04 och van den Hout-van Eijnsbergen, C-444/04, EU:C:2006:257).
Skatterättsnämndens bedömning
Frågan är om Bolagets omsättning av tjänster avseende träning enligt konduktiv pedagogik omfattas av undantaget från skatteplikt i 3 kap. 4 § ML. Vid denna bedömning utgår Skatterättsnämnden från de redovisade typfallen.
Enligt Skatterättsnämndens mening talar deltagarnas behov utifrån deras fastställda diagnoser och ändamålet med intensivträningen för att den konduktiva pedagogiken skulle kunna hänföras till sådana åtgärder som avses i 3 kap. 5 § första stycket ML, sett i ljuset av artikel 132.1 c i mervärdesskattedirektivet. Detta gäller särskilt det allmänna syftet med undantaget att sänka vårdkostnaderna och garantera enskildas tillgång till vård. Samtidigt visar underlaget i ansökan på bristande evidens för behandlingsmetoden vilket, beroende av omständigheterna i övrigt, kan leda till viss osäkerhet.
I båda typfallen ges emellertid träningen av en konduktor, en yrkeskategori som inte kan erhålla en sådan legitimation som avses i 3 kap. 5 § första stycket andra strecksatsen ML jämförd med 4 kap. 1 § patientsäkerhetslagen.
Villkoret att åtgärderna ska vidtas av någon med särskild legitimation för att omfattas av undantaget från skatteplikt, bör enligt Skatterättsnämnden bedömas utifrån allmänintresset av att tjänsterna håller en viss kvalitet och utövas under viss tillsyn. Det kan konstateras att en konduktor inte utgör hälso- och sjukvårdspersonal i patientsäkerhetslagens mening och därmed inte heller står under Inspektionen för vård och omsorgs tillsyn enligt nämnda lag. Vad som i övrigt framkommit om en konduktors yrkeskvalifikationer och de former under vilka den aktuella verksamheten bedrivs visar enligt Skatterättsnämndens mening inte heller att det på annat sätt kan anses säkerställt att träningen håller en kvalitetsnivå som motsvarar den behandling som ges av legitimerade yrkesutövare. Med hänsyn härtill kan kravet på legitimation i detta fall inte anses strida mot principen om skatteneutralitet (jfr de förenade målen Solleveld och van den Hout-van Eijnsbergen). Undantaget från skatteplikt i 3 kap. 4 § första stycket jämförd med 5 § första stycket andra strecksatsen ML är således inte tillämpligt.
I avgörandet har deltagit Kristina Harmsen Hogendoorn, ordf., Birgitta Pettersson, Rolf Bohlin, Jeanette Fored, Christina Olsson, Anna Sandberg Nilsson och Madelaine Tunudd.
Ärendet har föredragits av Camilla Sandström.
I den slutliga handläggningen har även Erika Örbom deltagit.