Bolaget avser att bedriva internetbaserad sjukvård. Sjukvården ska tillhandahållas privatpersoner direkt och via försäkringsbolag som har sjukvårdsförsäkringar som produkt för företag och dess personal. Samarbetet mellan Bolaget och försäkringsbolaget regleras i ett utkast till avtal benämnt Samarbetsavtal mellan försäkringsgivare och vårdgivare med tillhörande bilagor (Avtalet) vilket getts in i ärendet.
Bolaget ska bli en hos Inspektionen för vård och omsorg (IVO) registrerad vårdgivare. Som registrerad vårdgivare kan Bolaget genomföra diagnostisering och behandling av sjukdomar och kroppsfel samt ha möjlighet till förskrivning av recept och provtagning för behandling av vanliga sjukdomstillstånd.
Tjänsten bemannas av legitimerade läkare som kontrakteras av Bolaget. Läkaren utför en faktisk diagnostisering och behandling av patienten. Den enda skillnaden mot traditionell vård är, enligt Bolaget, att läkaren inte kommer att ha någon fysisk kontakt med patienten utan all kontakt sker via en internetbaserad plattform.
Läkaren presenteras med namn och bild vid patientkontakt. Patienten har möjlighet att välja den läkare som är i tjänst vid Bolaget, alternativt hänvisar läkaren patienten till en annan av Bolagets läkare. Tjänsten fungerar därmed som ett digitalt väntrum. Patienten kommer att guidas genom plattformen och ges via en dialog med läkare möjlighet till utredning, provtagning, diagnos, medicinsk behandling eller remittering. Text, ljud och videokonferens används som kommunikationshjälpmedel med patienten.
För privatpersoner som anslutit sig till tjänsten finns möjlighet att genomföra blodprovstagning och odlingar vid behov. För försäkringspatienter tillkommer möjlighet till kliniskt fysiologiska undersökningar och röntgenologiska undersökningar.
Bolaget riktar sig främst mot patientgrupper med åkommor och diagnoser som primärt ska handläggas utanför sjukhus och specialistmottagningar. Tjänsten används inte som sjukvårdsupplysning eller för sjukvårdsplanering.
Privatpersoner ansluter sig till tjänsten genom att registrera ett konto hos Bolaget och betalar för närvarande en avgift på (…) kr för behandlingen.
Försäkringsbolag får betala en administrativ avgift och en avgift för vårdtjänsterna som varierar mellan (…) kr beroende på diagnos. Den administrativa avgiften betalas efter en uträkning av antal mottagna ärenden per dygn under föregående månad och uppgår till (…)kr per ärende beroende på hur många ärenden som mottagits under respektive dygn, dvs. avgiften minskar i takt med att antal ärenden ökar. Från den sålunda fastställda administrativa avgiften avräknas den grundavgift per beräknat ärende som betalats i förskott. Den administrativa avgiften avser försäkringsbolagens tillgång till vårdsystemet och ska täcka Bolagets kostnader för planering av vårdtjänster, allokering av vård för inkommande patientfall, garanti av minsta bemanningsnivå, kvalitetsuppföljning av utförd vård och utveckling av nya vårdtjänster. I Avtalet anges att försäkringsbolagen därutöver ska ersätta Bolaget för kostnader avseende laborativ utredning, klinisk fysiologisk utredning eller radiologisk undersökning.
I en bilaga till Avtalet, bilaga 5, benämnt projektavtal, regleras bl.a. den ersättning som försäkringsbolaget ska betala till Bolaget för implementering av internetplattformen, vilken faktureras separat.
Bolaget har i ansökan redogjort för två typfall som beskriver representativa fall och händelseförlopp. Bolagets frågeställningar begränsas till att omfatta tillhandahållande till privatperson som anslutit sig till tjänsten mot ersättning i form av en fast avgift (fråga 1) respektive tillhandahållande till privatperson via ett försäkringsbolag – som har sjukförsäkringar som produkt för företag och dess personal – mot ersättning i form av en administrativ avgift och en avgift för vårdtjänsterna (fråga 2).
Privatperson som anslutit sig till tjänsten (fråga 1)
En patient med hudförändring söker upp Bolaget på internet. Patienten läser igenom beskrivningen av tjänsten, registrerar ett konto och får därefter information om lämplig sökväg för, i detta fall, hudproblem och en beskrivning av kommande förlopp. Patienten fyller i en hälsoprofil med viktig allmän information såsom tidigare sjukdomar, mediciner, kända allergier, känd njurfunktionsnedsättning m.m. Patienten instrueras härefter att skicka in två bilder av hudförändringen och får sedan besvara ett frågeformulär med frågor om aktuella symtom, uppkomst, hur länge patienten haft besvären, förändring över tid, lokala besvär t.ex. klåda, tidigare hudsjukdomar, andra sjukdomar, nya läkemedel m.m. I nästa steg får patienten en sammanfattning av ifyllda uppgifter och en möjlighet att verifiera eller ändra i angivna svar. Om patienten inte har fyllt i obligatoriska uppgifter anges att komplettering behövs.
Patienten väljer skicka och betalar sedan ärendet godkänts för vidare handläggning och kontakt med läkare. Efter betalning går ärendet till det digitala väntrummet och patienten informeras om att en läkarkontakt garanteras inom fyra timmar.
En läkare åtar sig ärendet och kontrollerar alla svar. Det framkommer att patienten varit ute i skogen och plockat svamp och efter fem dagar noterat en cirkulär rodnad på höger arm som sedan brett ut sig. Patienten har inte haft liknande besvär tidigare, har inga allergier och inga nya mediciner. Patienten får kontakt med läkaren som presenterar sig via meddelande och ställer kompletterande frågor enligt normalt förfarande vid anamnesupptagning. Kommunikationen sker via skriftliga meddelanden. Läkaren bedömer att det inte finns något behov av komplettering med telefon- eller videokontakt. Patienten får information om att anamnes och bilder visar på en borreliaorsakad infektion och en förklaring om vad detta innebär. Handläggning och behandling bedöms efter gällande medicinska riktlinjer och rekommendationer. Recept på antibiotika i form av penicillin skrivs ut via e-recept och patienten får en bekräftelse på att medicinen finns att hämta på valfritt apotek.
Patienten får information om att följa ordinationen, läsa bipacksedeln, vara observant på biverkningar samt ta kontakt t.ex. vid utebliven effekt. Om patienten inte har ytterligare frågor avslutas kontakten med ett skriftligt slutsvar.
Försäkringsansluten patient (fråga 2)
Patienten kontaktar sitt försäkringsbolag och hänvisas, eftersom det inte framkommer några akuta, alarmerande symtom, till Bolaget. Tillvägagångsättet i det initiala skedet överensstämmer med exemplet rörande en privatperson med avseende på sökväg, hälsoprofil m.m.
Det framkommer att patienten varit ute i skogen för en vecka sedan och har fått ett mindre rivmärke av en gren på höger fotrygg. Rivmärket var lite rodnat och irriterat redan initialt. Patienten har inte sett någon främmande kropp kvar i området. De senaste dagarna har rodnaden ökat, svullnad och ömhet har tilltagit och visar tendens att breda ut sig över ett större område. De senaste dygnen har patienten även känt sig lätt allmänpåverkad och lite febrig. Inskickade bilder visar på infektion i tidigt förlopp men att det finns en risk för utveckling av mer klassisk begynnande rosfeber.
Konversationen sker sedan i meddelandeform. Patienten ombeds ta en ny bild och får rådgivning om sårtvätt och -skötsel. Läkaren beslutar om provtagning och en blodprovsremiss skrivs. Patienten godkänner och skriver ut remissen samt instrueras att gå till en provtagningscentral. Eftersom patienten angett att hon känner sig lätt allmänpåverkad, erbjuds och bokas videomöte. Läkare och patient kommer överens om lämplig tidpunkt.
Vid videomötet konstateras att patienten är stabil, fullt klar och orienterad samt ger ett piggt intryck. Läkaren beslutar att behandlingsindikation för antibiotika är nära förestående men att kroppen under rådande omständigheter fortfarande själv kan ta hand om infektionen. Patienten ombesörjer provtagning, instrueras om hur såret ska hanteras och uppmanas att ta direkt kontakt, när som helst under dygnet, vid minsta tecken till försämring eller förändring. I övrigt ska läkaren kontakta patienten när provsvar föreligger. Patienten skriver i ett meddelande dagen efter att hon upplever att rodnaden ökat och att såret hettar. Läkaren beslutar att behandlingsindikation föreligger. Patienten har angett penicillinallergi i sin hälsoprofil och den är verifierad av patientens läkare på vårdcentral. Recept på lämplig antibiotika skickas och patienten påbörjar behandlingen samma dag. Man kommer överens om att läkaren tar kontakt och stämmer av senare men att patienten kontaktar läkaren om försämring inträder.
När provsvar inkommit skickar läkaren ett meddelande till patienten där han redogör för provsvaret och att det bekräftat infektion. Patienten upplever att symtomen börjar gå tillbaka och mår allmänt sett lite bättre. Patienten har allmänna frågor kring orsaken till infektionen och om hon själv hade kunnat göra något annorlunda för att förhindra att det gick så långt. Läkaren besvarar frågorna.
Ärendet avslutas och patienten får svar med summering och anmodas kontakta Bolaget om något förändras. Patienten får information om i vilken situation och vilka symtom som medför att hon ska söka sjukvård akut. Läkaren avslutar ärendet.