Bolaget vill veta om omsättningen av ett vindkraftverk, nyttjanderätten till marken som verket står på och andra tillstånd och rättigheter m.m., i enlighet med Avtalet, ska betraktas som en enda skattepliktigt transaktion (fråga 1). Om svaret på fråga 1 är nekande vill Bolaget veta om endast omsättningen av nyttjanderätten är skattefri och vad som i övrigt omsätts enligt avtalet är skattepliktigt (fråga 2).
Bolagets uppfattning är att omsättningen av ett vindkraftverk, nyttjanderätten till marken verket står på och vad som i övrigt överlåts enligt Avtalet utgör en enda transaktion (fråga 1). Om Skatterättsnämnden inte skulle dela Bolagets uppfattning gör Bolaget bedömningen att endast överlåtelsen av nyttjanderätt är ett sådant separat tillhandahållande som inte är skattepliktigt (fråga 2).
Bolaget menar att överlåtelsen av markavtalet ska anses underordnad den huvudsakliga överlåtelsen av ett vindkraftverk. Vidare anser Bolaget att ett vindkraftverk inte kan anses utgöra en byggnad vare sig i mervärdesskattedirektivets, (2006/112/EG), eller ML:s mening eftersom det med lätthet kan monteras ned och flyttas till en annan vindkraftspark. Ett vindkraftverk bör istället ses som en maskin.
Skatteverket anser att den del av överlåtelsen av vindkraftsanläggningen som utgör verksamhetstillbehör är skattepliktig enligt ML. Den del av överlåtelsen av anläggningen som inte utgör verksamhetstillbehör, såsom fundament och torn, är undantagen från skatteplikt i enlighet med 3 kap. 2 § ML. Fundament och torn utgör en så stor del av anläggningen att dessa delar inte kan anses som ett underordnat led i omsättningen av verksamhetstillbehören. Även överlåtelsen av nyttjanderättsavtalet omfattas av undantag från skatteplikt enligt 3 kap. 2 §.
Rättsligt
Från skatteplikt undantas enligt 3 kap. 2 § första stycket ML, med de begränsningar som följer av 3 §, omsättning av fastigheter samt överlåtelse och upplåtelse av arrenden m.fl. rättigheter till fastigheter. Enligt 3 kap. 3 § första stycket 1 omfattar undantaget enligt 2 § inte upplåtelse eller överlåtelse av verksamhetstillbehör.
Med fastighet förstås enligt 1 kap. 11 § 1 ML vad som enligt jordabalken utgör eller tillhör fastighet, dock inte egendom som avses i 2 kap. 3 § jordabalken (industritillbehör). Det innebär att bl.a. byggnader och andra anläggningar som anbragts inom fastigheten för stadigvarande bruk utgör fastighet enligt ML (jfr 2 kap. 1 § jordabalken). Fastighetsbegreppet i ML omfattar också byggnader och liknande anläggningar som för stadigvarande bruk anbragts i eller ovan jord och som tillhör någon annan än ägaren till jorden (1 kap. 11 § 2 ML). Med fastighet förstås även egendom som avses i 2 kap. 2 § jordabalken (dvs. byggnadstillbehör) även om byggnaden tillhör någon annan än ägaren till jorden eller om egendomen tillförts byggnaden av någon annan än ägaren till byggnaden (1 kap. 11 § 3).
Med verksamhetstillbehör förstås enligt 1 kap. 12 § ML annan maskin, utrustning eller särskild inredning än industritillbehör, om den tillförts sådan byggnad eller del av byggnad som är inrättad för annat än bostadsändamål och den anskaffats för att direkt användas i en särskild verksamhet som bedrivs på fastigheten.
Bestämmelserna i ML ska tolkas mot bakgrund av motsvarande reglering i mervärdesskattedirektivet.
Enligt direktivet undantas utarrendering och uthyrning av fast egendom från skatteplikt (artikel 135.1 l). Vidare undantas leveranser av byggnader och den mark de står på, dock inte leveranser före det första besittningstagandet (artikel 135.1 j). Sverige har rätt att undanta leveranser av byggnader och den mark de står på även före det första besittningstagandet (artikel 380 jämförd med p. 9 i bilaga X till direktivet).
Medlemsstaterna får anse som en beskattningsbar person var och en som tillfälligtvis bl.a. levererar en byggnad eller den mark den står på före första besittningstagandet (artikel 12.1 a) varvid med byggnad avses varje anläggning (”structure”) som anbragts på eller i marken (artikel 12.2).
Uthyrning av varaktigt installerad utrustning och maskiner omfattas inte av undantaget från skatteplikt (artikel 135.2 första stycket c).
Begreppet byggnad har varit föremål för EU-domstolens prövning i bl.a. mål C-315/00, Rudolf Maierhofer som rörde undantaget från skatteplikt för uthyrning av fast egendom. Enligt EU-domstolen utgör undantagen från skatteplikt självständiga gemenskapsrättsliga begrepp som måste ges en gemenskapsrättslig tolkning. Tolkningen av begreppet uthyrning av fast egendom var därmed enligt domstolen inte beroende av hur medlemsstaterna civilrättsligt tolkat detta begrepp (pp. 25 och 26). Byggnader som består av konstruktioner som har fästs vid eller i marken ska anses utgöra fast egendom varvid det är av betydelse att konstruktionerna inte är enkla att montera ned eller flytta. Det är dock inte nödvändigt att byggnaderna inte går att skilja från marken (p. 33). Det på detta sätt definierade begreppet byggnad motsvarar enligt EU-domstolen definitionen av detta ord i nuvarande artikel 12.2 i mervärdesskattedirektivet avseende tillhandahållande av byggnader. Det finns enligt domstolen inte någon anledning att tolka detta begrepp olika beroende på om det är fråga om sådan uthyrning som avses i nuvarande artikel 135.1 l i mervärdesskattedirektivet, eller sådant tillhandahållande som avses i artikel 12. 2 i detta direktiv (p. 34). Uthyrning av en byggnad som har uppförts med hjälp av prefabricerade byggelement som har fästs vid eller i marken på ett sådant sätt att den varken kan monteras ned eller flyttas med lätthet utgör uthyrning av fast egendom i direktivets mening, även om byggnaden ska avlägsnas när hyresavtalet löpt ut och återuppföras på annan mark (p. 35).
EU-domstolen har i flera domar lagt fast principerna för hur den mervärdesskatterättsliga karaktären ska bestämmas hos en transaktion som inbegriper olika delar, se t.ex. målen C-349/96 Card Protection Plan Ltd (CPP), C-41/04 Levob Verzekeringen BV m.fl., C-111/05 Aktiebolaget NN (NN-domen), de förenade målen C‑497/09, C-499/09, C-501/09 och C-502/09, Bog m.fl. samt C-224/11 BGZ Leasing sp. z o.o. (BGZ Leasing).
Innebörden av EU‑domstolens praxis har av domstolen sammanfattats på följande sätt. Först ska en samlad bedömning göras av de omständigheter som kännetecknar transaktionen i fråga för att på så sätt avgöra om det rör sig om två eller flera separata tillhandahållanden eller ett enda tillhandahållande. Domstolen har också slagit fast dels att det följer av direktivet att varje transaktion i regel ska anses som separat och självständig, dels att en transaktion, som ur ekonomisk synvinkel utgörs av ett enda tillhandahållande, inte får delas upp fiktivt så att mervärdesskattesystemets funktion undergrävs. Det är fråga om ett enda tillhandahållande när två eller flera delar har ett så nära samband att de tillsammans objektivt sett utgör ett enda odelbart ekonomiskt tillhandahållande och det därför vore konstlat att försöka skilja de olika delarna från varandra. Ett enda tillhandahållande föreligger dessutom när en eller flera delar ska anses utgöra det huvudsakliga tillhandahållandet medan andra delar måste betraktas som underordnade tillhandahållanden som skattemässigt ska behandlas på samma sätt som det huvudsakliga. I synnerhet ska ett tillhandahållande anses som underordnat ett huvudsakligt tillhandahållande när kunderna inte efterfrågar detta i sig utan det endast är ett medel att på bästa sätt åtnjuta det huvudsakliga tillhandahållandet (se Bog m.fl., pp. 52‑54). Det finns emellertid inte någon absolut regel för hur omfattningen av ett tillhandahållande ska bedömas i mervärdesskattehänseende. Vid bedömningen ska därför samtliga omständigheter beaktas (BGZ Leasing, p.32).