Frågan i ärendet gäller om de tjänster som Dotterbolaget avser att tillhandahålla Moderbolaget, under de i ansökan angivna förutsättningarna, omfattas av undantaget från skatteplikt för social omsorg i 3 kap. 4 och 7 §§ ML. Frågan är ställd för att säkerställa att så är fallet.
Skatteverket anser att tjänsterna i fråga omfattas av undantaget från skatteplikt för social omsorg.
Rättsligt
Enligt 3 kap. 4 § första stycket ML undantas från skatteplikt bl.a. omsättning av tjänster som utgör social omsorg samt tjänster av annat slag och varor som den som tillhandahåller omsorgen omsätter som ett led i denna. Med social omsorg förstås enligt kapitlets 7 § offentlig eller privat verksamhet för barnomsorg, äldreomsorg, stöd och service till vissa funktionshindrade och annan jämförlig social omsorg.
Mervärdesskattelagens undantag för omsättning av tjänster som utgör social omsorg ska tolkas mot bakgrund av, såvitt nu är av intresse, artikel 132.1 g och artikel 134 i mervärdesskattedirektivet (2006/112/EG).
Enligt artikel 132.1 g ska från skatteplikt undantas tillhandahållanden av tjänster och leveranser av varor med nära anknytning till hjälparbete eller socialt trygghetsarbete, däribland sådana som görs av ålderdomshem, av offentligrättsliga organ eller av andra organ som av medlemsstaten i fråga är erkända som organ av social karaktär.
Enligt artikel 134 omfattas inte tillhandahållande av tjänster eller leveranser av varor av undantaget från skatteplikt i bl.a. artikel 132.1 g när transaktionerna inte är absolut nödvändiga för att de undantagna transaktionerna ska kunna utföras (led a) och inte heller när det grundläggande syftet med transaktionerna är att vinna ytterligare intäkter åt organet genom transaktioner som utförs i direkt konkurrens med kommersiella företag som måste betala mervärdesskatt (led b).
I rättsfallet HFD 2011 not. 74 bedömdes frågan huruvida en underentreprenörs tjänster avseende kognitiv beteendeterapi som tillhandahölls ett bolag som i sin tur tillhandahöll kommuner och kriminalvården viss familjehemsvård kunde omfattas av undantaget för social omsorg. Med utgångspunkt i en metod för prövning i olika steg som EU-domstolen lagt fast i domen i mål C-415/04 Stichting Kinderopvang Enschede ansåg Skatterättsnämnden att de aktuella tillhandahållandena utgjorde social omsorg i mervärdesskattehänseende. Vid den prövning som skulle göras kunde Skatterättsnämnden till att börja med konstatera att de tjänster som bolaget tillhandahöll utgjorde social omsorg i mervärdesskatterättslig mening. Vidare ansågs bolaget tillhandahålla dessa tjänster i egenskap av ett erkänt organ av social karaktär. Även underentreprenören ansågs i det aktuella sammanhanget vara att betrakta som ett sådant organ. Den terapi som underentreprenören tillhandahöll ansågs vidare ha nära anknytning till socialt arbete. Slutligen hade det inte framkommit några omständigheter som tydde på att underentreprenörens syfte med att tillhandahålla terapitjänsterna var av sådant slag att artikel 134 b i mervärdesskattedirektivet var tillämplig. Högsta förvaltningsdomstolen gjorde samma bedömning.
Skatterättsnämndens bedömning
Med utgångspunkt i den metod för prövningen som enligt det föregående har lagts fast i rättspraxis gör Skatterättsnämnden i detta ärende följande överväganden.
I ärendet har angetts som förutsättning och annat har inte heller framkommit än att de tjänster som Moderbolaget tillhandahåller utgör social omsorg i mervärdesskatterättslig mening och att bolaget tillhandahåller tjänsterna i egenskap av ett erkänt organ av social karaktär (jfr mål C-141/00 Kügler, p. 58). Det har i ärendet upplysts att de tjänster som Dotterbolaget kommer att tillhandahålla Moderbolaget är samma vård- och behandlingsinsatser som Moderbolaget tillhandahåller sina uppdragsgivare, kommunerna. Insatserna är sådana som kommunerna ansvarar för enligt offentligrättslig lagstiftning och de bekostas av allmänna medel samt föregås av en individuell behovsprövning. Härigenom har även Dotterbolagets tillhandahållanden anknytning till offentligrättslig reglering. Dotterbolaget kan därför betraktas som ett organ av social karaktär (jfr HFD 2011 not. 74).
Därefter ska ställning tas till om de tjänster som Dotterbolaget ska tillhandahålla Moderbolaget har nära anknytning till den sociala omsorg som Moderbolaget tillhandahåller. Dotterbolagets framtida vård- och behandlingsinsatser ska som framgått vara desamma som Moderbolaget tillhandahåller och får därmed anses utgöra en integrerad och nödvändig del i Moderbolagets tillhandahållanden enligt ingångna avtal. Med hänsyn härtill får Dotterbolagets tillhandahållanden som de beskrivits i ärendet anses ha en sådan nära anknytning till socialt arbete som avses i bestämmelsen i artikel 132.1 g jämförd med artikel 134 a i mervärdesskattedirektivet.
Slutligen har det inte framkommit något som tyder på att Dotterbolagets grundläggande syfte med att tillhandhålla Moderbolaget de aktuella tjänsterna skulle vara att skaffa sig ytterligare intäkter i direkt konkurrens med skattskyldiga aktörer som tillhandahåller tjänster av motsvarande slag (jfr artikel 134 b i mervärdesskattedirektivet).
Skatterättsnämnden finner sammanfattningsvis att under de i ärendet angivna förutsättningarna utgör Dotterbolagets tilltänkta tillhandahållanden sådan social omsorg som enligt 3 kap. 4 § första stycket jämförd med 7 § ML omfattas av undantaget från skatteplikt.
Beslutande: Svanberg, ordf., Ohlson, Harmsen Hogendoorn, Odéen, Renström, Sandberg Nilsson, Wingren
Sekreterare: von Oelreich
Föredragande: Börjesson