Överlåtelse av verksamhet
(Dnr 76-24/I)Fråga om ett bolags överlåtelse av tillgångar till ett dotterbolag inte ska anses som en leverans av varor eller ett tillhandahållande av tjänster.
Tillhandahållanden för en fondverksamhet har ansetts utgöra en från skatteplikt undantagen tjänst avseende förvaltning av värdepappersfond.
Fråga 1
Omsättning av den med frågan avsedda tjänsten är undantagen från skatteplikt enligt 3 kap. 9 § tredje stycket 2 mervärdesskattelagen (1994:200), ML.
Fråga 1
Enligt 3 kap. 9 § första stycket ML undantas från skatteplikt omsättning av bank- och finansieringstjänster samt sådan omsättning som utgör värdepappershandel eller därmed jämförlig verksamhet. Med värdepappershandel förstås bl.a. förvaltning av investeringsfonder enligt lagen (2004:46) om investeringsfonder, IFL, (tredje stycket 2).
Bestämmelsen motsvaras av artikel 135.1 g i rådets direktiv 2006/112/EEG om ett gemensamt system för mervärdesskatt, mervärdesskattedirektivet, enligt vilken medlemsstaterna från skatteplikt skall undanta förvaltning av särskilda investeringsfonder såsom dessa definieras av medlemsstaterna. Före 2007-01-01 fanns motsvarande bestämmelse i artikel 13.B d 6 i det numera upphävda sjätte mervärdesskattedirektivet (77/388/EEG), sjätte direktivet.
I mervärdesskattedirektivet överlåts således åt medlemsstaterna att definiera de fonder, vilkas förvaltning skall omfattas av skattefrihet. För svenskt vidkommande gäller skattefriheten förvaltning av investeringsfonder enligt IFL.
Fråga i ärendet är om bolagets tillhandahållanden för en fondverksamhet enligt ansökan utgör förvaltning i den mening som avses i 3 kap. 9 § tredje stycket 2 ML.
Regeringsrätten har i RÅ 2003 not. 179 anfört att begreppet förvaltning inte skall ges en vidsträckt innebörd. Genom EG-domstolens dom 2006-05-04 i mål C-169/04 ang. Abbey National plc får rättsläget emellertid anses förändrat.
Av sistnämnda dom kan bl.a. följande slutsatser dras.
Mervärdesskattedirektivets bestämmelse om undantag för förvaltning av särskilda investeringsfonder skall tolkas mot bakgrund av sammanhanget, ändamålen och systematiken i mervärdesskattedirektivet, med särskild hänsyn tagen till undantagets syfte (’ratio legis’). Syftet med undantaget är att säkerställa den skattemässiga neutraliteten i det gemensamma mervärdesskattesystemet när det gäller valet mellan direkta placeringar i värdepapper och investeringar via företag för kollektiva investeringar.
Medlemsstaterna har enligt direktivet inte frihet att definiera vilka tjänster som enligt undantaget skall vara undantagna från skatteplikt. Begreppet ”förvaltning” skall därför tolkas EG-konformt. De transaktioner som avses med undantaget är sådana som är specifika för verksamhet i företag för kollektiva investeringar. Förutom portföljförvaltningsfunktionen omfattas alltså även funktioner avseende administrering av företagen såsom dessa funktioner anges under rubriken administration i bilaga II till direktiv 85/611 i dess lydelse enligt direktiv 2001/107/EG. Under denna rubrik uppräknas, utan att vara uttömmande, ett antal tjänster som avser de praktiska tillhandahållanden som ingår i kollektiv portföljförvaltning och förvaltning av investeringsföretag. Tjänsterna skall bedömas med hänsyn till sin karaktär och inte med hänsyn till vem som är tillhandahållare eller mottagare.
Det framgår vidare att förvaltningen kan delas upp i skilda tjänster och att tjänsterna när de tillhandahålls av tredje man omfattas av förvaltningsbegreppet under förutsättning att tjänsterna vid en helhetsbedömning utgör en avgränsad enhet och att de är specifika och väsentliga för fondförvaltningen. Rent materiella eller tekniska tillhandahållanden, som t.ex. datasystem, omfattas inte av undantaget.
De delmoment som ingår i den med ansökan avsedda s.k. back-officetjänsten motsvarar sådana funktioner som enligt bilaga II till direktiv 85/611 ingår i begreppet administration av investeringsfonder och tjänsten utgör en avgränsad enhet, specifik och väsentlig för förvaltningen. Svaret på fråga 1 har utformats i enlighet härmed.
Beslutande: Wingren, ordf., Edlund, odéen, Ohlson, Peterson, Rabe, Svanberg
Sekreterare, tillika föredragande: von Oelreich
Fråga om ett bolags överlåtelse av tillgångar till ett dotterbolag inte ska anses som en leverans av varor eller ett tillhandahållande av tjänster.
Fråga om mervärdesskattedirektivets omsättningsbaserade beräkningsmetod kan tillämpas för att bestämma andel avdragsgill ingående skatt med avseende på gemensamma kostnader i en verksamhet som består av bostads- respektive lokalupplåtelser.
Fråga om mervärdesskattedirektivets omsättningsbaserade beräkningsmetod kan tillämpas för att bestämma andel avdragsgill ingående skatt med avseende på gemensamma kostnader i en verksamhet som består av bostads- respektive lokalupplåtelser.
Fråga om mervärdesskattedirektivets omsättningsbaserade beräkningsmetod kan tillämpas för att bestämma andel avdragsgill ingående skatt med avseende på gemensamma kostnader i en verksamhet som består av bostads- respektive lokalupplåtelser.
Fråga om ett belopp som tillkommer vid betalningspåminnelse, och som motsvarar skillnaden mellan styckpris och paketpris, ska ingå i beskattningsunderlaget.
Fråga om en avgift som tas ut av långivaren vid försäljning av pant på offentlig auktion utgör ersättning för ett fristående tillhandahållande och omfattas av tillämpningsområdet för mervärdesskatt.
Fråga om ett abonnemang som ger tillgång till en plattform med träningstjänster — live och on demand — omfattas av den reducerade skattesatsen för tjänster inom idrottsområdet.
Frivillig beskattning kan tillämpas vid uthyrning till en operatör, som stadigvarande ska använda byggnaden för lageruthyrning där vissa transaktioner medför avdragsrätt medan andra inte gör det.
En transportör som påförts tull till följd av bristande efterlevnad har, när mervärdesskatt i enlighet med HFD 2021 ref. 54 ska tas ut enligt skatteförfandelagen, ansetts vara ombud för importören enligt 1 kap. 2 § första stycket 6 c mervärdesskattelagen (1994:200)
En kommun som förser sina anställda med förmånscyklar, mot att dessa avstår från en del av sin bruttolön, tillhandahåller tjänster mot ersättning inom ramen för en ekonomisk verksamhet och agerar i egenskap av beskattningsbar person.