Frivillig beskattning
(Dnr 17-24/I)Frivillig beskattning kan tillämpas vid uthyrning till en operatör, som stadigvarande ska använda byggnaden för lageruthyrning där vissa transaktioner medför avdragsrätt medan andra inte gör det.
Omsättning av s.k. bullionmynt i silver har inte ansetts undantagen från skatteplikt.
Omsättning av de omfrågade mynten är inte undantagen från skatteplikt enligt 3 kap. 23 § 1 mervärdesskattelagen (1994:200), ML.
X AB avser primärt att omsätta s.k. bullionmynt i silver. (...). Mynten är lagligt betalningsmedel i [land] och präglas med valören (...). Mynten säljs i av präglaren förseglade mynttuber om 25 mynt och i förseglade myntboxar om 500 mynt. Försäljningspriset på mynten fastslås till det högsta av den nominella valören eller silvervärdet plus präglingskostnaden, omkostnader och försäljningsmarginal. Mynten kommer att saluföras och marknadsföras till aktörer som önskar investera i silver och uppges ha lågt numismatiskt värde.
X AB frågar om omsättningen av mynten är undantagen från skatteplikt enligt 3 kap. 23 § 1 ML.
Skatteverket anser att omsättning av bullionmynt inte omfattas av undantaget i 3 kap. 23 § 1 ML.
Enligt 3 kap. 23 § 1 ML undantas från skatteplikt omsättning av sedlar och mynt som är lagligt betalningsmedel, med undantag av samlarföremål, det vill säga guld-, silver- eller andra metallmynt eller sedlar som normalt inte används som lagligt betalningsmedel eller som är av numismatiskt intresse.
Motsvarande bestämmelser finns i artikel 135.1 e i rådets direktiv 2006/112/EG om ett gemensamt system för mervärdesskatt (mervärdesskattedirektivet), enligt vilken från skatteplikt ska undantas transaktioner, inbegripet förmedling, rörande valuta, sedlar och mynt använda som lagligt betalningsmedel, med undantag av mynt och sedlar som är samlarobjekt, dvs. guld, silver- eller andra metallmynt eller sedlar som normalt inte används som lagligt betalningsmedel eller som är av numismatiskt intresse.
Det kan i sammanhanget noteras att det för silvermynt saknas motsvarande särskilda ordning som gäller för investeringsguld, bl.a. guldmynt som omsätts i investeringssyfte; jfr 1 kap. 18 § och 3 kap.10 a § ML samt avdelning XII kapitel 5 i mervärdesskattedirektivet. Reglerna innebär att en sådan omsättning undantas från skatteplikt; dock endast om guldmynten uppfyller vissa specifika kriterier vilka fastställts på gemenskapsnivå.
Undantagen från skatteplikt i mervärdesskattedirektivet ska enligt fast praxis i EU‑domstolen tolkas restriktivt.
Från skatteplikt undantas enligt 3 kap. 23 § 1 ML — såvitt nu är av intresse — omsättning av mynt som normalt är lagligt betalningsmedel. Mynt som normalt inte används som lagligt betalningsmedel utgör samlarföremål i den mening som avses i bestämmelsen och dess motsvarighet i mervärdesskattedirektivet. Sådan omsättning är skattepliktig. Av vad som anförts i ärendet kan enligt nämndens bedömning inte anses framgå att de med ansökan avsedda mynten - som är tänkta att omsättas i investeringssyfte - normalt kommer att användas som lagligt betalningsmedel i den mening som avses i nämnda bestämmelser. Omsättning av mynten omfattas därför inte av undantaget från skatteplikt.
Beslutande: Svanberg, ordf., Ohlson, Odéen, Harmsen Hogendoorn, Peterson, Rabe, Wingren
Sekreterare: von Oelreich
Föredragande: Opander
Frivillig beskattning kan tillämpas vid uthyrning till en operatör, som stadigvarande ska använda byggnaden för lageruthyrning där vissa transaktioner medför avdragsrätt medan andra inte gör det.
En transportör som påförts tull till följd av bristande efterlevnad har, när mervärdesskatt i enlighet med HFD 2021 ref. 54 ska tas ut enligt skatteförfandelagen, ansetts vara ombud för importören enligt 1 kap. 2 § första stycket 6 c mervärdesskattelagen (1994:200)
En kommun som förser sina anställda med förmånscyklar, mot att dessa avstår från en del av sin bruttolön, tillhandahåller tjänster mot ersättning inom ramen för en ekonomisk verksamhet och agerar i egenskap av beskattningsbar person.
Tillhandahållande av rådgivnings- och stödtjänster till fondbolag har inte ansetts utgöra sådan förvaltning som omfattas av undantag från skatteplikt inom området för finansiella tjänster.
Den obligatoriska insats som medlemmar betalar in till en ekonomisk förening avser inte en transaktion som är föremål för mervärdesskatt (jfr HFD 2024 ref. 10)
Tillhandahållande av tjänster inom redovisning, lön, HR och IT har inte ansetts omfattas av undantaget från skatteplikt för tjänster inom fristående grupper.
Tillhandahållandet av förmedling och förvaltning av krediter har inte ansetts utgöra ett enda sammansatt tillhandahållande.
Tillhandahållandet av licens till en digital plattform att användas inom undervisning har inte ansetts omfattas av den reducerade skattesatsen för elektroniska publikationer.
En arbetsgivare har ansetts tillhandahålla tjänster mot ersättning när de anställda förses med förmånscyklar mot att de avstår en del av sin bruttolön.
Det har ansetts utgöra en ekonomisk verksamhet när 3—4 travhästar kontinuerligt tillhandahålls för deltagande i tävlingslopp mot ersättning i form av startpeng.