Skatterättsnämnden utgår i det följande från de av Bolaget givna förutsättningarna att de tjänster som Bolaget avser att tillhandahålla omfattas av skatteplikt, att de är omsatta inom landet och att Bolaget bedriver ekonomisk verksamhet.
Frågorna 1 och 2
Av Uppdragsavtalet framgår att Z AB vid behov köper forskningstjänster. Forskning är inte Z AB:s kärnverksamhet men anses värdeskapande för den verksamhet som Z AB bedriver. Enligt avtalet uppdrar Z AB åt Bolaget att utföra projektuppdraget i fråga. Bolaget åtar sig att utföra uppdraget enligt tidplan, informera Z AB om dess utförande och överlämna en slutrapport till Z AB. Eftersom projektuppdraget delvis är finansierat med offentliga medel åligger det Bolaget att publicera slutrapporten på Bolagets hemsida vilket ska ske tidigast [inom viss tid] efter att slutrapporten överlämnats till Z AB.
Z AB har rätt att tillsätta representanter i den forskningsgrupp som ansvarar för forskningsområdet i fråga och att utan kostnad använda resultatet av projektuppdraget. Z AB ska ersätta Bolaget (…).
Enligt Serviceavtalet ska Bolaget tillhandahålla kunden (i det här fallet Z AB) administrativa kanslitjänster liksom servicetjänster i form av rapporter, skrifter m.m. inom sitt verksamhetsområde, inbjudningar till seminarier, kurser, nätverksträffar m.m. som Bolaget arrangerar. Kunden förbinder sig att köpa servicetjänsterna upp till ett visst angivet belopp.
Genom Uppdragsavtalet respektive Serviceavtalet har ett rättsförhållande uppkommit mellan parterna. Avtalen innebär att Bolaget tillhandahåller Z AB tjänster mot en ersättning. Bolagets tillhandahållande avser tjänster som konsumeras av Z AB. Att den slutrapport som Bolagets uppdrag enligt Uppdragsavtalet resulterar i även kommer allmänheten till del ändrar inte den bedömningen. Följaktligen ska Bolaget i de fall som avses i fråga 1 och 2 anses omsätta tjänster i enlighet med 2 kap. 1 § tredje stycket 1 ML. Omsättningen av tjänsterna medför skattskyldighet för Bolaget.
Fråga 3
Enligt Samarbetsavtalet som Bolaget ingått med Y ska Bolaget samordna Forskningsprogrammet genom att driva, stödja, koordinera och kvalitetssäkra detta samt ansvara för resultatspridning i enlighet med Programhanteringsavtalet med Y.
Av Programhanteringsavtalet framgår att Bolaget inom ramen för Forskningsprogrammet ska ge förslag till ledamöter i det s.k. Programrådet, administrera rådets möten, komplettera ofullständiga ansökningar från utförare, skicka rådets rekommendationer avseende inkomna ansökningar till Y, utbetala medel till projekt, följa upp projektets ekonomiska redovisning, granska och lämna redovisning till Y för varje enskilt projekt samt granska och till Y lämna rapporter över respektive projekt. Parterna ska gemensamt fastställa kommunikationsplan, som även ska ange hur resultatspridningen ska hanteras.
Forskningsprogrammet ska enligt Samarbetsavtalet finansieras av Y med 40 procent och av Bolaget med 60 procent av ett fastställt totalbelopp. I totalbeloppet ingår kostnader för samordning och resultatspridning. Y ska utge ersättning till Bolaget för utförandet av Forskningsprogrammet med ett belopp som motsvarar 40 procent av kostnaderna för samordning och resultatspridning (…). Bolaget fakturerar Y sin ersättning.
Genom Programhanteringsavtalet har ett rättsförhållande uppkommit mellan parterna. Avsikten med avtalet är att Bolaget ska utföra de aktuella tjänsterna för Y:s räkning. För att Bolaget utför detta arbete betalar Y ersättning till Bolaget. Under dessa förhållanden omsätter Bolaget tjänster i enlighet med 2 kap. 1 § tredje stycket 1 ML. Omsättningen av tjänsterna medför skattskyldighet för Bolaget.
Fråga 4
Utförarna får ersättning av Bolaget för de forskningstjänster som Bolaget beställer. Enligt Bolaget fakturerar Utförarna Bolaget för sina arvoden inklusive mervärdesskatt. Av Samarbetsavtalet följer att 60 procent av arvodena finansieras av Bolaget. Övriga 40 procent finansieras av Y efter ansökan från Utförarna om finansiellt stöd. Utförarna ansöker om stödet hos Y i eget namn. Y diarieför ansökningarna och vidarebefordrar dem till Bolaget. Vidare betalar Y ut medel per beslutat projekt till Bolaget som i sin tur hanterar utbetalningarna till respektive projekt i enlighet med Programhanteringsavtalet. Av det avtalet framgår att Bolaget åtar sig att betala ut medel till projekt inom ramen för Forskningsprogrammet förutsatt att motsvarande medel utbetalats av Y till Bolaget.
Rättsförhållandet i form av Samarbetsavtalet och Programhanteringsavtalet som uppkommit mellan parterna i nu aktuellt avseende innebär enligt nämndens mening en överenskommelse mellan Bolaget och Y om att det är Bolaget som ska betala ut ersättningen till Utförarna inklusive de medel som utgör Y:s andel av finansieringen. De medel som Y betalar ut till Bolaget uppbärs av Bolaget för Utförarnas räkning. Medlen utgör därför inte ersättning för några tjänster som Bolaget tillhandahåller Y. Den enda prestation från Bolagets sida som Y kan sägas konsumera i detta sammanhang är Bolagets administrativa åtagande att ta emot och betala ut medlen; ett tillhandahållande som Bolaget enligt Programhanteringsavtalet får ersättning för på det sätt som anges i fråga 3.
Nämnden delar mot den bakgrunden parternas samstämmiga uppfattning att de medel som Y betalar ut till Bolaget och som Bolaget i sin tur betalar ut till Utförarna inte utgör ersättning för tjänster som medför skattskyldighet till mervärdesskatt för Bolaget.
Förhandsbeskedet har utformats i enlighet härmed.
I avgörandet har deltagit Marianne Svanberg (ordf.), Carl-Gustav Ohlson, Rolf Bohlin, Jeanette Fored, Ulrika Hansson, Jan Larsson och Anna Sandberg Nilsson.
Ärendet har föredragits av Karin Korpinen.
I den slutliga handläggningen har även Karin Norberg deltagit.