Skatterättsnämnden anser att tillhandahållandet av kost till de boende omfattas av skatteplikt enligt 3 kap. 1 § ML.
Fråga är om upplåtelsen av asylboende till Migrationsverket kan anses som en från skatteplikt undantagen uthyrning av fastighet eller en skattepliktig rumsuthyrning.
För att särskilja en mer passiv verksamhet i form av fastighetsuthyrning från andra aktiviteter, såsom upplåtelse av logi, är hyrestiden en betydelsefull omständighet. Själva hyrestiden är dock inte det enda avgörande kriteriet utan även övriga omständigheter ska beaktas för att bestämma vad som är kännetecknande för transaktionen (Temco Europe, C-284/03, p. 20–27). Av EU-domstolens praxis framgår vidare att den begränsning av undantaget från skatteplikt för uthyrning av fastighet, som gäller för tillhandahållande av logi inom hotellbranschen eller branscher med liknande funktion, inte ska tolkas strikt och att begreppet ”branscher med liknande funktion” dessutom bör ges en vid tolkning (Elisabeth Blasi, C-346/95, p. 19 och 20). Detta för att säkerställa att fastighetsupplåtelser som potentiellt konkurrerar med skattepliktig hotellverksamhet också beskattas.
Även om hyrestiden enligt avropsavtalet är sex månader och därefter löpande så kännetecknas upplåtelsen av anläggningen inte av den passivitet som vanligtvis präglar en från skatteplikt undantagen uthyrning av fastighet. Bolaget har dagtid personal på plats i anläggningen samt personal tillgänglig under övrig tid. Bolaget ansvarar för att åtgärda fel och brister i anläggningen, skötsel och städning av fastigheten samt handhar i viss utsträckning mottagandet av de asylsökande. En garantiersättning utgår för hälften av platserna på boendet men i huvudsak beräknas ersättningen utifrån antal personer och antal dygn som dessa bor på anläggningen.
Mot bakgrund av ovanstående anser Skatterättsnämnden att Bolagets tillhandahållande närmast har karaktär av rumsuthyrning och därmed omfattas av skatteplikt.
Skatterättsnämnden anser att det saknas tillräcklig information för att med säkerhet kunna bedöma övriga frågor som bolaget ställt. Ansökan avvisas därför i den mån den inte besvarats.
I avgörandet har deltagit Kristina Harmsen Hogendoorn (skiljaktig), ordf., Birgitta Pettersson, Rolf Bohlin, Petter Classon (skiljaktig), Jeanette Fored, Fredrik Fries och Christina Olsson.
Ärendet har föredragits av Karin Korpinen (avvikande mening).
Skiljaktig mening
Kristina Harmsen Hogendoorn och Petter Classon är med instämmande av Karin Korpinen skiljaktiga och anför följande.
I likhet med majoriteten anser vi att tillhandahållandet av kost till de boende omfattas av skatteplikt. Till skillnad från majoriteten anser vi dock att upplåtelsen av anläggningen till Migrationsverket utgör en från skatteplikt undantagen upplåtelse av fastighet enligt 3 kap. 2 § ML av följande skäl.
Uthyrning av fastighet för en längre tid har en annan karaktär än den aktiva upplåtelse som kännetecknar rumsuthyrning i hotellrörelse eller liknande verksamhet även om det i båda fallen kan ingå viss service. Vi anser att den viktigaste indikationen på om en upplåtelse är aktiv eller inte är för hur lång tid upplåtelsen äger rum. Bolagets upplåtelse till Migrationsverket sker för en längre tid och det är Migrationsverket som bestämmer vem som ska bo på anläggningen samt under vilken tid. Upplåtelsen kan därför inte anses jämförlig med rumsuthyrning i hotellrörelse. De tjänster Bolaget tillhandahåller i form av bl.a. viss bemanning och städning av anläggningen kan inte anses ge något betydande mervärde som medför att Bolagets tillhandahållande kan anses konkurrera med hotellbranschen (jfr Högsta förvaltningsdomstolens dom den 13 december 2019 i mål nr 301-19).
Bolaget vill vid en sådan bedömning veta om tillhandahållandet till Migrationsverket omfattas av reglerna om frivillig skattskyldighet i 9 kap. ML. Vi anser att frågan om bestämmelserna om frivillig skattskyldighet kan tillämpas eller inte ska avvisas eftersom det kräver en utredning om anläggningens användning och utformning som inte lämpar sig att göra inom ramen för detta ärende.
I likhet med majoriteten anser vi att det saknas tillräcklig information för att med säkerhet kunna bedöma de övriga frågor Bolaget ställt varför dessa ska avvisas.