X-koncernen har sitt huvudkontor i (…). Det centrala bolaget i X-koncernen är Y (Nätverksoperatören) som också är etablerat i (…) .
X, filial (Filialen) är sedan år (…) utgivare av (…) betalkort i Sverige. Filialens huvudkontor är etablerat i (…).
[Kortet] ges i huvudsak ut av bolag inom koncernen, men i länder utanför EU kan även utomstående aktörer vara kortutgivare. Inlösare för korttransaktioner med [kortet] är normalt sett ett bolag inom koncernen, men inlösen kan också utföras av utomstående aktörer.
X har strukturerat sin globala verksamhet runt Nätverksoperatören som licensierar kortutgivartillstånd, ansvarar för varumärket samt sköter clearing och avveckling. Nätverksoperatören är det centrala navet för alla X:s korttransaktioner som sker globalt. Det innebär att kortutgivare och inlösare endast behöver ha en avtalspart för att reglera korttransaktionerna.
X:s affärsmodell medför att varje korttransaktion involverar fem parter, dvs. kortmedlem, butik/försäljningsställe, inlösare, Nätverksoperatören samt Filialen. Enligt det avtal som slutits mellan parterna i transaktionskedjan utgår ersättning för respektive parts åtagande att betala respektive motpart i betalningsflödet.
Filialen har enligt avtalet med Nätverksoperatören rätt till en ersättning, s.k. (…), som uppgår till (…) procent av det nominella belopp som Filialen ska betala till Nätverksoperatören. Ersättningen är enligt avtalet beräknad till ett värde som säkerställer att Filialen får en ersättning som ligger inom ett intervall för armlängds lönsamhet som står i proportion till nivån på den funktion och risk som Filialen bär.