Fråga 1
Undantaget från skatteplikt för dentaltekniska produkter infördes ursprungligen 1974 i 8 § förordningen (1968:430) om mervärdeskatt. Av förarbetena framgår att bestämmelsen var avsedd att omfatta tandbryggor, proteser och andra dentaltekniska produkter (prop. 1973:163 s. 132). Uttrycket och därmed begreppet dentaltekniska produkter behölls när bestämmelsen överfördes, först till lagen (1968:430) om mervärdeskatt och därefter till ML.
Begreppet dentaltekniska produkter i ML och därmed undantaget från skatteplikt är således vidare än mervärdesskattedirektivets begrepp, tandproteser. Även om bestämmelserna i ML ska tolkas så att det resultat som åsyftas med direktivet uppfylls, innebär den skyldigheten emellertid inte att en nationell regel ska tolkas i strid med dess klara ordalydelse. Lydelsen i ML omfattar enligt Skatterättsnämnden tydligt det vidare begreppet dentaltekniska produkter. Produkterna (…) och (…) utgör enligt Skatterättsnämndens mening sådana dentaltekniska produkter eftersom de är individuellt anpassade och utformade för en specifik patient i syfte att åtgärda problem med tänderna. Tillhandahållandet av de omfrågade produkterna kan således undantas från skatteplikt under förutsättning att övriga kriterier för undantaget är uppfyllda.
Då uppkommer frågan om Y kan anses vara en sådan tandtekniker eller tandläkare som avses i 3 kap. 4 § andra stycket andra strecksatsen ML tolkad mot bakgrund av motsvarande bestämmelse i mervärdesskattedirektivet.
EU-domstolen har uttalat att för att omfattas av undantaget ska produkten tillhandahållas av någon av de angivna yrkesgrupperna, tandläkare eller tandtekniker. Undantaget omfattar inte leveranser av tandproteser av en mellanman som inte är tandläkare eller tandtekniker (VDP Dental Laboratory, C- 401/05, EU:C:2006:792).
Mot bakgrund av vad som angetts i ansökan anser Skatterättsnämnden att Y är att betrakta som tandtekniker/tandläkare då det har tandtekniker/tandläkare som ingår i det design- och kliniska team som tar aktiv del, vilket kräver särskild kompetens, i hela den process som leder fram till den slutliga fysiska produkten.
Som en följd av EU-domstolens tolkning av bl.a. artikel 140 a i mervärdesskattedirektivet (VDP Dental Laboratory m.fl., C-144/13 m.fl., EU:C:2015:116, punkt 49 och 53) anser Skatterättsnämnden att Bolagets förvärv från Y av de individuellt anpassade produkterna (…) och (…) omfattas av undantag från skatteplikt enligt 3 kap. 4 § andra stycket andra strecksatsen ML.
Fråga 2
Ett krav för att förhandsbesked ska lämnas är att de faktiska omständigheter som beskedet ska grundas på är tillräckligt klarlagda. Det är sökandens sak att se till att beskrivningen av dessa omständigheter är så fullständiga att de kan ligga till grund för ett förhandsbesked.
I ansökan uppger Bolaget att dess tandtekniker inte är involverad i alla steg i tillverkningsprocessen samt att Bolagets anställde tillsammans med koncernens övriga kliniska specialister säkerställer att Bolaget kan bistå med professionell expertis i förhållande till kunden och tillverkningen av produkterna.
Såsom framgår är en förutsättning för undantag från skatteplikt att tillhandahållandet av de aktuella produkterna görs av en beskattningsbar person som är tandläkare eller tandtekniker. Även om Bolaget har en anställd tandtekniker har inte tydliggjorts vilka arbetsuppgifter den anställde tandteknikern faktiskt utför och hur denne deltar i processen att framställa de omfrågade produkterna. Därför avvisas fråga 2.
I avgörandet har deltagit Kristina Harmsen Hogendoorn, Birgitta Pettersson, Rolf Bohlin, Jeanette Fored, Christina Olsson, Anna Sandberg Nilsson och Madelaine Tunudd.
Ärendet har föredragits av Karin Korpinen.