Enligt 7 kap. 1 § första stycket mervärdesskattelagen (1994:200), ML, ska skatt tas ut med 25 procent av beskattningsunderlaget om inte annat följer av andra eller tredje stycket.
Idrott
Av 7 kap. 1 § tredje stycket 11 ML jämförd med 3 kap. 11 a § första stycket ML följer att skatt tas ut med 6 procent av beskattningsunderlaget för omsättning av tjänster varigenom någon bereds tillfälle att utöva idrottslig verksamhet.
Bestämmelsen grundas på artikel 98 i mervärdesskattedirektivet (2006/112/EG) och punkt 14 i bilaga III till direktivet. Av dessa bestämmelser framgår att medlemsstaterna får tillämpa en reducerad skattesats på tillhandahållande av tjänster i form av utnyttjande av sportanläggningar.
EU-domstolen har uttalat att begreppet ”utnyttjande av sportanläggningar” har samband med sport- eller idrottsutövning, vilket i görligaste mån ska kvalificeras utifrån en samlad bedömning. Möjligheten att tillämpa en reducerad skattesats syftar i huvudsak till att främja utövandet av sportaktiviteter och göra dessa mer tillgängliga för enskilda. Begreppet ska förstås så att det omfattar rätten att använda anläggningar avsedda för att bedriva idrottslig eller fysisk träning, och anläggningarnas användning i detta syfte (Baštová, C-432/15, EU:C:2016:855, punkterna 63–65).
Verksamheter som är att beteckna som ren rekreation och nöje omfattas däremot inte av bestämmelserna om reducerad skattesats (English Bridge Union, C-90/16, EU:C:2017:814, punkt 24).
Huruvida en idrottstjänst tillhandahålls eller om det snarare är fråga om rent nöje och rekreation ska bedömas utifrån genomsnittskonsumentens uppfattning, vilken ska fastställas genom en helhetsbedömning av objektiva omständigheter. Vid den bedömningen ska särskilt utformningen av den aktuella anläggningen beaktas. Av betydelse är om anläggningen lämpar sig för idrottslig träning eller om den tvärtom är inrättad på ett sådant sätt att den väsentligen lämpar sig för lek (Žamberk, C-18/12, EU:C:2013:95, punkterna 33 och 34).
Högsta förvaltningsdomstolen har i två avgöranden funnit att tillträde till anläggningar för lek, sport och rörelse riktade till barn och ungdomar inte omfattades av reducerad skattesats utan att det snarare var att fråga om aktiviteter av nöjeskaraktär (RÅ 2009 not. 145 och HFD 2019 not. 32). Däremot har tillträde till en trampolinpark och till en paintballanläggning ansetts vara sådana tjänster inom idrottsområdet som omfattas av en reducerad skattesats (HFD 2017 not. 9 och HFD 2018 not. 34).
Personbefordran
I 7 kap. 1 § tredje stycket 12 ML anges att skatten tas ut med 6 procent av beskattningsunderlaget för personbefordran utom sådan befordran där resemomentet är av underordnad betydelse.
Bestämmelsen grundas på artikel 98 i mervärdesskattedirektivet och punkt 5 i bilaga III till direktivet. Enligt dessa bestämmelser får medlemsstaterna tillämpa en reducerad skattesats på tjänster i form av persontransporter och medfört bagage.
Högsta förvaltningsdomstolen har ansett att tillhandahållande av elsparkcyklar utgör uthyrning av transportmedel som omfattas av en skattesats på 25 procent och inte personbefordran (HFD 2020 not. 28).
Museiverksamhet
I 7 kap. 1 § tredje stycket 7 ML anges att skatten tas ut med 6 procent av beskattningsunderlaget för tjänster som avses i 3 kap. 11 § 4 ML om verksamheten inte bedrivs av och inte heller fortlöpande i mer än ringa omfattning understöds av det allmänna.
Av 3 kap. 11 § 4 ML framgår att från skatteplikt undantas bl.a. omsättning av tjänster som utgörs av anordnande i museiverksamhet av utställningar för allmänheten. Undantaget gäller endast om verksamheten bedrivs av eller fortlöpande i mer än ringa omfattning understöds av det allmänna.
Begreppet museiverksamhet i mervärdesskattelagen motsvaras av begreppet museer i artikel 98 mervärdesskattedirektivet och punkt 7 i bilaga III till direktivet.
Av EU-domstolens praxis framgår att bestämmelserna med avseende på reducerade skattesatser ska tolkas strikt och i enlighet med den normala betydelsen av aktuella ord eftersom de ingår i bestämmelser som utgör avvikelser från principen att normalskattesatsen ska tillämpas (se t.ex. EU-domstolens domar i målen English Bridge Union, punkt 18–20, Erotic Center, C-3/09, EU:C:2010:149, punkt 14–16 och Kommissionen mot Spanien, C-83/99, EU:C:2001:31, punkt 19–20).