Fråga 1
Av 18 kap. 11 § framgår att om den skattskyldige eller en sådan fysisk eller juridisk person eller ett sådant svenskt handelsbolag som står den skattskyldige nära har vidtagit åtgärder för att den skattskyldige ska kunna tillgodoräkna sig ett högre anskaffningsvärde än som framstår som rimligt och det kan antas att detta har gjorts för att någon av dem ska få en obehörig skatteförmån, ska anskaffningsvärdet justeras i skälig mån.
Bestämmelsen infördes ursprungligen 1938. Bakgrunden var att överlåtaren kunde undgå skatt eller bli lindrigt beskattad enligt de då gällande kapitalvinstreglerna samtidigt som förvärvaren erhöll ett högt avskrivningsunderlag.
Vid inkomstskattelagens tillkomst konstaterades att de motiv som legat till grund för jämkningsregeln hade försvagats men att det kunde finnas fall där en jämkningsregel kunde vara motiverad. Mot den bakgrunden framhölls att det i ett annat sammanhang kunde finnas skäl att se över bestämmelsen tillsammans med annan lagstiftning som tar sikte på överföring av anläggningstillgångar (jfr prop. 1999/2000:2 del 2 s. 236). Någon sådan översyn synes inte ha kommit till stånd.
Även senare praxis tyder på att jämkningsregeln har ett begränsat tillämpningsområde i varje fall i fråga om överlåtelse av tillgångar till marknadspris mellan bolag i samma koncern (se RÅ 2008 ref. 8 och jfr där anmärkta rättsfall).
Av det anförda framgår att skäl för jämkning av anskaffningsvärdet enligt 18 kap. 11 § inte föreligger i ett fall som det aktuella.
Fråga 2
För att ett förhandsbesked ska lämnas i en fråga om skatteflyktslagens tillämplighet krävs att inga oklarheter föreligger om det förfarande som är av betydelse för bedömningen (se t.ex. RÅ 2002 not. 72 och RÅ 2007 ref. 52).
Eftersom närmare uppgifter om den planerade försäljningen av Ö saknas bör redan av det skälet något förhandsbesked inte lämnas i denna del.
Frågorna 3 och 4
För att ett förhandsbesked ska kunna lämnas krävs bl.a. att de faktiska omständigheter som bedömningen ska grunda sig på är utförligt och klarläggande redovisade.
Beträffande de bolag som eventuellt kommer att förvärvas externt och rättigheter som finns i dem saknas den förutsättning som lämnats avseende de övriga koncernbolag, X m.fl., som ska överlåta rättigheter till Ö, nämligen att överlåtelserna uppfyller villkoren för att räknas som underprisöverlåtelser enligt 23 kap. IL.
Att rättigheter i dessa bolag kommer att kunna överlåtas till underpris är inte självklart. Det framgår inte i alla delar vems beskattning som frågorna avser. Med hänsyn till de osäkerheterna och till det som anförs i motiveringen till avvisningen av fråga 2 bör inte heller ansökan i dessa delar besvaras.
I avgörandet har deltagit Peder André, ordf., Marianne Svanberg, Mattias Dahlberg, Leif Gäverth, Ulrika Lundström, Robert Påhlsson och Ulla Werkell.
Ärendet har föredragits av Per-Arvid Gustafsson.
I den slutliga handläggningen har även Margareta Palmstierna deltagit.