Enligt 3 kap. 1 § ML är omsättning av varor och tjänster samt import skattepliktiga, om inget annat sägs i kapitlet.
Från skatteplikt undantas enligt 2 § första stycket samma kapitel, med de begränsningar som följer av 3 §, omsättning av fastigheter samt överlåtelse och upplåtelse av arrenden, hyresrätter, bostadsrätter, tomträtter, servitutsrätter och andra rättigheter till fastigheter. Enligt 3 § första stycket 5 ML omfattar undantaget enligt 2 § inte upplåtelse av lokaler och andra platser för parkering av transportmedel.
Bestämmelserna ska tolkas mot bakgrund av motsvarande bestämmelser i mervärdesskattedirektivet (2006/112/EG) och EU-domstolens praxis på området.
Enligt artikel 135.1 l i mervärdesskattedirektivet undantas utarrendering och uthyrning av fast egendom från skatteplikt. Undantaget omfattar enligt artikel 135.2 första stycket b inte uthyrning av lokaler och platser för parkering av fordon. Motsvarande bestämmelser fanns tidigare i artikel 13 B b och artikel 13 B b punkt 2 i det numera upphävda sjätte direktivet (77/388/EEG).
Begreppet uthyrning av fast egendom har varit föremål för EU-domstolens prövning i flera mål, t.ex. i mål nr C-284/03, Temco Europé, EU:C:2004:730, och mål nr C-451/06, Gabriele Walderdorff.
I målet rörande Walderdorff, som avsåg utarrendering av fiskerätt för en period av tio år, anförde domstolen bl.a. följande med hänvisning till tidigare meddelade domar. Undantagen i artikel 13 i sjätte direktivet är självständiga gemenskapsrättsliga begrepp som ska ges en gemenskapsrättslig tolkning (punkt 16). De uttryck som används i bestämmelserna om undantag, inklusive begreppen utarrendering och uthyrning av fast egendom, ska tolkas strikt eftersom dessa undantag från skatteplikt utgör avsteg från den allmänna principen att mervärdesskatt ska betalas för varje tjänst som en skattskyldig person tillhandahåller mot ersättning (punkt 18). Begreppet uthyrning av fast egendom i artikel 13 B b i sjätte direktivet har definierats av domstolen såsom den rätt som en fastighetsägare upplåter till en hyrestagare att mot ersättning och för en avtalad tidsperiod nyttja fastigheten och förhindra att någon annan åtnjuter sådan rätt (punkt 17).
Skatterättsnämndens bedömning
Bolaget åtar sig genom avtalet om parkeringsköp att ansvara för att hyresgäster hos Fastighetsägaren ges rätt att lösa minst det antal parkeringstillstånd som motsvarar Fastighetsägarens andel av platsgarantin. Därigenom kommer Fastighetsägaren att få bygglov, och de blivande hyresgästerna kommer att kunna få tillgång till parkeringsplatser. Fastighetsägaren kommer inte att hyra parkeringsplatser av Bolaget och viss yta av Bolagets fastighet kommer inte heller att utmärkas för användning av Fastighetsägaren. Bolaget förbinder sig att under avtalstiden, 25 år (eller längre), ge Fastighetsägarens hyresgäster rätt att hyra parkeringsplatser hos Bolaget. Parkeringsplatserna är inte särskilt angivna eller utmärkta, utan utgör ett visst antal av platserna i parkeringsgaraget. Hur många parkeringsplatser som kommer att erbjudas de kommande hyresgästerna bestäms genom avtalet till motsvarande det parkeringstal som Fastighetsägaren behöver för att få bygglov för fastigheten. Avtalet om parkeringsköp ger Bolaget en delfinansiering inför byggandet av parkeringsgaraget och ett kundunderlag för uthyrning av parkeringsplatser under de kommande 25 åren. Därutöver kommer Bolaget att bedriva uthyrning av garageplatser till boende hos fastighetsägare som inte ingått avtal om parkeringsfriköp och till korttidsparkerande besökare.
Skatterättsnämnden konstaterar att Fastighetsägaren inte kommer att hyra några garageplatser av Bolaget. Vad Bolaget tillhandahåller Fastighetsägaren i detta fall kan enligt Skatterättsnämndens mening närmast karaktäriseras som en utfästelse att under avtalsperioden ge de boende i fastigheten tillgång till det antal parkeringsplatser som avtalet avser. Denna utfästelse är också nödvändig för att Fastighetsägaren ska kunna uppfylla det parkeringstal som behövs för att kunna få bygglov.
Begreppen ”fast egendom” och ”utarrendering och uthyrning av fast egendom” är gemenskapsrättliga begrepp som ska ges den innebörd som följer av EU-domstolens praxis. Det nu aktuella tillhandahållandet av parkeringsköp har visserligen ett samband med Bolagets fastighet, parkeringsanläggningen, men sambandet är enligt Skatterättsnämnden inte tillräckligt starkt för att tillhandahållandet ska omfattas av de krav som EU-domstolen ställer för att ett tillhandahållande ska rymmas inom undantaget från skatteplikt för uthyrning av fast egendom. Avtalet ger inte Fastighetsägaren någon exklusiv rätt att förfoga över Bolagets fastighet och därmed utestänga andra från att nyttjafastigheten eller del därav, jfr bl.a. EU-domstolens dom i mål nr C-451/06, Gabriele Walderdorff.
Bolagets utfästelse till Fastighetsägaren att möjliggöra för de boende att hyra de aktuella garageplatserna, innebär enligt Bolaget att det sannolikt måste begränsa sin uthyrning till andra. I den mån de ”reserverade” platserna inte nyttjas fullt ut av de boende, kan dock Bolaget förfoga över dem och hyra ut dem till andra för korttidsparkering. Enligt Skatterättsnämndens mening innebär Bolagets tillhandahållande därigenom inte en rätt för Fastighetsägaren att ta de aktuella garageplatserna i sin besittning för de boendes räkning och utestänga alla andra från rätten till platserna. En sådan exklusiv förfoganderätt uppstår först i samband med att uthyrning av parkeringsplatser sker till Fastighetsägarens hyresgäster.
Eftersom den betalning Fastighetsägaren erlägger till Bolaget avser samtliga platser som ingår i parkeringsköpet och inte nödvändigtvis kommer att överensstämma med det antal platser som Bolaget sedermera hyr ut till Fastighetsägarens hyresgäster, kan betalningen enligt Skatterättsnämndens mening inte heller anses ha ett direkt och omedelbart samband med en framtida uthyrning av parkeringsplatserna.
Det planerade tillhandahållandet av det s.k. parkeringsköpet är därför, enligt Skatterättsnämndens bedömning, inte ett tillhandahållande av en sådan rättighet som omfattas av undantaget från skatteplikt enligt 3 kap. 2 § ML.
Bolagets tillhandahållande av s.k. parkeringsköp omfattas därmed av skatteplikt enligt 3 kap. 1 § ML.
Förhandsbeskedet har utformats i enlighet med de i det föregående redovisade övervägandena. I den mån ansökan inte har besvarats genom förhandsbeskedet finner nämnden att förhandsbesked inte bör meddelas. Ansökan avvisas därför i den delen.
Fråga 2
Med hänsyn till svaret i fråga 1 förfaller fråga 2.
I avgörandet har deltagit Kristina Harmsen Hogendoorn, ordf., Birgitta Pettersson, Rolf Bohlin, Jeanette Fored, Christina Olsson, Anna Sandberg Nilsson och Madeleine Tunudd.
Ärendet har föredragits av Erika Örbom.
I den slutliga handläggningen har även Karin Korpinen deltagit.