Enligt 3 kap. 4 § första stycket mervärdesskattelagen (1994:200), ML, undantas omsättning av tjänster som utgör bl.a. sjukvård samt tjänster av annat slag och varor som den som tillhandahåller vården omsätter som ett led i denna.
Av 5 § första stycket framgår att med sjukvård förstås åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda eller behandla sjukdomar, kroppsfel och skador samt vård vid barnsbörd, under förutsättning att åtgärderna vidtas vid sjukhus eller någon annan inrättning som drivs av det allmänna eller, inom enskild verksamhet, vid inrättningar för sluten vård, eller om
åtgärderna annars vidtas av någon med särskild legitimation att utöva yrke inom
sjukvården.
Bestämmelserna i ML avseende sjukvård ska tolkas mot bakgrund av motsvarande reglering i artikel 132.1 b och c i mervärdesskattedirektivet (2006/112/EG) så som dessa bestämmelser tolkats av EU-domstolen. Enligt direktivbestämmelserna ska från skatteplikt undantas
sjukhusvård och sjukvård samt transaktioner nära knutna till dessa, som utförs
av offentligrättsliga organ eller under jämförbara sociala betingelser av sjukhus, centrum för medicinsk behandling eller diagnos och andra i vederbörlig ordning erkända inrättningar av liknande art samt sjukvårdande behandling som ges av medicinska eller paramedicinska yrkesutövare såsom dessa definieras av medlemsstaten i fråga.
Av EU-domstolens praxis framgår att med sjukvård och sjukvårdande behandling avses medicinska åtgärder för att ställa diagnos, ge vård och om möjligt bota sjukdomar eller komma till rätta med hälsoproblem. För att sjukvård och sjukvårdande behandling ska omfattas av undantag från skatteplikt ska syftet med de medicinska åtgärderna vara att skydda – inbegripet även bevara och återställa – hälsan hos människor. Detta syfte uppnås även genom medicinska åtgärder som tillhandahålls i preventivt syfte (se bl.a.
EU-domstolens domar D, C-384/98, EU:C:2000:444, Dornier, C-45/01,
EU:C:2003:595, d´Ambrumenil, C‑307/01, EU:C:2003:627, Unterpertinger, C-212/01,
EU:C:2003:625, Future Health Technologies, C-86/09, EU:C:2010:334, PFC Clinic,
C-91/12, EU:C:2013:198 och Klinikum Dortmund, C-366/12, EU:C:2014:143).
Av EU-domstolens dom i Unterpertinger följer att tjänster som har till syfte att få fram ett svar på frågor som har ställts i samband med en begäran om sakkunnigutlåtande för att göra det möjligt för annan att fatta ett beslut inte omfattas av undantaget från skatteplikt (p. 42–43). Av domenframgår också att undantagen från skatteplikt i direktivet ska tolkas strikt
(p. 34).
Med uttrycket ”transaktioner som är nära knutna” till sjukhusvård och sjukvård förstås tjänster som är underordnade i förhållande till den sjukhusvård eller sjukvård som patienterna får och utgör den huvudsakliga tjänsten. Det är endast sådana tjänster som logiskt sett ingår i sjukhusvård och sjukvård och som utgör ett väsentligt led i tillhandahållandet
av sistnämnda tjänster för att uppnå de med dessa tjänster eftersträvade
behandlingsmålen som kan utgöra ”transaktioner nära knutna” till sjukvård. Uttrycket transaktioner som är nära knutna till sjukhusvård och sjukvård skatolkas så att det inte omfattar sådana transaktioner som endast eventuellt har ett samband med den sjukvård som ges på sjukhus men sjukvården varken existerar, har påbörjats eller är planerad (CopyGene, C-262/08, EU:C:2010:328, p. 39, 40 och 52).
Av Högsta förvaltningsdomstolens praxis framgår att dentjänst som en läkare tillhandahöll vid ett s.k. avstämningsmöte inte omfattadesav från skatteplikt undantagen sjukvård. Den tjänst som läkaren tillhandahöll Försäkringskassan vid avstämningsmötet ansågs inte tillhandahållen med det huvudsakliga syftet att skydda den sjukskrivnes hälsa (RÅ 2007 ref. 88 II).