Bolaget vill veta om dess tillhandahållande av tjänster omfattas av undantag från skatteplikt för social omsorg enligt 3 kap. 4 och 7 §§ ML respektive om det kan anses vara ett sådant av medlemsstaten i fråga erkänt organ av social karaktär som omfattas av undantaget för social omsorg enligt artikel 132.1 g i mervärdesskattedirektivet.
I ärendet har uppgivits att Y AB har uppdrag från Z och Å kommuner att tillhandahålla hemtjänst. Y AB är Bolagets uppdragsgivare och av det ingivna underleverantörsavtalet framgår att Bolaget ska tillhandahålla tjänster under de timmar man är överens om, samt att det är Y AB som bestämmer vilka kunder som ska tas om hand liksom ramarna för den aktuella tjänsten. Bolaget har inte någon egen organisatorisk struktur utan synes vara inordnat i uppdragsgivarens organisation. Av underleverantörsavtalet framgår vidare att det är Y AB som levererar hemtjänst till slutkunden. Bolaget anlitas således som underkonsult till Y AB för att utföra en del av de hemtjänstuppdrag som Y AB har. Avtalet garanterar inte någon omfattning i timmar. Uppdragens omfattning kommer vidare att variera från månad till månad.
Även om Bolagets anställde utför omsorgstjänster till uppdragsgivarens kunder är det den tjänst som Bolaget tillhandahåller uppdragsgivaren som är föremål för Skatterättsnämndens bedömning. Syftet med avtalet mellan Bolaget och Y AB är enligt Skatterättsnämnden att bemanna den organisation för omsorg som Y AB har och som behövs för att Y AB ska uppfylla sin skyldighet att tillhandahålla omsorg till slutkunden. Bolagets tillhandahållande till Y AB kan därför inte anses ske inom ramen för en sådan organisatorisk struktur med eget ansvar som innebär att Bolaget kan anses tillhandahålla social omsorg enligt 3 kap. 4 och 7 §§ ML.
1.1 Fråga blir då om Bolagets tillhandahållande ändå ska undantas från skatteplikt enligt artikel 132.1 g i mervärdesskattedirektivet.
För att kunna ses som ett erkänt organ av social karaktär är det inte tillräckligt att ställa arbetskraft till förfogande hos den uppdragsgivare som ska utföra omsorgstjänster, jfr ”go fair” Zeitarbeit. Eftersom Bolaget endast ställer arbetskraft till uppdragsgivarens förfogande – vilket inte utgör någon tjänst av allmänt intresse – kan det därför inte anses bedriva en verksamhet som har ett socialt ändamål eller vara ett erkänt organ av social karaktär.
De tjänster Bolaget tillhandahåller omfattas därmed, enligt Skatterättsnämndens mening, inte av undantag från skatteplikt enligt 3 kap. 4 och 7 §§ tolkade i ljuset av artikel 132.1 g jämförd med artikel 134 i mervärdesskattedirektivet.
I avgörandet har deltagit Kristina Harmsen Hogendoorn, ordf., Birgitta Pettersson, Rolf Bohlin, Jeanette Fored (skiljaktig motivering), Christina Olsson, Anna Sandberg Nilsson och Madelaine Tunudd.
Ärendet har föredragits av Erika Örbom.
Skiljaktig motivering
Jeanette Fored är skiljaktig med avseende på beskedets motivering och anför följande.
Jag delar majoritetens bedömning att det med ansökan avsedda tillhandahållandet inte omfattas av undantag från skatteplikt. Till skillnad från majoriteten anser jag att skatteplikt föreligger med följande motivering.
Bestämmelserna i ML ska tolkas mot bakgrund av motsvarande bestämmelser i mervärdesskattedirektivet.
Enligt artikel 132.1 g i mervärdesskattedirektivet ska från skatteplikt undantas tillhandahållanden av tjänster och leveranser av varor med nära anknytning till hjälparbete eller socialt trygghetsarbete, däribland sådana som görs av ålderdomshem, av offentligrättsliga organ eller av andra organ som av medlemsstaten i fråga är erkända som organ av social karaktär.
Ett villkor för skattefrihet enligt mervärdesskattedirektivet är att tjänsterna tillhandahålls av offentligrättsliga organ eller andra organ som av medlemsstaten i fråga är erkända som organ av social karaktär. Faktorer av relevans vid bedömningen av om en tjänstetillhandahållare är ett sådant annat erkänt organ är bl.a. om det finns någon tillämplig skatterättslig, förvaltningsrättslig eller socialförsäkringsrättslig reglering, om verksamheten är av allmännyttig karaktär, om andra subjekt som bedriver likadan verksamhet redan har erhållit ett liknande erkännande och om kostnaderna för verksamheten till stor del bärs av det offentliga (mål C-141/00, Kügler, p. 58 och C-498/03, Kingcrest, p. 53).
Av socialtjänstlagen (2001:453) följer att ett bolag måste ha tillstånd av Inspektionen för vård och omsorg (IVO) för att yrkesmässigt bedriva hemtjänst (7 kap. 1§ 6). Tillståndskravet gäller även för underleverantörer som bedriver hemtjänst.
Bolaget tillhandahåller, i egenskap av underleverantör, service- och omsorgstjänster. Tjänsterna måste tillhandahållas av ett erkänt organ av social karaktär för att omfattas av undantag från skatteplikt enligt 3 kap. 4 och 7 §§ ML tolkade i ljuset av artikel 132.1 g i mervärdesskattedirektivet.
Då även tillstånd krävs för underleverantörers tillhandahållanden måste Bolaget anses ha haft kunskap om tillståndskravet (infördes 2019-01-01) vid tidpunkten för ansökan om förhandsbesked (2019-02-20). I ärendet har inte framkommit, varken i ansökan eller i uppdragsavtalet, att Bolaget har ansökt om och erhållit tillstånd från IVO att bedriva hemtjänst.
Villkoret för skattefrihet – tillhandahålls av ett erkänt organ av social karaktär –förutsätter enligt min bedömning att tillstånd från IVO finns för att bedriva hemtjänst. I ärendet har inte visats att tillstånd finns varför service- och omvårdnadstjänsterna inte omfattas av undantag från skatteplikt. Tjänsterna tillhandahålls inte av ett erkänt organ av social karaktär varför en prövning av förutsättningarna i artikel 134 i mervärdesskattedirektivet inte aktualiseras.