Frågan i ärendet är, som Skatterättsnämnden uppfattar frågan, om X AB:s tillhandahållande utgör skattepliktig uthyrning av personal till Y AB eller från skatteplikt undantagen sjukvård samt om Y AB:s tillhandahållande av ”personal med rätt kompetens” enligt avtalet med X AB omfattas av undantag från skatteplikt.
Av domen i målet ”go fair” Zeitarbeit (C-594/13, EU:C:2015:164) framgår bl.a. att den uthyrda vårdpersonalen ingick i en köpande vårdinrättnings organisation samt att personalen utförde vårdtjänsterna på uppdrag av inrättningen och därmed var bunden av inrättningens instruktioner (punkt 11). I domen i målet Horizon College (C-434/05, EU:C:2007:343) som gällde utlåning av lärare, konstaterade EU-domstolen att utlåningen i sig inte utgjorde undervisning. Vid denna bedömning lade EU-domstolen vikt bl.a. vid vilket organ som hade ansvaret för att besluta om den utlånade lärarens arbetsuppgifter (punkt 21). EU-domstolen gjorde också en tolkning av parternas syfte med avtalet och ansåg att syftet på sin höjd varit att underlätta den undervisning som gavs vid mottagarinstitutet (punkt 22).
Högsta förvaltningsdomstolen har dragit följande slutsatser av EU-domstolens avgöranden i målen ”go fair” Zeitarbeit och Horizon College när gäller att bedöma om ett tillhandahållande utgör uthyrning av personal eller sjukvård (se t.ex. HFD 2020 ref. 5).
Om den tillhandahållna personalen utför de medicinska åtgärderna på uppdrag av köparen och ingår i köparens organisation, talar det för att det är fråga om personaluthyrning. För att avgöra om så är fallet ska beaktas vem som har det övergripande ansvaret för vilka arbetsuppgifter som ska utföras, vilka patienter som ska få del av åtgärderna och under vilka tider dessa ska tillhandahållas. Det förhållandet att hälso- och sjukvårdspersonal beslutar hur vården ska utföras och bär ett ansvar enligt lag för hur arbetsuppgifter fullgörs samt står under tillsyn av Inspektionen för vård och omsorg påverkar inte bedömningen.
När en köpande vårdgivare anlitar en underentreprenör som tillhandahåller vårdpersonal för att den ska utföra medicinska åtgärder som avser köparens patienter får tillhandahållandet normalt anses som en personaluthyrningstjänst. Syftet med avtalet mellan köparen och dennes underleverantör får under sådana omständigheter nämligen anses vara att en resurs med viss kompetens ska tillhandahållas så att köparen ska kunna fullgöra sina skyldigheter. I förhållandet mellan köparen och underleverantören är den tjänst som tillhandahålls därmed inte sjukvård.
AA, som bedriver sin verksamhet i X AB, har avtal med Region (…) om att bedriva mottagningsverksamhet. X AB har valt att bedriva mottagningsverksamheten i Y AB:s lokaler. Det framgår av inkomna avtal att X AB bestämmer vilka undersökningar som X AB ska genomföra samt vad som ska delegeras till en annan yrkeskategori som är anställd av Y AB. På Y AB:s hemsida kan patienterna se vilka vårdgivare som är verksamma på Y AB. Patienten kan chatta eller skicka ett kontaktformulär till den sköterska som X AB anlitar. Det finns också en möjlighet att lägga ut bokningsbara tider på Y AB:s hemsida. X AB har valt att inte använda sig av sistnämnda alternativ. X AB bestämmer själv över omfattningen av sin verksamhet och hur den ska förläggas tidsmässigt.
Skatterättsnämnden anser mot denna bakgrund att X AB självständigt tillhandahåller sjukvård enligt definitionen i 3 kap. 5 § ML och inte kan anses hyra ut personal till Y AB. X AB:s tillhandahållande omfattas därmed av undantag från skatteplikt enligt 3 kap. 4 § ML.
Y AB ska tillhandahålla lokaler, medicinsk utrustning, system för patient- och journalhantering samt personal med rätt kompetens till X AB mot (…) procent av den ersättning X AB erhåller från regionen och patienterna. Skatteverket har i sitt yttrande ansett att Y AB:s tillhandahållande till X AB sammantaget utgör en enda tjänst som är skattepliktig. Det kan enligt Skatterättsnämndens mening vara så att en bedömning av huruvida Y AB:s tillhandahållande av personal med rätt kompetens omfattas av undantag från skatteplikt, kan komma att sakna betydelse för hur hela Y AB:s tillhandahållande ska bedömas mervärdesskatterättsligt och Y AB:s beskattning. Bedömningen av Y AB:s tillhandahållande till X AB utmynnar därigenom i en bedömning av en hel verksamhet som inte lämpar sig att göra inom ramen för ett förhandsbesked. Med hänsyn härtill kan något förhandsbesked inte lämnas.
I avgörandet har deltagit Kristina Harmsen Hogendoorn, Birgitta Pettersson, Rolf Bohlin, Jeanette Fored (skiljaktig motivering), Fredrik Fries, Christina Olsson och Madelaine Tunudd.
Ärendet har föredragits av Karin Korpinen.
Skiljaktig motivering
Jeanette Fored är skiljaktig vad avser motiveringen.
I likhet med majoriteten anser jag att X AB tillhandahåller från skatteplikt undantagen sjukvård enligt vad som följer av 3 kap. 4 och 5 §§ ML men med följande motivering.
Sjukvårdsundantaget regleras specifikt i artiklarna 132.1 b och c i mervärdesskattedirektivet. Bestämmelsen i artikel 132.1. b tar sikte på var, d.v.s. på vilken plats sjukvården utförs. Bestämmelsen i artikel 132.1 c avser vem som utför sjukvårdstjänsten oavsett på vilken plats.
X AB tillhandahåller från skatteplikt undantagen sjukvård enligt vad som följer av artikel 132.1 c i mervärdesskattedirektivet. Att verksamheten bedrivs i Y AB:s lokaler saknar betydelse.
Jag delar majoritetens bedömning vad avser beslutet att avvisa frågan om Y AB:s verksamhet.