Skatterättsnämnden utgår i det följande från förutsättningen att Bolagets fråga endast avser anmälningsavgifter som betalas av deltagare som är utländska beskattningsbara personer.
Med utländsk beskattningsbar person förstås enligt 1 kap. 15 § ML en beskattningsbar person som inte har sätet för sin ekonomiska verksamhet eller ett fast etableringsställe här i landet och inte heller är bosatt eller stadigvarande vistas här.
Vad som ska bedömas är innebörden av begreppet tillträde till idrottsliga evenemang i 5 kap. 11 a §. Om den tjänst som bolaget tillhandahåller mot anmälningsavgifterna i fråga omfattas av nämnda bestämmelse är tjänsten omsatt i Sverige och Bolaget skattskyldigt för omsättningen (1 kap. 2 § första stycket 1). Om tjänsten inte omfattas av bestämmelsen är den enligt huvudregeln i 5 kap. 5 § första stycket inte omsatt här och Bolaget därför inte skattskyldigt för omsättningen i fråga.
Den särskilda bestämmelsen i 5 kap. 11 a § om omsättningsland för tillträde till idrottsliga m.fl. evenemang som tillhandahålls beskattningsbara personer infördes den 1 januari 2011. Bestämmelsen fanns dessförinnan i 5 kap. 11 § med den skillnaden att 11 § då avsåg tjänster i samband med idrottsliga m.fl. aktiviteter som tillhandahölls såväl beskattningsbara som icke beskattningsbara personer. Fr.o.m. den 1 januari 2011 gäller 11 § endast icke beskattningsbara personer med en i övrigt oförändrad lydelse.
Lagändringen hade sin grund i motsvarande ändringar i artikel 53 och artikel 54.1 i mervärdesskattedirektivet. Fram till den 1 januari 2011 gällde således den särskilda beskattningslandsregeln i artikel 53 tillhandahållande av tjänster i samband med idrottsliga m.fl. verksamheter utan åtskillnad av om tillhandahållandet avsåg en beskattningsbar eller icke beskattningsbar person. Fr.o.m. den tidpunkten avser artikel 53 platsen för tillhandahållande av tillträde till idrottsliga m.fl. arrangemang som tillhandahålls endast en beskattningsbar person.
Skälet till ändringarna var enligt förarbetena (prop. 2009/10:15 s. 107 och 125 f.) ambitionen att minska tillämpningsområdet för den särskilda beskattningslandsregelns tillämpningsområde när fråga var om tjänster som tillhandahölls beskattningsbara personer och istället tillämpa huvudregeln i artikel 44 (5 kap. 5 § ML) i så stor omfattning som möjligt i dessa fall. Detta eftersom den administrativa bördan för företagen minskas om mervärdesskatten betalas i det land där förvärvaren är etablerad och av denne genom s.k. omvänd skattskyldighet. För beskattningsbara personer bör den särskilda beskattningslandsregeln bara tillämpas när det är opraktiskt att tillämpa huvudregeln. Av detta följer att den nya artikel 53 i direktivet som gäller från den 1 januari 2011 bör tillämpas restriktivt. I förarbetena uttalas vidare att begreppet tillträde avser rätten att vistas på en plats eller beloppet som erläggs för att få vistas där. Tillträde exemplifieras bäst med försäljning av entrébiljetter och det avser endast tjänster vars väsentliga funktion är att ge rätten att komma in på ett evenemang. I sammanhanget uppmärksammades också att begreppet ”aktivitet” i 5 kap. 11 § ML inkluderar begreppet ”evenemang” i 5 kap. 11 a §.
Enligt genomförandeförordningen avser artikel 53 särskilt tillträdesrätten till idrottsevenemang såsom matcher eller tävlingar. Däremot omfattas inte nyttjandet av anläggningar såsom gymnastiksalar och liknande mot betalning av en avgift.
Anmälningsavgiften som är i fråga i ärendet betalas av de utländska beskattningsbara personerna för att få delta i tävlingen (…) och inte för att få tillträde till [tävlingen] i egenskap av åskådare till evenemanget. Anmälningsavgiften avser följaktligen inte enbart en rätt att få vistas på en plats eller ett belopp som erläggs bara för att få vistas där (jfr a. prop. s. 126).
Med hänsyn härtill och till att den särskilda beskattningslandsregeln i artikel 53 ska tillämpas restriktivt omfattas enligt Skatterättsnämndens mening anmälningsavgiften inte av den regeln och dess motsvarighet i 5 kap. 11 a § ML.
En sådan tolkning är också förenlig med de förtydliganden som gjorts i genomförandeförordningen rörande begreppet tillträde i artikel 53 i mervärdesskattedirektivet.
Huvudregeln i artikel 44 i direktivet ska därför tillämpas. Av den artikeln och dess motsvarighet i 5 kap. 5 § första stycket ML följer att vad Bolaget tillhandahåller utländska beskattningsbara personer mot anmälningsavgiften i fråga inte ska omfattas av mervärdesskatt i Sverige.
I avgörandet har deltagit Marianne Svanberg, ordf., Carl-Gustav Ohlson, Rolf Bohlin, Jeanette Fored, Kristina Harmsen Hoogendorn, Anita Odéen och Anna Sandberg Nilsson.
Ärendet har föredragits av Karin Korpinen.
I den slutliga handläggningen har även Lena Bohm deltagit.