Frågorna i ansökan ställs utifrån två typfall av extern representation som förekommer i Bolaget. Vid sin bedömning utgår Skatterättsnämnden från förutsättningen att Bolagets utgifter för representationen uppfyller de allmänna krav för avdragsrätt som ställs i 8 kap. 3 § ML.
Fråga 1
Vid Sveriges EU-inträde den 1 januari 1995 fick, enligt den dåvarande lydelsen av 8 kap. 9 § ML, avdrag inte göras för sådan ingående skatt som hänförde sig till utgifter för representation och liknande ändamål för vilka den skattskyldige inte hade rätt att göra avdrag vid inkomsttaxeringen enligt punkt 1 tredje stycket av anvisningarna till 20 § kommunalskattelagen (1928:370), KL.
Enligt den lydelse av bestämmelsen i KL, som gällde då och fram t.o.m. 1996 års taxering var utgifter för representation och liknande ändamål att hänföra till omkostnader i förvärvskälla endast om de hade omedelbart samband med verksamheten, såsom då fråga uteslutande var om att inleda eller bibehålla affärsförbindelser m.fl. i paragrafen särskilt angivna exempel. Avdrag medgavs i det enskilda fallet inte med större belopp än som kunde anses som skäligt och inte i något fall för utgifter för spritdrycker och vin. Avdrag för måltidsutgifter medgavs normalt inte med större belopp än som motsvarande skäliga utgifter för lunch.
Av dåvarande Riksskatteverkets (RSV) rekommendationer om avdrag för representationskostnader m.m. (RSV Dt 1991:20) framgår att verket för varje kalenderår angav en prisram till ledning för bedömningen av vad som skulle anses som skäligt belopp. Kostnaderna för representationsmåltider – bortsett från inte avdragsgilla kostnader avseende spritdrycker och vin – fick anses skäliga i den mån de inte översteg denna prisram. Med prisramen avsågs det högsta belopp varmed avdrag medgavs för representation utom hemmet i form av lunch, middag eller supé. I prisramen ingick serveringsavgift, entréavgift till restaurang och liknande kostnader. Prisramen skulle tillämpas vid varje representationstillfälle för sig.
Enligt RSV:s rekommendation RSV S 1994:11 om avdrag för kostnad för representationsmåltid borde avdrag för representation utanför hemmet i form av lunch, middag eller supé som utövades för kalenderåret 1995 medges med högst 300 kr per person. Denna prisram avsåg kostnad inklusive serveringsavgift men exklusive mervärdesskatt.
Genom en lagändring i KL den 1 januari 1996 uttalades direkt i punkt 1 tredje stycket av anvisningarna till 20 § att avdrag inte medgavs med större belopp än 180 kr för måltidsutgifter som avsåg lunch, middag eller supé (SFS 1995:1625). Samtidigt slopades avdragsförbudet för vin- och spritdrycker. I de rekommendationer om avdrag för utgifter vid representation m.m. avseende taxeringsåret 1997 (RSV S 1996:11), vilka ersatte RSV Dt 1991:20, finns det inte något krav på att representationen måste ske utanför hemmet.
Avdragsramen för måltidsutgifter ändrades därefter den 1 januari 1997 till 90 kr per person. Avdragsramen för den som var skattskyldig till mervärdesskatt avsåg pris exklusive mervärdesskatt (SFS 1996:1399).
Av 16 kap. 2 § IL framgår att avdraget i dag för utgifter för lunch, middag eller supé inte får överstiga 90 kronor per person och måltid med tillägg för mervärdesskatt till den del denna inte ska dras av.
Skatterättsnämnden kan således konstatera att vid Sveriges anslutning till EU den 1 januari 1995, medgavs avdrag för ingående skatt hänförlig till representationsmåltider utanför hemmet om högst 300 kr inklusive serveringsavgift men exklusive mervärdesskatt per person och måltid. Inskränkningar som därefter gjorts i inkomstskattelagstiftningen till vilken avdragsbegränsningen för ingående skatt i ML är kopplad, har medfört att avdragsbegränsningen utökats, i det fall som Skatterättsnämnden nu har att bedöma, i fråga om det belopp med vilket avdrag högst får göras. Detta är enligt Skatterättsnämndens mening en otillåten avvikelse från artikel 176 i mervärdesskattedirektivet (jfr Magoora, punkt 37).
Den allmänna regeln om avdragsrätt i artikel 168 i direktivet ger de skattskyldiga rättigheter som de kan åberopa vid en nationell domstol för att motsätta sig att nationell lagstiftning som strider mot denna bestämmelse tillämpas. En skattskyldig har i ett sådant fall rätt att göra en ny beräkning av den mervärdesskatt som ska betalas i enlighet med artikel 168, i den mån varorna och tjänsterna använts i samband med den skattskyldiges skattepliktiga transaktioner (EU-domstolens dom i mål C-74/08 PARAT Automotive Cabrio punkterna 31‑36).
Bolaget har därför i enlighet med de villkor som gällde den 1 januari 1995 för tillämpningen av avdragsbegränsningen i dåvarande 8 kap. 9 § ML rätt till avdrag för ingående skatt som hänför sig till utgifter om högst 300 kr inklusive serveringsavgift men exklusive mervärdesskatt per person och måltid för sådan representation i form av restaurangbesök som frågan avser.
Fråga 2
Den andra frågan som Skatterättsnämnden har att ta ställning till är vilken avdragsrätt för ingående skatt som Bolaget har om representationen dels är sådan som avses i fråga 1, dels avser utgifter för teaterbiljetter om 150 kr per person.
Vid tidpunkten för Sveriges anslutning till EU den 1 januari 1995 gällde att i den mån teaterbesök eller sport- och idrottsevenemang o.d. hade förekommit i anslutning till en representationsmåltid så borde även kostnader för detta inrymmas i den prisram om 300 kr per person som gällde för måltiden (RSV Dt 1991:20 och RSV S 1994:11).
När beloppet avseende avdrag för måltidsutgifter ändrades den 1 januari 1997 till 90 kr per person (SFS 1996:1399), uttalade RSV i sina rekommendationer om avdrag för utgifter vid representation m.m. för kalenderåret 1997 (RSV S 1997:2) att skälig avdragsgill kostnad för bl.a. teaterbiljett fick anses vara högst 180 kr/180 kr plus mervärdesskatt per person. I rekommendationerna fanns inte något krav på att teaterbesöket m.m. skulle förekomma i anslutning till en representationsmåltid.
Skatteverket har i allmänna råd om avdrag för utgifter för representation m.m., tillämpliga fr.o.m. beskattningsåret 2004 (SKV A 2004:5), vilka ersatte RSV:s rekommendationer RSV S 1997:2 och alltjämt är gällande, upprepat rekommendationen från 1997 i fråga om skälig avdragsgill utgift för bl.a. teaterbiljetter.
Enligt Skatterättsnämndens mening har Skatteverket genom att i rekommendationerna RSV S 1997:2 godta 180 kr per person som skäligt avdrag för utgift för teaterbiljett, utökat möjligheten till avdrag för sådana utgifter i förhållande till vad som gällde den 1 januari 1995. En sådan minskning av tillämpningsområdet för den avdragsbegränsning som gällde vid EU-inträdet omfattas av det undantag som föreskrivs i artikel 176 och strider därmed inte mot artikel 168 (Magoora, punkt 36).
Bolagets fråga 2 rörande måltidsutgifter ska besvaras i enlighet med svaret på fråga 1. Bolaget ska vidare ha rätt till avdrag för ingående skatt som hänför sig till utgifter för den representation i form av teaterbiljetter om 150 kr per person exklusive mervärdesskatt, som ansökan avser.
I avgörandet har deltagit Marianne Svanberg, ordf., Carl-Gustav Ohlson, Rolf Bohlin, Jeanette Fored, Kristina Harmsen Hogendoorn, Anita Odéen och Anna Sandberg Nilsson.
Ärendet har föredragits av Karin Norberg.
I den slutliga handläggningen har även Karin Korpinen deltagit.