Frågan är om X har rätt till avdrag för ingående skatt som belöper på kostnader för åtgärder som allmänt syftar till att minska miljöpåverkan från jordbruksverksamhet men som även kan vara till nytta för den egna jordbruksverksamheten.
Den första frågan som Skatterättsnämnden då har att ta ställning till är huruvida förvärven gjorts av X i hans egenskap av beskattningsbar person. Där noterar Skatterättsnämnden att åtgärderna vidtagits på den egna åkermarken samt bland annat i syfte att motverka den egna jordbruksverksamhetens miljöpåverkan och kan därför inte anses utgöra en separat, fristående verksamhet. Åtgärderna kan inte heller kopplas till något intresse som kan hänföras till den privata sfär där X inte agerar i sin egenskap av beskattningsbar person. Anläggandet av våtmarken får sålunda typiskt sett anses utgöra del av den ekonomiska verksamhet som X redan bedriver.
Frågan blir därefter om de varor och tjänster som förvärvats i samband med anläggandet av våtmarken har gjorts för verksamhet som medför skattskyldighet eller -– såsom det uttrycks i mervärdesskattedirektivet – i någon mån används för den beskattningsbara personens beskattade transaktioner.
Såväl Skatteverket som Allmänna ombudet har ansett att X:s anläggande av en våtmark mot ersättning i form av ett av länsstyrelsen utgivet stöd inte kan betraktas som omsättning i mervärdesskatterättsligt hänseende. Skatterättsnämnden har inte någon annan uppfattning. Fråga blir då om en transaktion som kan betraktas som en mervärdesskatterättslig icke-omsättning som äger rum inom ramen för en ekonomisk verksamhet – där det inte föreligger något direkt samband med utgående beskattade transaktioner – ska påverka avdragsrättens omfattning i verksamheten. För rätt till avdrag krävs då att förvärven har ett direkt samband med den samlade ekonomiska verksamheten såsom allmänna omkostnader.
Såsom det anges i Sveda (p. 19) kan en beskattningsbar person förvärva varor och tjänster för en ekonomisk verksamhet, även om de inte omedelbart används för den ekonomiska verksamheten. Förvärven i samband med anläggning av våtmarken får mot bakgrund av samtliga förhållanden anses ha ett objektivt samband med X:s ekonomiska verksamhet (jfr Sveda p. 29 och Iberdrola p. 31).
Sammanfattningsvis anser Skatterättsnämnden därför att X har rätt till avdrag för den ingående skatten i enlighet med hans yrkande för perioden oktober — december 2017.
I avgörandet har deltagit Kristina Harmsen Hogendoorn ordf. (skiljaktig motivering), Birgitta Pettersson, Rolf Bohlin, Jeanette Fored, Christina Olsson, Anna Sandberg Nilsson och Madelaine Tunudd.
Ärendet har föredragits av Erika Örbom
Skiljaktig mening
Kristina Harmsen Hogendoorn är skiljaktig i fråga om motiveringen och anför följande.
I likhet med majoriteten anser jag att det föreligger rätt till avdrag för den ingående skatt som belöper förvärv som gjorts i samband med anläggande av våtmark. Jag anser emellertid att det också skulle kunna föreligga rätt till avdrag på annan grund.
Mot bakgrund av bl.a. HFD 2018 ref. 34, som gällde frågan om tillhandahållande av klimatkompensation utgjorde en skattepliktig omsättning, anser jag att X:s åtagande att anlägga en våtmark mot ersättning i form av stöd skulle kunna anses utgöra en omsättning i mervärdesskattehänseende. Enbart det förhållandet att ersättning/stöd enbart utgår för de faktiska kostnaderna för anläggandet samt att tillhandahållandet och ersättningen härför i första hand sker av miljöhänsyn, ska enligt min mening inte påverka hur det åtagande som ingåtts är beskaffat. Jag anser således att det skulle kunna anses vara fråga om ett ömsesidigt utbyte av prestationer i ett rättsförhållande mellan länsstyrelsen och X, varför den ingående skatt som belöper på förvärv i samband med anläggandet i sådant fall skulle ha ett direkt samband med utgående transaktioner som ska beskattas.
I övrigt är jag ense med majoriteten.