Vikten av ett förhandsbesked
Enligt 5 § första stycket lagen (1998:189) om förhandsbesked i skattefrågor får förhandsbesked lämnas i en fråga som avser sökandens skattskyldighet eller beskattning om det är av vikt för sökanden eller för en enhetlig lagtolkning eller rättstillämpning.
ML:s bestämmelser om vouchrar trädde i kraft den 1 januari 2019. Bestämmelserna ska tillämpas på vouchrar som är utställda efter ikraftträdandet. Högsta förvaltningsdomstolen har i dom den 18 oktober 2018 i mål nr 1980-18 prövat tillhandahållandet av ett liknande kort. Högsta förvaltningsdomstolens prövning avsåg dock tid innan det s.k. voucherdirektivet införts i ML. Skatterättsnämnden anser därför att det är av vikt både för sökanden och för rättstillämpningen att ett förhandsbesked lämnas.
(…)
Fråga 1
Bolaget vill veta om Kortet är en flerfunktionvoucher.
Skatterättsnämnden anser att det av definitionen av voucher jämförd med bestämmelserna om beräkning av beskattningsunderlag följer att en- eller flerfunktionsvoucher måste ha ett visst nominellt värde eller avse vissa angivna leveranser av varor eller tillhandahållanden av tjänster. Det ska av vouchern tydligt framgå vad som kan erhållas i utbyte mot vouchern även om det – när det gäller flerfunktionsvouchrar – kan finnas en osäkerhet om t.ex. skattesats eller beskattningsland.
Skatterättsnämnden anser mot denna bakgrund att Kortet inte utgör en flerfunktionsvoucher.
Fråga 2
Om Skatterättsnämnden anser att Kortet inte är en flerfunktionsvoucher vill Bolaget veta om tillhandahållandet utgör omsättning av en tjänst för vilken skattskyldigheten inträder när Kortet säljs.
Skatterättsnämnden anser att det avtal som Bolaget ingår med köparen av Kortet innebär att Bolaget åtar sig att se till att köparen kan ta del av attraktionerna. Detta åtagande får i sig anses utgöra en enda tjänst som tillhandahålls i utbyte mot betalning av Kortet. Det föreligger ett rättsförhållande som innebär ett ömsesidigt utbyte av prestationer, där betalningen för Kortet utgör det faktiska motvärdet för möjligheten att ta del av attraktionerna (jfr Högsta förvaltningsdomstolen, mål nr 1980-18).
Fråga 3 och 4
Med hänsyn till Skatterättsnämndens svar på fråga 1 och 2 förfaller frågorna 3 och 4.
Fråga 5 a
Oavsett om Kortet levereras fysiskt eller via internet sker omsättningen av Kortet inom landet när köparen av Kortet inte är en beskattningsbar person (jfr 5 kap. 6 § första stycket ML).
Fråga 5 b
Bolaget avser att ingå ett kommissionsavtal med (…) om försäljning av Kortet via webbsidan (…). Bolaget vill veta om den tjänst som det planerar tillhandahålla via (…) ska anses omsatt inom landet enligt 5 kap. 5 § ML eller utom landet i enlighet med 5 kap. 6 § eller 16 § ML.
För att ett förhandsbesked ska kunna lämnas måste de faktiska omständigheter som bedömningen ska grunda sig på vara utförligt och tydligt redovisade.
Vad som framkommit i ärendet om försäljningen av Kortet via hemsidan visar, enligt Skatterättsnämnden, att denna prövning inte kan göras utan den möjlighet till granskning och utredning i efterhand som den ordinarie beskattningsordningen erbjuder. Frågan ska därför avvisas.
I den mån frågorna i ansökan inte besvarats avvisas de.
I avgörandet har deltagit Kristina Harmsen Hogendoorn, ordf., Birgitta Pettersson, Rolf Bohlin, Jeanette Fored, Fredrik Fries, Christina Olsson och Madelaine Tunudd.
Ärendet har föredragits av Karin Korpinen.