Bolaget önskar svar på följande frågor. Ska tillhandahållandet av elev- och lärarlicenser till A, B samt C via plattformen (…) beskattas med 6 procent mervärdesskatt i enlighet med 7 kap. 1 § tredje stycket 5 mervärdesskattelagen (1994:200), ML?
Bolaget anser att så är fallet och anför följande. Den nya skattesatsen på tillhandahållanden av elektroniska publikationer tillämpas på sådana elektroniska publikationer som till sitt användningsområde, innehåll och funktion kan anses motsvara en sådan fysisk publikation som omfattas av den reducerade skattesatsen. Har den elektroniska publikationen huvudsakligen samma användningsområde ska den elektroniska publikationen som utgångspunkt omfattas av den reducerade skattesatsen så länge dess innehåll och funktion inte ändrar eller betydligt utökar användningsområdet i jämförelse med motsvarande fysisk publikation.
Bolagets digitala läromedel A, B och C är innehålls- och informationsmässigt i princip identiska med motsvarande fysiska förlagor och måste som utgångspunkt anses ha samma användningsområde och innehåll som de fysiska böckerna. Frågan är om de funktioner som användaren får tillgång till via plattformen […] kan anses ändra eller betydligt utöka de digitala läromedlens användningsområde i förhållande till de fysiska förlagorna. Bolaget gör bedömningen att så inte är fallet. Scrollning, växla menyer och liknande funktioner kan inte anses utgöra sådana funktioner som ändrar eller betydligt utökar det digitala läromedlets användningsområde.
Elevlicensernas möjligheter att via uppspelning lyssna på den text som finns tillgänglig i de digitala läromedlen kan innefattas i kärnområdet för funktioner som omfattas av den reducerade skattesatsen då text för lyssning ska behandlas på samma sätt som text för läsning. Funktionen att översätta text är ett verktyg som hjälper eleven att tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i det digitala läromedlet, och kan därmed inte anses ändra eller betydligt utöka användningsområdet.
Vad gäller möjligheten att föra anteckningar i direkt anslutning till varje avsnitt vill Bolaget framhålla att anteckningshäften omfattas av den reducerade skattesatsen när dessa tillhandahålls separat i fysisk form. Om en i plattformen integrerad digital anteckningsfunktion skulle medföra att elevlicensen inte kan omfattas av den reducerade skattesatsen skulle konkurrenssnedvridningen mellan fysiska och digitala publikationer kvarstå. Funktionen att kunna svara på övningar direkt i det digitala läromedlet finns även i fysiska böcker.
Frågan är då om den funktion som medför att det digitala läromedlet möjliggör för lärare att kommunicera med elever och vice versa ska anses ändra eller betydligt utöka det digitala läromedlets användningsområde i förhållande till ett fysiskt läromedel som omfattas av den reducerade skattesatsen. Denna funktion är inte vad som huvudsakligen efterfrågas av den genomsnittlige eleven. På liknande sätt kan eleven meddela när den behöver hjälp istället för att räcka upp handen.
Förutom tidigare nämnda funktioner finns uppföljningsfunktionen, övningar och textblad i PDF-format, terminsprov i PDF-format med tillhörande bedömningsmatris samt laborationsprov i PDF-format. Dessa funktioner bör enligt Bolaget anses som enstaka blad som, för det fall de hade tillhandahållits separat och i fysisk form, hade omfattats av den reducerade skattesatsen. Om de inte kan anses omfattas av den reducerade skattesatsen bör de anses underordnade de delar av lärarlicensen som de facto omfattas av den reducerade skattesatsen.
Funktionen att övningar rättas kan liknas vid en digital integration av ett facit. Att läraren löpande kan följa upp vad eleven gör förenklar på så sätt att denne inte längre fysiskt behöver samla in läro- och övningsböcker för kontroll. Även denna funktion är till för att komplettera och effektivisera tillgodogörandet av det textbaserade innehållet som majoriteten av det elektroniska läromedlet består av. Bolaget menar därför att dessa funktioner måste anses vara underordnade det huvudsakliga tillhandahållande som består av det textbaserade informationsinnehåll som varje läromedel innefattar.
Skatteverket anser att såväl elev- som lärarlicensen för de aktuella digitala läromedlen innehåller sådana funktioner som gör att produkterna får ett utökat användningsområde jämfört med en publikation i fysisk form, varför skattesatsen 6 procent inte är tillämplig.
Skatteverket anför bl.a. följande. Funktioner som t.ex. scrollning, länkning mellan olika delar och avancerade sökfunktioner medför inte att produkten får ett utökat användningsområde. Om emellertid innehållet eller funktionerna gör att produkten får ett utökat användningsområde eller ett helt annat användningsområde än vad en publikation skulle ha i fysisk form omfattas produkten inte av den reducerade skattesatsen. Vid bedömningen av detta ska hänsyn tas till vilken betydelse produktens olika delar har för en genomsnittlig konsument.
Vad gäller produkterna A, B och C innehåller dessa en funktion som gör att eleven och läraren kan kommunicera direkt med varandra genom textmeddelanden. En sådan funktion, som inte finns i motsvarande läromedel i tryckt form, får anses ha större betydelse för en genomsnittskonsument. Produkterna innehåller även en funktion med självrättande övningar som är kopplade till den text som eleven ska läsa och som direkt ger besked om svaret är rätt eller fel finns inte heller i motsvarande läromedel i tryckt form. Även denna funktion får anses vara av större betydelse för en genomsnittskonsument.
Lärarlicensen innehåller därutöver en funktion som gör att läraren kan följa upp eleverna löpande för att se vilka elever som har gjort vilka övningar och om eleven besvarat övningarna rätt eller fel. En sådan funktion finns inte i motsvarande läromedel i tryckt form och får anses ha stor betydelse för en genomsnittskonsument då den möjliggör för läraren att se vilka framsteg varje student gör.