Frivillig beskattning
(Dnr 17-24/I)Frivillig beskattning kan tillämpas vid uthyrning till en operatör, som stadigvarande ska använda byggnaden för lageruthyrning där vissa transaktioner medför avdragsrätt medan andra inte gör det.
Tillhandahållanden för en fondverksamhet har ansetts som en enda tjänst som ansetts utgöra en från skatteplikt undantagen tjänst avseende förvaltning av värdepappersfond.
Frågorna 1 och 3
Bolagets tillhandahållande enligt frågorna skall anses utgöra en enda tjänst. Omsättning av den tjänsten är undantagen från skatteplikt enligt 3 kap. 9 § tredje stycket 2 mervärdesskattelagen (1994:200), ML.
Fråga 2
Frågan förfaller.
Fråga 6
Omsättning av tjänsten är undantagen från skatteplikt enligt 3 kap. 9 § tredje stycket 2 ML.
Fråga 7
Svaren på frågorna ändras inte.
Samtliga frågor
Enligt 3 kap. 9 § första stycket ML undantas från skatteplikt omsättning av bank- och finansieringstjänster samt sådan omsättning som utgör värdepappershandel eller därmed jämförlig verksamhet. Med värdepappershandel förstås bl.a. förvaltning av investeringsfonder enligt lagen (2004:46) om investeringsfonder, IFL, (tredje stycket 2).
Bestämmelsen motsvaras av artikel 135.1 g i rådets direktiv 2006/112/EEG om ett gemensamt system för mervärdesskatt, mervärdesskattedirektivet, enligt vilken medlemsstaterna från skatteplikt skall undanta förvaltning av särskilda investeringsfonder såsom dessa definieras av medlemsstaterna. Före 2007-01-01 fanns motsvarande bestämmelse i artikel 13.B d 6 i det numera upphävda sjätte mervärdesskattedirektivet (77/388/EEG), sjätte direktivet.
I mervärdesskattedirektivet överlåts således åt medlemsstaterna att definiera de fonder, vilkas förvaltning skall omfattas av skattefrihet. För svenskt vidkommande gäller skattefriheten förvaltning av investeringsfonder enligt IFL.
Fråga i ärendet är om bolagets tillhandahållanden för en fondverksamhet enligt ansökan utgör förvaltning i den mening som avses i 3 kap. 9 § tredje stycket 2 ML.
Regeringsrätten har i RÅ 2003 not. 179 anfört att begreppet förvaltning inte skall ges en vidsträckt innebörd. Genom EG-domstolens dom 2006-05-04 i mål C-169/04 ang. Abbey National plc får rättsläget emellertid anses förändrat.
Av sistnämnda dom kan bl.a. följande slutsatser dras.
Mervärdesskattedirektivets bestämmelse om undantag för förvalt-ning av särskilda investeringsfonder skall tolkas mot bakgrund av sammanhanget, ändamålen och systematiken i mervärdesskattedirektivet, med särskild hänsyn tagen till undantagets syfte (’ratio legis’). Syftet med undantaget är att säkerställa den skattemässiga neutraliteten i det gemensamma mervärdesskattesystemet när det gäller valet mellan direkta placeringar i värdepapper och investeringar via företag för kollektiva investeringar.
Medlemsstaterna har enligt direktivet inte frihet att definiera vilka tjänster som enligt undantaget skall vara undantagna från skatteplikt. Begreppet ”förvaltning” skall därför tolkas EG-konformt. De transaktioner som avses med undantaget är sådana som är specifika för verksamhet i företag för kollektiva investeringar. Förutom portföljförvaltningsfunktionen omfattas alltså även funktioner avseende administrering av företagen såsom dessa funktioner anges under rubriken administration i bilaga II till direktiv 85/611 i dess lydelse enligt direktiv 2001/107/EG. Under denna rubrik uppräknas, utan att vara uttömmande, ett antal tjänster som avser de praktiska tillhandahållanden som ingår i kollektiv portföljförvaltning och förvaltning av investeringsföretag. Tjänsterna skall bedömas med hänsyn till sin karaktär och inte med hänsyn till vem som är tillhandahållare eller mottagare.
Det framgår vidare att förvaltningen kan delas upp i skilda tjänster och att tjänsterna när de tillhandahålls av tredje man omfattas av förvaltningsbegreppet under förutsättning att tjänsterna vid en helhetsbedömning utgör en avgränsad enhet och att de är specifika och väsentliga för fondförvaltningen. Rent materiella eller tekniska tillhandahållanden, som t.ex. datasystem, omfattas inte av undantaget.
Den första frågan som nämnden har att ta ställning till vid bedömningen av bolagets tillhandahållanden till en förvärvare enligt ansökan är om tillhandahållandena skall ses som en eller flera tjänster.
En tjänst är enligt EG-domstolens praxis att se som huvudsaklig och som en enhet om andra tjänster i tillhandahållandet är underordnade tjänster som förvärvaren inte efterfrågar som sådana utan endast är medel för att på bästa sätt åtnjuta den egentliga tjänsten. En prestation, som ur ekonomisk synvinkel utgör en enda tjänst, får inte på ett konstgjort sätt delas upp så att mervärdesskattesystemets funktion försämras. Det avgörande är om de delar som kännetecknar transaktionen innebär att flera huvudsakliga fristående tjänster eller en enda tjänst tillhandahålls (jfr domarna i målen C-349/96 ang. Card Protection Plan Ltd och C-41/04 ang. Levob Verzekeringen BV m.fl.).
Nämnden finner att de olika delmomenten som ingår i Block 1 och/eller Block 2, i förekommande fall kombinerade med vissa tillägg enligt fråga 3, bildar en enda tjänst avseende administration av en investeringsfond. Delmomenten ingår som integrerade delar i denna tjänst och det skulle framstå som konstlat att dela upp den i flera olika tjänster i mervärdesskattehänseende. De delmoment som ingår i tjänsten motsvarar sådana funktioner som enligt bilaga II till direktiv 85/611 ingår i begreppet administration av investeringsfonder och tjänsten utgör en avgränsad enhet, specifik och väsentlig för förvaltningen. Svaren på frågorna 1, 3 och 6 har utformats i enlighet härmed. Eftersom det är tjänstens karaktär och inte vem som tillhandahåller den som skall vara avgörande för bedömningen förändras inte svaren beroende på vem som är uppdragsgivare (fråga 7).
Med hänsyn till svaret på fråga 1 förfaller fråga 2.
I den mån ansökan inte har besvarats genom förhandsbeskedet finner nämnden att förhandsbesked inte bör meddelas. Ansökan avvisas därför i den delen.
Beslutande: Wingren, ordf., Edlund, odéen, Ohlson, Peterson, Rabe, Svanberg
Sekreterare, tillika föredragande: von Oelreich
Frivillig beskattning kan tillämpas vid uthyrning till en operatör, som stadigvarande ska använda byggnaden för lageruthyrning där vissa transaktioner medför avdragsrätt medan andra inte gör det.
En transportör som påförts tull till följd av bristande efterlevnad har, när mervärdesskatt i enlighet med HFD 2021 ref. 54 ska tas ut enligt skatteförfandelagen, ansetts vara ombud för importören enligt 1 kap. 2 § första stycket 6 c mervärdesskattelagen (1994:200)
En kommun som förser sina anställda med förmånscyklar, mot att dessa avstår från en del av sin bruttolön, tillhandahåller tjänster mot ersättning inom ramen för en ekonomisk verksamhet och agerar i egenskap av beskattningsbar person.
Tillhandahållande av rådgivnings- och stödtjänster till fondbolag har inte ansetts utgöra sådan förvaltning som omfattas av undantag från skatteplikt inom området för finansiella tjänster.
Den obligatoriska insats som medlemmar betalar in till en ekonomisk förening avser inte en transaktion som är föremål för mervärdesskatt (jfr HFD 2024 ref. 10)
Tillhandahållande av tjänster inom redovisning, lön, HR och IT har inte ansetts omfattas av undantaget från skatteplikt för tjänster inom fristående grupper.
Tillhandahållandet av förmedling och förvaltning av krediter har inte ansetts utgöra ett enda sammansatt tillhandahållande.
Tillhandahållandet av licens till en digital plattform att användas inom undervisning har inte ansetts omfattas av den reducerade skattesatsen för elektroniska publikationer.
En arbetsgivare har ansetts tillhandahålla tjänster mot ersättning när de anställda förses med förmånscyklar mot att de avstår en del av sin bruttolön.
Det har ansetts utgöra en ekonomisk verksamhet när 3—4 travhästar kontinuerligt tillhandahålls för deltagande i tävlingslopp mot ersättning i form av startpeng.