Omsättning och ekonomisk verksamhet
(Dnr 129-22/I)En samfällighetsförening har ansetts bedriva ekonomisk verksamhet i egenskap av beskattningsbar person och tillhandahålla varor och tjänster mot ersättning till sina medlemmar.
Tillhandahållanden för en fondverksamhet har ansetts utgöra en från skatteplikt undantagen tjänst avseende förvaltning av värdepappersfond.
Omsättning av de med frågan avsedda tjänsterna är undantagen från skatteplikt enligt 3 kap. 9 § tredje stycket 2 mervärdesskattelagen (1994:200), ML.
Enligt 3 kap. 9 § första stycket ML undantas från skatteplikt omsättning av bank- och finansieringstjänster samt sådan omsättning som utgör värdepappershandel eller därmed jämförlig verksamhet. Med värdepappershandel förstås bl.a. förvaltning av investeringsfonder enligt lagen (2004:46) om investeringsfonder, IFL, (tredje stycket 2).
Bestämmelsen motsvaras av artikel 135.1 g i rådets direktiv 2006/112/EEG om ett gemensamt system för mervärdesskatt, mervärdesskattedirektivet, enligt vilken medlemsstaterna från skatteplikt skall undanta förvaltning av särskilda investeringsfonder såsom dessa definieras av medlemsstaterna. Före 2007-01-01 fanns motsvarande bestämmelse i artikel 13.B d 6 i det numera upphävda sjätte mervärdesskattedirektivet (77/388/EEG), sjätte direktivet.
I mervärdesskattedirektivet överlåts således åt medlemsstaterna att definiera de fonder, vilkas förvaltning skall omfattas av skattefrihet. För svenskt vidkommande gäller skattefriheten förvaltning av investeringsfonder enligt IFL.
Fråga i ärendet är om bolagets tillhandahållanden för en fondverksamhet enligt ansökan utgör förvaltning i den mening som avses i 3 kap. 9 § tredje stycket 2 ML.
Regeringsrätten har i RÅ 2003 not. 179 anfört att begreppet förvaltning inte skall ges en vidsträckt innebörd. Genom EG-domstolens dom 2006-05-04 i mål C-169/04 ang. Abbey National plc får rättsläget emellertid anses förändrat.
Av sistnämnda dom kan bl.a. följande slutsatser dras.
Mervärdesskattedirektivets bestämmelse om undantag för förvaltning av särskilda investeringsfonder skall tolkas mot bakgrund av sammanhanget, ändamålen och systematiken i mervärdesskattedirektivet, med särskild hänsyn tagen till undantagets syfte (’ratio legis’). Syftet med undantaget är att säkerställa den skattemässiga neutraliteten i det gemensamma mervärdesskattesystemet när det gäller valet mellan direkta placeringar i värdepapper och investeringar via företag för kollektiva investeringar.
Medlemsstaterna har enligt direktivet inte frihet att definiera vilka tjänster som enligt undantaget skall vara undantagna från skatteplikt. Begreppet ”förvaltning” skall därför tolkas EG-konformt. De transaktioner som avses med undantaget är sådana som är specifika för verksamhet i företag för kollektiva investeringar. Förutom portföljförvaltningsfunktionen omfattas alltså även funktioner avseende administrering av företagen såsom dessa funktioner anges under rubriken administration i bilaga II till direktiv 85/611 i dess lydelse enligt direktiv 2001/107/EG. Under denna rubrik uppräknas, utan att vara uttömmande, ett antal tjänster som avser de praktiska tillhandahållanden som ingår i kollektiv portföljförvaltning och förvaltning av investeringsföretag. Tjänsterna skall bedömas med hänsyn till sin karaktär och inte med hänsyn till vem som är tillhandahållare eller mottagare.
Det framgår vidare att förvaltningen kan delas upp i skilda tjänster och att tjänsterna när de tillhandahålls av tredje man omfattas av förvaltningsbegreppet under förutsättning att tjänsterna vid en helhetsbedömning utgör en avgränsad enhet och att de är specifika och väsentliga för fondförvaltningen. Rent materiella eller tekniska tillhandahållanden, som t.ex. data-system, omfattas inte av undantaget.
De delmoment som bolaget tillhandahåller enligt de två serviceavtalen motsvarar i allt väsentligt sådana funktioner som enligt bilaga II till direktiv 85/611 ingår i begreppet administration av investeringsfonder och tjänsterna utgör en avgränsad enhet, specifik och väsentlig för förvaltningen. Förhandsbeskedet har utformats i enlighet härmed.
Beslutande: Wingren, ordf., Edlund, odéen, Ohlson, Peterson, Rabe, Svanberg
Sekreterare, tillika föredragande: von Oelreich
En samfällighetsförening har ansetts bedriva ekonomisk verksamhet i egenskap av beskattningsbar person och tillhandahålla varor och tjänster mot ersättning till sina medlemmar.
Tillhandahållande av yrkesutbildning har inte ansetts undantagen från skatteplikt när anordnaren inte är en av det allmänna erkänd utbildningsanordnare för den aktuella utbildningen.
En samfällighetsförening har ansetts bedriva ekonomisk verksamhet i egenskap av beskattningsbar person och tillhandahålla tjänster mot ersättning till sina medlemmar. Även dess upplåtelse av parkeringsplatser till andra än medlemmar har ansetts omfattas av mervärdesskatt.
Ekonomisk förenings tillhandahållande av kommunikationsnät för bredband mot ersättning i form av medlemsinsats har ansetts utgöra en omsättning i mervärdesskattehänseende.
Tillhandahållande av dressincykel för att färdas på ett nedlagt järnvägsspår omfattas inte av den reducerade skattesatsen för idrottstjänster, personbefordran eller museiverksamhet.
Fråga om beskattningsunderlaget kan sättas ned till följd av den återbäring sökanden lämnar i senare led, när omsättningen i sista ledet är undantagen från skatteplikt.
En samfällighetsförening har ansetts bedriva ekonomisk verksamhet i egenskap av beskattningsbar person och tillhandahålla tjänster mot ersättning till sina medlemmar.
En samfällighetsförening har ansetts bedriva ekonomisk verksamhet i egenskap av beskattningsbar person och tillhandahålla tjänster mot ersättning till sina medlemmar.
Ekonomisk förenings tillhandahållande av kommunikationsnät för bredband mot ersättning i form av medlemsinsats har ansetts utgöra en omsättning i mervärdesskattehänseende.
En prenumerationstjänst som huvudsakligen består av återgivande av tryckt text har bedömts omfattas av den reducerade skattesatsen om 6 procent för elektroniska publikationer.