Skattesats
(Dnr 40-24/I)Fråga om ett abonnemang som ger tillgång till en plattform med träningstjänster — live och on demand — omfattas av den reducerade skattesatsen för tjänster inom idrottsområdet.
Uthyrning av eldrivna scootrar utgör inte tillhandahållande av personbefordran och omfattas därför av skattesatsen 25 procent.
X AB:s uthyrning av scootrar omfattas av skattesatsen 25 procent.
X AB:s (Bolaget) verksamhet består i att, med hjälp av en mobilapp, ställa eldrivna scootrar till kunders förfogande. För att kunna använda scootrarna måste kunden först skapa ett konto i en av Bolaget framtagen mobilapp. (…). (…). Sedan kan kunden använda scootern för att transportera sig från en plats till en annan. Scootern lämnas där transporten avslutas. Tillgängligheten av scootrar varierar beroende på utbudet inom ett visst område.
Kunden debiteras dels en fast avgift om (…) kr, dels en avgift i form av ett pris per minut för den tid som scootern nyttjas.
Bolaget vill veta om den tjänst som Bolaget tillhandahåller utgör sådan personbefordran som omfattas av den reducerade skattesatsen 6 procent enligt 7 kap. 1 § tredje stycket 12 mervärdesskattelagen (1994:200), ML.
Bolaget anser att tillhandahållandet utgör personbefordran som omfattas av skattesatsen 6 procent och anför följande. Momentet att transportera en person från en punkt till en annan är det som främst kännetecknar en personbefordran eftersom det korresponderar med och därmed ensamt även kan uppfylla det huvudsakliga syftet med tjänsten. Det är fordonet, scootern, som transporterar kunden, inte kunden. Skatteneutralitetsprincipen innebär att Bolaget kan anses konkurrera med kollektivtrafik och taxi samt, möjligen, uthyrning av transportmedel. Det centrala är transporten från en punkt till en annan. Visserligen ställer de ett transportmedel till förfogande men kunden vill inte ha det för längre tid än den tid som själva transporten tar.
Skatteverket anser att Bolagets tillhandahållande inte utgör sådan personbefordran som omfattas av den reducerade skattesatsen 6 procent och anför följande. Personbefordran är ett sammansatt ord av frasen befordran av personer. En befordran av personer innebär att personer transporteras. En säljare som åtar sig att transportera personer tillhandahåller alltså en tjänst i form av personbefordran. En tjänst som innebär att transportmedlet framförs av personen själv omfattas inte av den reducerade skattesatsen. Sverige har valt att i ML implementera begreppet personbefordran som motsvaras av begreppet persontransport i p. 5 i bilaga III till mervärdesskattedirektivet (2006/112/EG). Den enda begränsning som har gjorts i ML är att personbefordran inte får vara av underordnad betydelse. Det är därför inte aktuellt att göra en jämförelse med liknande verksamheter.
Mervärdesskatt ska enligt 7 kap. 1 § första stycket ML tas ut med 25 procent av beskattningsunderlaget om inte annat följer av andra eller tredje stycket.
Skattesatsen för personbefordran utom sådan befordran där resemomentet är av underordnad betydelse är 6 procent enligt 7 kap. 1 § tredje stycket 12 ML.
Enligt artikel 98.2 jämförd med p. 5 i bilaga III till mervärdesskattedirektivet får en reducerad skattesats tillämpas på tjänster avseende persontransporter och medfört bagage. Vad gäller tolkningen av denna bilaga följer det av EU-domstolens rättspraxis att bestämmelser som utgör undantag från en princip ska tolkas restriktivt, se t. ex. domen i målet Bastova, C-432/15, EU:C:2016:855, p. 59.
Det framgår av EU-domstolens dom i målet kommissionen mot Spanien, C-83/99, EU:C:2001:31, p. 20 att begreppet ”transport av passagerare och medfört bagage” i rådets sjätte direktiv (77/388/EEG) ska tolkas i enlighet med dessa termers vanliga betydelse. Begreppet motsvaras av ”persontransport och medfört bagage” i mervärdesskattedirektivet.
Högsta förvaltningsdomstolen har i RÅ 2009 not. 160 funnit att hemkörning av en kund i kundens egen bil huvudsakligen är en transport av bilen och inte en persontransport. Tillhandahållandet omfattades därför inte av den reducerade skattesatsen.
Frågan är vilken skattesats som ska tillämpas på Bolagets tillhandahållande.
Bolagets tillhandahållande består i att ställa eldrivna scootrar till kunders förfogande på olika platser. Kunden kan via mobilappen hyra och starta scootern. Därefter kan kunden köra scootern och förflytta sig från en plats till en annan.
Enligt Skatterättsnämndens mening är Bolagets tillhandahållande inte en tjänst avseende persontransport. Bolaget åtar sig inte att transportera kunden från en plats till en annan utan erbjuder ett fordon som kunden kan hyra för att själv transportera sig. Eftersom det inte är fråga om personbefordran enligt ML eller persontransport enligt mervärdesskattedirektivet utan snarare uthyrning av transportmedel, saknas anledning att göra en jämförelse enligt skatteneutralitetsprincipen med tjänster inom kategorin persontransport.
I avgörandet har deltagit Kristina Harmsen Hogendoorn, ordf., Birgitta Pettersson, Rolf Bohlin, Jeanette Fored, Christina Olsson, Anna Sandberg Nilsson och Madelaine Tunudd.
Ärendet har föredragits av Karin Korpinen.
Fråga om ett abonnemang som ger tillgång till en plattform med träningstjänster — live och on demand — omfattas av den reducerade skattesatsen för tjänster inom idrottsområdet.
Fråga om en avgift som tas ut av långivaren vid försäljning av pant på offentlig auktion utgör ersättning för ett fristående tillhandahållande och omfattas av tillämpningsområdet för mervärdesskatt.
Frivillig beskattning kan tillämpas vid uthyrning till en operatör, som stadigvarande ska använda byggnaden för lageruthyrning där vissa transaktioner medför avdragsrätt medan andra inte gör det.
En transportör som påförts tull till följd av bristande efterlevnad har, när mervärdesskatt i enlighet med HFD 2021 ref. 54 ska tas ut enligt skatteförfandelagen, ansetts vara ombud för importören enligt 1 kap. 2 § första stycket 6 c mervärdesskattelagen (1994:200)
En kommun som förser sina anställda med förmånscyklar, mot att dessa avstår från en del av sin bruttolön, tillhandahåller tjänster mot ersättning inom ramen för en ekonomisk verksamhet och agerar i egenskap av beskattningsbar person.
Tillhandahållande av rådgivnings- och stödtjänster till fondbolag har inte ansetts utgöra sådan förvaltning som omfattas av undantag från skatteplikt inom området för finansiella tjänster.
Den obligatoriska insats som medlemmar betalar in till en ekonomisk förening avser inte en transaktion som är föremål för mervärdesskatt (jfr HFD 2024 ref. 10)
Tillhandahållande av tjänster inom redovisning, lön, HR och IT har inte ansetts omfattas av undantaget från skatteplikt för tjänster inom fristående grupper.
Tillhandahållandet av förmedling och förvaltning av krediter har inte ansetts utgöra ett enda sammansatt tillhandahållande.
Tillhandahållandet av licens till en digital plattform att användas inom undervisning har inte ansetts omfattas av den reducerade skattesatsen för elektroniska publikationer.